Gå till innehåll

Aluminiumstag bort, sätta dit glasstag! Hur? :)


Keff^

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har tagit bort mittstaget på mitt Akvarium för att det var i aluminium. Tänkte sätta dit ett stag i glas, men hur och var?

Akvariet är 160x50x60. Det kommer sitta en inbyggd sump i den på ca 25 - 30 cm. Så karet blir ''130'' cm. Kan jag silikona dit 2 lister jäms med akvariet i ca 60-80 cm längder. Sedan limma staget på dessa lister? Skall isåfall staget vara exakt glas mot glas eller ska det vara några mm mindre? Så att man får in ca 2mm silikon mellan stag och akvariumglaset. Det gamla staget var dit nitad på ramen i en ''L-profil''(Där täckglas kan läggas) har ritat en bild men kan ej lägga in den från jobbet...

Hur gör jag?

Sedan en fråga om den inbyggda sumpen, skall glaset vara exakt där? om jag minns rätt så är det ~''exakt'' 46,5 cm. Skall då glaset till väggen vara 46,5cm eller ska den vara några mm mindre?

Tacksam för svar!

Mvh

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min uppfattning så är det inte nödvändigt att ta bort ett mittstag av aluminium. Man kan smeta in det med silikon om man vill vara på den säkra sidan eller måla med epoxyfärg. Nu när det ändå är gjort så bör du lägga glaslister längs med fram och bakruta och sätta en minst 50 mm bred glasskiva omlott (på undersidan av de längsgående listerna som också bör vara minst 50 mm breda) mellan främre och bakre längsgående glaslist

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest på att det blir en skugga av staget när det är i aluminium!

Är det kanske enklare och nita dit 4:a st rostfria nitar på det gamla staget ?

Edit: haha trött och läste inte noga! Då fixar jag nya nitar i rostfritt!

Mvh

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...