Gå till innehåll

Vad göra åt illaluktande sten?


sara s

Rekommenderade inlägg

Du gör rätt. Det är bara att vänta. Den värsta lukten går bort på en vecka ungefär i vanligt rumsvarmt kranvatten. En pump i vattnet gör att det går fortare.

Tillsätt inte ättika eller soda. Det gör att det luktar mindre men bara genom att det bromsar nedbrytningen så att det tar längre tid.

Det är en god idé att mäta fosfatvärdet och kanske tillsätta fosfatreducering när det slutat lukta.

Levande sten räknas som utrotningshotade djur så bara släng den inte. Den går att få bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt för ett kort svar, men lunchrasten tog slut.

Det luktar mer åt det ruttna hållet än åt havsvatten, vi har inte cirkulation på vattnet, men kommer att sätta i det i kväll och vi har stenarna i vanligt kranvatten.

Så nu är det bara att vänta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har ni stenen i kranvatten? Den är det ju död sten nu...

Är också förbryllad över detta..varför köper man levande sten o lägger den i sötvatten? allt dör o en förruttnelseprocess vidtar..det som förbryllar mig ännu mer är stigs svar ang utrotningshotad..släng den inte..men bada den i kranvatten den går att få bra?? den dör ju då? kan man väl lika gärna köpa döda korallsten från början..de lär ju inte vara utrotningshotade efter döden typ :ler:

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi hämtade den hade vi med oss saltvatten som dom fick åka hem i, men säljaren sa att vi skulle låta dom ligga i vanligt vatten och laka ur så det gjorde vi.

Ok ni gjorde rätt och fick fel info? jag kan köpa att begagnad levande sten som kan vara utmärkt..men också inte..infekterad med div skit..priset på död torr sten kan vara riktigt högt i bland..typ så man gruvar sig..en del handlare är inte blyga typ om man säger så..ni har ju fått klart för er att stenen levde ang lukten annars..tråkigt och synd o skam när ni hade saltvatten med er..det hade jag också haft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det nog bara att stå ut med lukten och göra vattenbyte efter vattenbyte tills allt först ruttnat och sedan lakats ur. Om ni stoppar det i akvariet för tidigt så är risken att ni snart spenderat mer på fosfatmedia och vattentester än ni hade gjort om ni köpt fin sten från början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att levande sten räknas som utrotningshotade djur är enligt lag och ingen åsikt.

Jag tycker man skall respektera att lagen inte kommit till av en tillfällighet och ta hand om den sten vi har på bästa sätt.

Jag tycker inte heller att man skall måla fan på väggen och bara tro på de värsta historier man kan hitta. Stenen går att fixa och det skall inte behöva kosta en hel förmögenhet om man tänker på hur man gör.

Köp ett fosfattest när vattnet inte längre ruttnar och posta en bild på stenen i vanligt dagsljus så tar vi nästa steg senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del föredrar död sten för att slippa oönskat sällskap i karet. Revkeramik har blivit populärt den senaste tiden också. Jag tror precis som Stig att stenen går att fixa. Däremot vet jag inte med sten som har använts tillsammans med medicin.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...