Gå till innehåll

Led till 420l


patrik033

Rekommenderade inlägg

Kollar lite på vad för belysning jag kommer att behöva, karet har måtten 100x70x60 (lxbxh).

Har kollat en hel del på ecotechs radion xr30 ramper, men även börjat snegla på en pacific sun pandora hyperion s med 2x75w +4x39w.

Kollade även lite på kessil a360we, men tycker skimret från dom är lite i överkant.

Nån som har något att säga om dessa :)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mina på 50% idag (redan där är det mer än 2x75W på max effekt pga den högre effektiviteten) och ska troligen testa att öka på lite mer framöver. Det är aldrig fel med headroom.

LED:arna går inte lika varmt, man ökar på livslängden samt att man får mer ljus per W om man kör LED:arna på lägre effekt.

För min del så hade inte 2x75W räckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, men när man dimmar dom så går dom trots allt på samma effekt fast med en annan duty cycle, så ditt påstående stämmer tyvärr inte...

Ok, det var bara vad Pacific Sun sa. Då vet jag läget :)

Oavsett så känns det "dumt" att köpa något som troligen kan få gå på 100% belastning när det finns starkare moduler. Värme samt livslängd är ju lite onödigt att bortse ifrån kan jag tycka ;)

Sen finns det ju som sagt utrymme om man någon dag vill öka på lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, men när man dimmar dom så går dom trots allt på samma effekt fast med en annan duty cycle, så ditt påstående stämmer tyvärr inte...

Men är det inte så att den samlade energiförbrukningen blir mindre mätt i kWh eftersom effekten inte är likvärdig över tid? Om du har en 100 watts kluster som går på 100 % i en timme så har du förbrukat 0,1 kWh men samma kluster som med hjälp av PWM går på 50 % bara har förbrukat 0,05 kWh eftersom den är släckt halva tiden i snitt - eller har jag missförstått något?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte så att den samlade energiförbrukningen blir mindre mätt i kWh eftersom effekten inte är likvärdig över tid? Om du har en 100 watts kluster som går på 100 % i en timme så har du förbrukat 0,1 kWh men samma kluster som med hjälp av PWM går på 50 % bara har förbrukat 0,05 kWh eftersom den är släckt halva tiden i snitt - eller har jag missförstått något?

MVH Lasse

Jo, det stämmer, fast du får ju samma mängd ljus per kWh... Det jonas syftade på var nog att man oftast får ut mer ljus per tillförd energienhet vid lägre ström in till chippet (dock påverkas inte strömmen av PWM-dimning så man får inte den effekten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad många svar :) Har läst lite om att Pacific sun haft en del problem med sin mjukvara,är det fortfarande så?

Hur är det med Ecotech radion xr30w,nån som har några erfarenheter av dom?

Pacific Sun har haft problem med din mjukvara. Men de utvecklar mjukvaran hela tiden och den sista versionen är stabil. Jag har inte sett vad alla kan med sina program, men P S har allt jag kan önska och lite till :).

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med rena ledarmatur är skuggor och ibland disco effekter. Därför är det bra med hybridramperna som P S och Ati som har lysrör också. Ett alternativ kan vara att bygga själv, men då ska det se ut som Larrys ramp med led överallt.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft tre olika PS ramper och jag personligen har inte haft några problem, har även en kore doserpump från PS, och ska snart lägga beställning på en nya ramp så jag är nöjd, och ljuset har jag inte sett något annat som är bättre i mina ögon iaf, men smaken är ju blandad!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det stämmer, fast du får ju samma mängd ljus per kWh... Det jonas syftade på var nog att man oftast får ut mer ljus per tillförd energienhet vid lägre ström in till chippet (dock påverkas inte strömmen av PWM-dimning så man får inte den effekten).

Då är jag med - förutsatt at PS dimmar med PWM och inte med strömstyrkan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...