Gå till innehåll

Bakteriekultur på LS vid längre tidsförvaring


Linnex

Rekommenderade inlägg

Det var ett tag sedan jag var igång men nu börjar jag vakna till igen...

Jag har haft min LS förvarad i en Vattentunna med cirkulation sedan 2008 (om jag inte minns fel).

Jag planerar att starta upp mitt teknikrum nu under vintern och då "aktivera" stenen. Belastningen kommer vara mycket låg till början.

Vad tror ni om bakteriekulturen på dessa stenar? Jag kommer ha dem i sump/teknikrum så jag är inte ute efter livrik sten utan bara bakteriekulturen.

Räcker det att få liv i dem genom att redan nu börja mata lite i vattnet (någon snaps kanske?) eller behöver jag komplettera ny LS i samband med att jag startar eller kanske annan bakteriekultur?

Det tar väl något år innan jag börja belasta systemet något större... Visningskaret planeras först till nästa vinter,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar också över ev basselusker efter 6 år troligtvis inte dom du är ute efter..troligtvis är den så död den kan vara typ stendöd...bakterier behöver käk..antar du lika gärna kunnat förvara den torrt på en hylla/låda i garaget/källaren.för o få samma effekt när du startar om..alltså allt jobb förgäves..det är jag säker på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar också över ev basselusker efter 6 år troligtvis inte dom du är ute efter..troligtvis är den så död den kan vara typ stendöd...bakterier behöver käk..antar du lika gärna kunnat förvara den torrt på en hylla/låda i garaget/källaren.för o få samma effekt när du startar om..alltså allt jobb förgäves..det är jag säker på

Visst behöver bakterier käk MEN sålänge han inte gjort vattenbyten utan bara fyllt på med osmos så borde det finnas gott med käk, bakterierna börjar dö, och resterna när det bryts ner äts av andra bakterier.

Väldigt likt det som händer i dessa : post-5317-14468934199797_thumb.jpg

Dessa sk. ecospheres kan klara sig i flera år utan att ens ha tillgång till syre då de är en komplett cykel man har där i. Bakterier som är lägsta nivån i nitratcykeln borde nog klara sig bra.

Enkelt test för att se, häll i 0.5dl kiss (eller annan amoniakkälla) och se om du kan mäta amoniak / nitrit om 2 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har slängt i en köttbulle. Pinka i det finns inte som alternativ i min värld.

Jag kommer inte belasta systemet förrän tidigast om ett halvår och större tidigast om drygt ett år så det får bli någon köttbulle till innan jag lägger i stenen i karet och därefter följer jag Stigs råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha. Hoppar in. Har ls som jag köpt i våras som går i en hink med cirkulation på samt ett lock som ej sluter tätt men håller vattnet kvar. Är den död då?

Är ju svårt att svara på..men en hink? hur mycket sten? jag är övertygad om att man behöver mata..om du har den i förvar tillsvidare kan du väl mata den med bytesvattnet från ditt nuvarde kar? Sen reagerade jag på 6 år från ts..6 år är en väldigt lång tid... bara undrar om man inte fått samma effekt om man slängde i den där köttbullen 3 månader innan man ska starta..resterande tid på "hyllan"..det som reuben tog upp är inte samma sak tycker jag..tror inte den kulturen har en chans att möta upp ett revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Finns det överlevande småkryp i levande sand? Dvs om man köper levande sand så förutom bakteriekultur så får man även med invånare som kommer flytta in i urlakad LS? Tänker framför allt på borrande djur.

Har man tur så kan det finnas lite, beror väl på hur färsk sanden är. Har den legat i påsen några månader så tror jag det är ganska snålt med smått.

Bättre köpa en färsk sten på något kilo eller två för att ympa in smådjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde inte levande sand med döda kryp i bli lite (i alla fall kunna bli) av en nitritbomb? Jag föredrar död sand/grus så man vet vad man stoppar ned.

Miljön i en påse bör (?) ju vara allt annat än optimalt för levande organismer/kryp. De kan ligga i stekande sol, ligga i minus 20C vintertid vid omlastningar, långtidsförvaras vid utebliven försäljning osv osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...