Gå till innehåll

Runstenens 100


runstenen

Rekommenderade inlägg

Hej !

Går i tankar om att köra igång ett saltkar. Har bred erfarenhet av sötvatten, men aldrig provat salt.

Tänkte att jag startar ett större kar med en gång, då jag antar att även saltkar är stabilare med fler liter

samt att man alltid .. ;) .. vill ha större.

Så tänkte mig ca 720 helglas. Ingen överrinning. Har ett 65 liters kubkar som jag ev kan använda som sump el ngt om det är i närheten ens ..

Jag skulle på sikt vilja ha ett fullfjädrat revkar med mjukkoraller osv.

Så min första fråga: Om ni skulle starta enl ovanstående, vilken

*Teknik/lösning skulle ni använda (inköpslista)

*Tillvägagångssätt - uppstart med ls sten - sand - kemi/salt osv (inköpslista)

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej runstenen och välkommen till Saltvattensguiden:)

Jag tycker att du resonerar rätt om storleken på karet.

Men ytavrinning har en finfin fördel. Den tar bort protein och skit från vattenytan. Dels blir ditt lyse effektivare och dels så hamnar skiten i sumpen där du har teknik för att ta bort det ur karet.

Sen blir inköpslistan alltid dyrare ju större kar du skaffar. Kanske inte initialt men vips vill du ha lite mera fisk och annat och då är det bra att ha en tillräckligt stor skummare från början

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte heller du ska börja med så stort kar utan att veta vad du ger dig in i. Först och främst blir tekniken väldigt dyr till en sån volym men även om du är förmögen så får du ju räkna med att byta 72 l i veckan generellt sett. I jämfört med sötvatten så ska du ju först tappa upp osmosvatten vilket tar tid, sen ska vattnet nå iaf 20 grader och sen ska salt i. Sen ska det stå och blanda i minst 4 timmar men helst längre.

Vill inte vara allt för negativ så jag peppar också för att du ska köra sump. Mycket lättare att gömma undan tekniken och det blir enkelt att jobba med. Angående ljus så har jag nyss bytt från bara LED till en LED+t5 hybrid (Ati powermodule) vilket jag gillar väldigt mycket. De bästa av två världar helt enkelt. Du får glimret av LEDsen men du slipper även nackdelen med LED, nämligen att koraller ofta självskuggar sig. T5:or spider ljuset mycket bättre.

Om du nu bara ska ha mjukisar så finns det ingen anledning att lägga dyra pengar på LED tycker jag. De kräver väldigt lite ljus så din ramp kan vara mycket enkel.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

Ta och fundera på det folk har redan skrivit men fundera även på andra krav som t.ex. placering, Frugan etc. Jag kan bara prata om min erfarenhet men hos mig så är ljudvolymen bland det viktigaste för att det ska funka för damen där hemma så för min del så gäller endast Tunze streamers och inget annat. så man får jämföra sina krav man har och göra avvägningar på tekniken.

mitt tips till dig är skriv ihop en lista på vad du vill ha lite som du redan har gjort sedan gör en lista över vilka krav du har eller andra i hushållet gör sen avvägningar på vad du ska välja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack. Men säg så här då. Jag har ett 250 med tillhörande möbel där teknik ryms. Även ett 65 liters under som kan agera sump.

Så vad skulle ni inhandla till detta bygge ? Kan borra och fixa med detta kar om det behövs. Ljus blir led. Kör led på alla mina andra kar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack. Men säg så här då. Jag har ett 250 med tillhörande möbel där teknik ryms. Även ett 65 liters under som kan agera sump.

Så vad skulle ni inhandla till detta bygge ? Kan borra och fixa med detta kar om det behövs. Ljus blir led. Kör led på alla mina andra kar..

Bygg en liten overflow i ett hörn och borra två eller tre hål. 1-2 hål för vatten ner (beroende på hur tjockt rör) och ett för returen. I teknikväg räcker det med en skummare, pumpar och lyse. Om du bara ska satsa på mjukkoraller tycker jag som sagt att du snarare ska hitta någon T5-ramp istället. Kostar betydligt mindre. Köp nån begagnad som du kan byta ut mot en LED sen ifall du känner att du är såld på denna hobby och vill satsa mer.

Jag bor själv i Stockholm ifall du vill komma över nån dag och titta på mitt kar och få lite tips. Bara PM:a så fall. Bor i Årsta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så alltså inköp teknik:

Rör , kopplingar etc ..

skummare förslag ?

Powerheads ggr 2 Styrka ?

Jag köper ngn bra led ramp på ebay tror jag.

Hur bygger-preppar ni sumpen? Jag har koll på söt till bräck

akvaristik så vet hur jag bygger en dylik sump men nu är det som

bekant full marin ;)

Och levande sten och sand är att föredra spec. vid uppstart ?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra LED-ramp på ebay låter lite motsägelsefullt... Satsa på T5, det kan du växa länge i.

Med så stort och långt kar skulle jag satsa på en rejäl sump säg 150x50x40 med en väl tilltagen refugiedel med chaeto-alger i det första facket, så djup du kan få till.

I andra facket sätter du en bra och framför allt stor skummare samt ett fluidiswrandr filter med kol och järnbaserad fosfatremover.

Sen är det mest ekonomiskt på sikt med kalkrektor istället för balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så alltså inköp teknik:

Rör , kopplingar etc ..

skummare förslag ?

Powerheads ggr 2 Styrka ?

Jag köper ngn bra led ramp på ebay tror jag.

Hur bygger-preppar ni sumpen? Jag har koll på söt till bräck

akvaristik så vet hur jag bygger en dylik sump men nu är det som

bekant full marin ;)

Och levande sten och sand är att föredra spec. vid uppstart ?!

Är det bara mjukisar du ska ha så behöver du inte mycket kraft i streamers vill du däremot ha acroporor i framtiden så behöver du betydligt mer. Letar du efter kvalité eller billigast möjliga?

I sumpen skulle jag rekommendera ett fack för sötvatten då det dunstar mkt vatten, speciellt om du har öppet kar vilket man oftast har. Förutom det bör du iaf ha en bubbelfälla innan returpumpen så du inte får massa microbubblor upp i visningskaret. Levande sten påskyndar uppstarten och du får med massa nyttodjur men kan även få med djur som inte är så roliga. Död sten ser oftast snyggare ut tycker jag och det är lättare att scapa som man vill men kan ta lång tid innan fosfaten går ner. Levande sand tycker vissa är lurendrejeri och menar att den inte alls lever. Jag har dock alltid sett levande saker krypa ur sanden och aldrig märkt någon höjd fosfat när man tillsätter det så jag kan rekommendera levande sand.

Skummare är lite samma fråga som med pumparna. Ska du ha mkt fisk och känsliga koraller så behöver du en kraftig skummare annars kan du köra någon enklare eller kanske ingen alls beroende på vad du vill ha i.

Känn inte att du måste ha alla grejer på en gång. Det är ibland bättre att lära känna saltvattenshobbyn lite så man vet vad man vill ha. Skulle jag starta om så vet jag att jag skulle göra många saker annorlunda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Nya planer. Kör på ett 100 liters.

Min fråga: Vad behöver jag för utrustning till detta ?

Gärna ngn enkel lista m förslag på prisvärda alternativ.

*Hur stor sump ? ( Vad ha i sumpen osv ? )

*Skummare. Vilken ? I karet eller i sumpen ?

*2 powerheads ( 20 ggr 100 liters flöde ? )

*Har en ledramp med 18 1w leds blå/vit på 10 000 kelvin / 13 000 lux:

http://www.ebay.com/itm/Beamswork-1300-LED-light-17-21-inch-45-55cm-coral-reef-marine-planted-aquarium-/270940868843?hash=item3f155590eb

Synpunkter på den ?

Karet:

Kg levande sand ? Sten ?

Vattenbytes schema ?

Tack för er hjälp. Jag har alltså stor erfarenhet på sötvatten, men inte på salt ;)

Tack för enkla konkreta svar. Vet att jag ska läsa böcker osv. Vill mer skapa mig en bild av inköpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på storleken nu? ;)

* Sump, så stor du får plats med. Man har mer grejor i den än vad man tror.

* Skummare, titta på fishstreets grejor, http://www.fish-street.com/, prisvärda.

*Cirkulation och returpump, fishstreet igen, gärna styrbara pumpar.

* Den ledrampen kan du ha om du bara ska ha fisk. Ska du ha koraller måste du ha bättre grejor.

18W räcker inte långt då. Kanske en maxspect Razor 120W.

Man brukar rekomendera 10% av vattenvolymen både till mängden sten och vattenbyte.

Dvs 10 kg levande sten, och 10 liters vattenbyte varje vecka.

Under inkörningen byter du inget vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sump kan aldrig bli för stor... så jag skulle köra med så stor som det bara går att få till. Utnyttja allt utrymme under akvariet och fixa ett snyggt skåp som döljer allt.

Skummaren gör sig bäst i sumpen, både vad gäller ljud och det estetiska. Modell vet jag inte men kolla vad som finns tillgängligt på begagnatmarknaden så behöver det inte bli så dyrt. Ställ frågor här om de du hittar.

Sten, många kör efter principen att det ska vara 1 kg sten per 10 liter vatten, jag tänker mer att det är viktigt att det ser snyggt ut. Har du plats i sumpen kan du lägga sten där också om du vill.

I sumpen kan du fylla på med mer teknikprylar allteftersom behov uppstår. Tex UV, kol- ,fosfatfilter, biopellets. Det beror lite på vilken inriktning du har tänkt. Det finns ju lite olika metoder för att hålla ner näringsvärden och fylla på med tex kalcium och magnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Så här ser upplägget ut på karet idag ( bräck vatten )

Tänkte om man kunde ha ett nanokar som sump bredvid karet ? Vad tror ni om det ?

Blir det för litet med 40 liters sump till 100 l ? ( se bild - skiss )

Nu står karet på längden på en barbänk.

post-8535-14468936230397_thumb.jpg

Frågan är ju om det är enklare / billigare att köpa en färdig setup direkt typ denna, och börja från noll fast med allt monterat:

http://www.blocket.se/dalarna/Red_Sea_Max_130_saltvattenakvarium_61893666.htm?ca=11&w=3

Tack för feedback !

post-8535-14468936230211_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan finnas en poäng med att köpa ett rsm130. Det är många som har eller har haft ett och kan ge bra tips, sen har du ofta det som behövs i teknikväg. Dessutom är omfattningen inte för stor gällande kostnad och jobb. Det exemplet du länkade till ser helt ok ut, svårt att plocka ihop nåt billigare själv.

Vad gäller tester är de populäraste de från salifert samt Hanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...