Gå till innehåll

Vitaktigt slem i akvariet


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Har fått en vitaktig hinna som när man skrapar på det blir som slem som åker runt i akvariet. Det har blivet så mycket att filter påsen i sump sätts igen inom 1 dygn och att mina cirkulations pumpar knappt får vatten tillförsel.

Vad är det för något?

Jag har bra värden på alla mineraler och det ända jag gjort som jag kan tänka mig kan vara orsaken är att jag börjat dosera in No Po för cirka 1 vecka sedan.

Har ca 1000 liter i akvariet och doserar in 15 milliliter per dygn för delat på 10 gånger on dagen

Nit ligger på 8 och phos ligger på 0.16. har halverat till denna nivå på en vecka sedan doseringen började.

Om det nu är detta som är orsaken till slemmet. Ska jag öka No Po dosering för att få balans snabbare eller ska jag minska?

/Stefan

post-3484-1446893403568_thumb.jpg

post-3484-14468934036015_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har samma problem! Är dock i en uppstartfas av nytt kar, så doserar 3 ml per 100 liter av No Po.

Får rensa och hålla rent, ibland kan det yra runt slem och jag får flippen på detta :)

Men inser nu att det kommer minska då jag snart är klar med kuren av No Po för stunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är nere på en dosering NOPO av 4 ml/dag till 1000 liter vatten. slemmet är bort men min filterstrumpa får rengöras ca 3-4 dagars mellanrum. har dock inte fått ner no och po till den nivå jag vill ha. ligger på 16 NO och PO 0,16. har fått veta att det kan ta ett tag innan förändringen sker och att det då kan gå snabbt ner.

vi får se hur det går, får jag inte ner det ska jag prova med en reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...