Gå till innehåll

Det är inte bara giftiga fiskar och koraller där ute....


Manks

Rekommenderade inlägg

Inte alls förvånad.

Jag hade en Maroon clown en gång som var riktigt elak och kunde nypa till rejält hårt. Första gången blev jag så chockad att jag kunde ha rivit ut hela framrutan på akvariet.

Till sist fick jag ta och byta bort honom mot en något snällare fisk.

Men även min ocellaris hona kan nypa så det känns om hon blir riktigt irriterad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls förvånad.

Jag hade en Maroon clown en gång som var riktigt elak och kunde nypa till rejält hårt. Första gången blev jag så chockad att jag kunde ha rivit ut hela framrutan på akvariet.

Till sist fick jag ta och byta bort honom mot en något snällare fisk.

Men även min ocellaris hona kan nypa så det känns om hon blir riktigt irriterad.

Min hona är också lite aggro men nöjer sig än så länge med att piska till mig med stjärten. Rycker till varje gång dock och har orsakat en del ofrivillig fraggning. Dessutom har hon nu börjat putta bort koraller som anses stå för nära deras anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev också förvånad när min clownfisk högg mig i handen när den tyckte att jag kom för nära dess anemon. Trodde aldrig att de var så på hugget. Nu ser jag att jag hade tur att det inte blev något blodvite. Har också fått en tankeställare att man får se upp så man inte har några småsår på händerna.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakteriell infektion, hon som mest ordnade en väg in för basiluskerna.

Tråkigt! fick du antibiotika? finns några sorters bakterier som man kan få typ vibrio eller mycobakterium med mera, kanske det starkaste skälet till att använda handskar i akvariet...var vaksam på utvecklingen så de gissade rätt på typ av antibiotika

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skar mig i armen som ung tonåring på en klippkant vid en snorkeltur i medelhavet, revan var djup men inte stor så härdade ut under turen. Det tog enormt lång tid innan den infektionen läkte ut, ärret är kvar än idag så saltvatten o sår är inte att förringa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en liten Elmal när jag var yngre den ryckte man till ordentligt av när man kom för nära, jag har ett ljuvt minne av en fest när jag utmanade en kompis som tyckte den såg äcklig ut (men inte viste att den var elektrisk) att klappa malen :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är ju lätt att tro att är det inte giftigt så är det inte farligt. Ett problem med att tänka så är att det inte är givet att vi vet vad som är giftigt. För inte så där väldigt länge sen visades det att många reptiler, skäggagamer, varaner, snokar osv, har precis samma gifter i munnen som skallerormar. Vilket inte nödvändigtvis betyder att de är farliga men dock kan förklara en del svårläkta sår när de fått tugga länge. Säkert finns det fler överraskningar på lager.

Ett annat problem är att det även om det inte finns gifter kan finnas elaka mikroorganismer som kan ge besvärliga infektioner. Katter är ett exempel på djur som är ökända när det gäller sånt, varsågod att se hur det blev för mig:

post-4105-14468934240733_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort man blivit kattbiten är det bara att snabbast möjligt in och få antibiotika. Vare sig man märker nåt eller ej.

Jag är friskförklarad nu av doktorn som inte var torr bakom öronen.

Behandla era akvarier med respekt. Man vet aldrig när de biter till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar i byggbranschen och har i stort sett alltid en massa småsår på händer och undearmar... Man brukar kunna avgöra hur hårt man jobbat under dagen genom att gradera hur mycket det svider när man kommer hem och börjar pilla i karet...

Finns det några smidiga och billiga handskar egentligen? Hur många är det som egentligen använder det?

Krya på dajj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...