Gå till innehåll

Döende?


Anger

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag är ny inom saltvatten och har köpt ett RSM 130 för någon vecka sedan.

Jag tog över allt utav förra ägaren. Tog hem allt vatten mm.

En ny tråd kommer postas med mitt kar och likaså skall jag uppgradera lite så en separat tråd

kommer om detta.

Dåligt skött så håller på o få ner nitraten vilket var så röd den bara kan bli på testerna.

Testade med 3 olika tester och ingen kunde mäta exakt då skalan inte gick så långt upp.

Bytte vatten när jag såg detta och skall byta igen till helgen.

Vågar inte byta för ofta då allt annat ser bra ut.

Har en korall som inte mår så bra vad jag tror. Skelettet tittar fram i kronan och jag vet inte om detta beror på lite

röda alger eller vad? Vad skall jag göra tycker ni?

Bifogar en bild och är även tacksam för en identifikation :)

post-8565-14468934186549_thumb.jpg

post-8565-1446893418619_thumb.jpg

post-8565-1446893418638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till en fantastisk hobby :)

Det är en caulastrea furcata. De är i regel mycket tåliga. Jag ser inte på bilderna riktigt vad som händer med den.

Men ge den stabilitet och var försiktig med hur fort du förändrar vattenvärdena så kommer den nog på banan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar.

Försöker att ge den så bra vatten som möjligt men som du säger så kan man ju inte förända detta jättesnabbt.

Nitriten va som sagt skyhög och saltet låg på 1,021 så har höjt med 0,001 nu i några dagar och är uppe på 25.

Nytt vattenbyte sker i helgen då det vad 1 vecka sedan sist. Är detta för tidigt eller jag skall vänta 1 vecka till?

Vill bara ha ner nitriten nu då den är lite väl hög :P

Man kan säga att skelettet skjuter it i kransen och rödalger bildas där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Kollade phosphate men kommer dock inte ihåg vad det sa. Har det uppskrivit hemma så ska kolla sen.

Tror jag hade cirkulationen ganska nära ytan därav lite väl mycket luftbubbler när denna bilden togs.

Dock skall jag kolla upp det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller ta det bara lugnt. Cyrano är inget farligt i normala fall. Tålamod, stabilitet och långsamma förändringar är melodin.

Att springa och panikhandla olika medel mot inbillade problem är det sista du ska göra i början.

10% vattenbyte i veckan, observera och ha tålamod.

Du kan gärna berätta mer om tekniken i karet. Fungerar skummaren, kör du remover, aktivt kol mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då kan jag simma lugnt ikväll :)

Väntar och ser vad som händer. 10% osmos vatten åker i till helgen och höjer saltet lite enligt planerat upp till 25.

Det jag har för teknik är ett rsm 130 original.

Skummaren fungerar som den ska.

Ena cirkulationspumpen är sönder så har satt dit en annan tills jag införskaffat en ny.

Inga medel eller liknande har åkt i. Kolen fick jag med men den ligger i skåpet :P

Båda lysrören var kassa så jag bytte ett och väntar på det andra så båda byts "samtidigt".

Enligt förra ägaren så är dom ett par år gamla :P så att bytas var ett måste.

Fanns knappt någon städpatrull när jag köpte det men nu är där 6st turbosniglar, 2st Scutus och en sandvändare.

i karet går även 2st clowner, 1st Bandkorall räka, 2st Damselfiskar, en gul kirurg och en mandarin.

post-8565-14468934188763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer mina tester:

No3: 100

No2: 0

Po4: 0,25

Ca: 500

Kh: 10

Ph: 8,2

Sg: 1,023

Grader: 26-27

Ser att jag kan ha cyano?

Bubblar lite från sanden, rutorna blir gröna på bara någon timme, lite röd beläggning på någon sten.

Skall jag dra ner belysningen till 4h/dag i helagen + vattenbyte och se om det blir bättre?

Förslag? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet när ett kar inte mår bra är att dagligt vattenbyte gör stor nytta. Är det kris så hade jag bytt minst 20% första dagen. Annars 10% tre dagar i rad och därefter omvärderat vidare byte och i så fall hur mycket. Förmodligen fortsatt med ca 5% dagligen i en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...