Gå till innehåll

Linnex Bygger


Linnex

Rekommenderade inlägg

Då skall det äntligen bli av. Snart 7 år sedan jag stängde ner mitt kar när jag byggde om huset.

Så har såg det ut då.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6756-Linnex-500-l-h%F6rnakvarium&highlight=Linnex

Tre saker är det främst jag har med mig i bagaget när jag planerade nystart.

1. Jag vill ha minst lika mycket vatten i system utanför visningskaret som visningskaret. Både för balans och för möjligheter.

2. Jag vill ha mer volym i karet. Det skall bli minimalt med inredning. Fisk och koraller är det som skall synas. Ingen mening med massa sten som tar plats. Det får ligga i sumpen.

3. Jag vill satsa på LPS'er. Älskar livet de ger karet när de rör sig med vattenströmningen.

Så här ser visningskaret ut. 500 liters hörnakvarium som stått och väntat en längre tid.

post-1380-14468934198144_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild på min Gamla sump. Vad den kommer ersättas av samt planeringsritning.

Tidsplanen är att senast Mars 2015 är teknikrummet fullt igång. Projekt visningskar påbörjas i sept/okt 2015. Förhoppningsvis är den sedan igång runt juletid 2015.

post-1380-14468934198412_thumb.jpg

post-1380-14468934198558_thumb.jpg

post-1380-14468934198792_thumb.jpg

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gamla klädkammaren på 2,1*1,2m blir teknikrum. Ny dörröppning är upptagen med ingång från tvättstugen. Akvariet står mot den gamla dörröppningen som satts igen. Gör "fack" i väggen som förenklar rörgenomdragningar. Kommer även göra ett större hål med dosborr för placering av Vortech MP40 ytterdel. Då den kommer placeras i väggen till teknikrummet så hoppas jag att det skall kunna bli hyffsad tyst.

Då ingång till teknikrummet blir genom tvättstugan kommer det bli minimal vattenslabb annat än i teknikrum och tvättstuga.

Som ni ser på bilderna så har jag lejt ut arbetet ;-)

post-1380-14468934205848_thumb.jpg

post-1380-14468934206075_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gamla klädkammaren på 2,1*1,2m blir teknikrum. Ny dörröppning är upptagen med ingång från tvättstugen. Akvariet står mot den gamla dörröppningen som satts igen. Gör "fack" i väggen som förenklar rörgenomdragningar. Kommer även göra ett större hål med dosborr för placering av Vortech MP40 ytterdel. Då den kommer placeras i väggen till teknikrummet så hoppas jag att det skall kunna bli hyffsad tyst.

Då ingång till teknikrummet blir genom tvättstugan kommer det bli minimal vattenslabb annat än i teknikrum och tvättstuga.

Som ni ser på bilderna så har jag lejt ut arbetet ;-)

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väggen mot akvariet färdigskruvad. Rör till/från värmepumpen i garaget omdragen runt nya dörröppningen.

En fördel med krypgrund är att det är lätt att installera golvbrunn. Så….

Golvbrunn installerad, dubbla golvspån för stadigare golv. Flytspacklat, planare där sumpen skall stå annars fall mot golvbrunnen. Nu är det dax för lägga tätskikt innan klinkers läggning. Får även hjälp med denna del.

post-1380-14468934256046_thumb.jpg

post-1380-14468934256256_thumb.jpg

post-1380-14468934256467_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har tänkt om lite ang teknikrummet. Det tänkta akvariet till refugium pensioneras.

Tekniskt fungerar det men det är för stort för att få svängrum där inne.

Fick då en kanske tokig ide. TV'n i Tv-rummet är placerad i en ficka i väggen. Under den har vi haft en bänkskiva och backar med leksaker. Lillgrabben är så pass stor nu att leksakerna åker ut och det skall sättas dit en TV-bänk…

Är det någon som gjort en sådan här lösning…? Hade varit ett trevligt komplement till hörnakvariet i vardagsrummet.

Gjorde ett test. Höjde TV'n en dm och tryckte dit akvariet. Måtten på akvariet är 160*50*35. L*B*H

post-1380-14468934359366_thumb.jpg

Blir det skarpt så kopplar jag även på denna till till teknikrummet och samkör systemen. Klär fronten runt akvariet.

Funderar att klä med aluminiumdurk som eventuellt målas.

post-1380-14468934359514_thumb.jpg

Sågar ut i bänkskivan i akvariumets storlek och fälla in två aluminiumplåtar 50*80 som lock. Limmar 3w led på undersidan.

Tänker inte ha ljuskrävande i akvariet då det inte får bli för ljusstarkt med tanke på TV'mys.

Kanske lite Gorgonia. Eventuellt bubbelkoraller och några andra LPSer.

Inredningsmäsig BTN bak och sidor. LS ena sidan. Mycket sandbotten.

Räkor och städpatruller. Fisk kanske så som Mandarin, Hökfisk, Fridmani, Goby eller Salaris.

Dvärgdrakfisk eller sjöhästar hade oxå varit en intressant inriktning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite frigolit hemma så jag skar till lite småbitar och stängde till som test för att få bättre känsla.

post-1380-14468934364447_thumb.jpg

Jag tycker faktiskt detta kan bli riktigt bra. T o m stora grabben som var riktigt skeptisk har ändade uppfattning efter jag klädde in det. Jag tror vi kör på det. Skall först stämma av några dagar att det kommer kännas naturligt med TV'n som nu sitter lite högre upp.

Jag kommer nog i så fall vilja ha annat tema än i hörnakvariet och fundera på om karet inte skulle vara riktigt bra med en drake. Men det är inget som beslutas nu.

För övrigt kommer det inte innebära något större meck med att ha TV över bänken. TV-hållaren är utdragbar och TV'n går att dra fram 80 cm från väggen vilket gör att den t o m går att få framför bänken.

Edit:

Man har svårt att få bra uppfattning om storlek på bild men som sagt så är karet 160 brett, TV'n är 50" och testbänken är 63 cm hög.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då står teknikrummet klart för att inredas.

Fogat, listat och klart.

Här är det förberett med:

Ventilation

post-1380-14468934453107_thumb.jpg

Golvbrunn och uttag på vattenledning för inkoppling av osmos.

post-1380-14468934453349_thumb.jpg

Rejäl tröskel på 10 cm ifall olycka med kraftig vatten läckage skulle ske. Utanför finns tvättstuga. Även om det skulle svämma över är det mycket innan vattnet hittar ut i vardagsrummet. Dörr kommer sättas upp efter allt är igång.

post-1380-14468934453412_thumb.jpg

Rummet reserverades för sitt ändamål 2006 när jag byggde till. Passade då under bygget att dra till nätverkskabel. Idag gäller väl Wifi men nätverkskabel är i a f framdragen.

post-1380-14468934453629_thumb.jpg

Nu skall jag försöka klämma in sump på 400 liter, refugium på 133 liter, Karantän på 133-160 liter, Faggkar på 40 liter och vad mer som kan tänkas behövas.

Blir att fundera och börja bygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Sumpen är 180*45*47. Planen är att dela av den 70-90 cm och inkludera den del som ett vattenmagasin. Alltså 150-200 liter teoretiskt men kanske mer 120-180 liter praktiskt.

Jag kommer inte tömma med en kran utan med pump eller hävert. Blir lämplig att använda vid vattenbyte.

Lika så karantäns akvariet kommer ju inte gå skarpt hela tiden utan kommer oxå vara ett vattenmagasin för att öka mängden i systemet och kan även användas vid vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite frigolit hemma så jag skar till lite småbitar och stängde till som test för att få bättre känsla.

[ATTACH=CONFIG]119379[/ATTACH]

Jag tycker faktiskt detta kan bli riktigt bra. T o m stora grabben som var riktigt skeptisk har ändade uppfattning efter jag klädde in det. Jag tror vi kör på det. Skall först stämma av några dagar att det kommer kännas naturligt med TV'n som nu sitter lite högre upp.

Jag kommer nog i så fall vilja ha annat tema än i hörnakvariet och fundera på om karet inte skulle vara riktigt bra med en drake. Men det är inget som beslutas nu.

Det blir inte detta kar. Glaset var för dåligt efter ha gått som sump. Anfrätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är nog smart med den höga tröskeln... Man har ju sätt en del skräckexempel där botten gått ur ett akvarium och allt gruset satt igen golvbrunnen på nolltid.

Grus blir nog inget problem. Är i teknikrummet så det är rena glasbottnar på samtliga kar. Anledningen till att det blev så hög tröskel var att jag hittade en passande dörr på blocket som bara var 190 hög. Två flugor på smällen -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte detta kar. Glaset var för dåligt efter ha gått som sump. Anfrätt.

Ny ide. Det blir nog ett träakvarium. Bygger upp en TV-bänk så som jag vill ha den. Gör den tät ände upp till bänkskivan och sedan sätta i ett frontglas.

Men det behöver inte beslutats nu. Först bygger vi vidare i teknikrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknikrummet fortsätter.

Sumpens markyta kommer vara 180*46. Jag har fått en liten knöl på golvet samt att det är fall. Det går inte att lägga friglit med sumpen direkt på golvet utan jag gör en ram. Skruvar, kexar och limmar ihop den så den blir stark.

Skruvar vidare upp reglar mot väggen för att börja göra hyllor till refugium, karantän och fraggkar.

Två väggar är ytterväggar så de är starka. Där det går skruvar jag regel i regel annars i plyfan bakom. Reglarna mot väggen har ytterligare en fördel än att bara skruva tvärliggare till hyllorna direkt mot väggen och det är att det blir distans så att det inte blir någon vatten/fukt samling.

Krysslaser är en underbar uppfinningar… smäckert att sätta upp tvärreglarna till hyllorna :-D

Maskerat och klart. Dax att måla...

post-1380-1446893451904_thumb.jpg

post-1380-14468934519258_thumb.jpg

post-1380-14468934519315_thumb.jpg

post-1380-14468934519528_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt. har följt denna tråden hela tiden och ser först i dag att du bor inte mer än 3 mil från mej. Det innebär ju att du i framtiden får räkna med besök av mej. samtidigt är du ju välkommen att komma hit o kolla om du har vägarna åt Liatorp till. när ditt kar är igång kan vi säkert dela nån euphyllia för dom växer bra här . åtminstone nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt. har följt denna tråden hela tiden och ser först i dag att du bor inte mer än 3 mil från mej. Det innebär ju att du i framtiden får räkna med besök av mej. samtidigt är du ju välkommen att komma hit o kolla om du har vägarna åt Liatorp till. när ditt kar är igång kan vi säkert dela nån euphyllia för dom växer bra här . åtminstone nu

Jag tror inte det är mer en drygt två mil om du bor hyfsat centralt i Liatorp. Dvs cykelavstånd ;-). Euphyllia är något jag absolut önskar i mitt kar och kommers gärna och tittar när tillfälle ges.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...