Gå till innehåll

Få loss en Anemon från BTN/levande sten


StefanL

Rekommenderade inlägg

Någon som har ett bra sätt att att få loss anemoner? Har försökt med att köra 700l/min i 5 minuter, resultat den vände sig med kroppen bakom stenen, men satt kvar med foten. Försökte dagen efter då vände den sig tillbaka, provat att peta på den med en sushi pinne rätt brutalt, den flyttar sig men släpper inte, har halva akvariet fullt med anemoner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att rikta pumpen (ingen streampump utan någon med lite smalare stråle) direkt mot fotfästet. Sen när den börjar flytta på sig så petar man lite längs kanterna på foten med fingrarna så brukar den släppa hyfsat enkelt. Man får ha lite tålamod det kan ta en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även hört att man ska kunna gnugga med en iskub runt foten så ska dom släppa snabbt, ska vara helt ofarligt. inget jag har provat själv än dock

Man kan ha plast runt, smälter ej så fort och slipper stressa med sötvatten. Har själv bara provat med isbit men den smälte så fort att det inte gav effekt. Läste sedan detta men har inte provat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...