Gå till innehåll

Mickes & Gunillas RSM S-650


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi startar en tråd som gäller vårt nya akvarium som vi beställt och väntar hem om ett par veckor! :) Det är ett Red Sea S-650 utan ljusramp med en Pacific Sun Pandora Hyperion S2 Hybrid (3x75w,4x54w T5) och en Jad kylare. Vi har nu haft vårt Red Sea Max 250 i över ett och ett halvt år och är extremt nöjda med det! Vi har verkligen blivit fast i denna hobby och tycker det är lika spännande varje dag och se vad som händer i karet! Enormt avslappnande också att bara sitta och kika i och låta tanken sväva iväg!

Det blev till sist ett nytt Red Sea för vi gillar verkligen designen på dessa! Vi tycker det är lika viktigt att akvariet är snyggt i rummet som att det ska vara snyggt inuti! :) Finns inte mycket som slår Red Sea akvarium på den fronten! Pacific Suns ramp passar in både i designen och vi förstått så har det ett fantastiskt ljus! Vi har även sett dem live i Lomma Zoogiganten. Då såg vi Soluppgången och när det gick över till dagsljus! Magnifikt! Vi har även hört att man nu börjat göra en med kombinationsljus för att maximera naturligt ljusförhållande och vi tror att det kan ligga något i det där! Till sist kylare för att ha full koll på vattentempen som egentligen varit det enda problemet med vårt RSM 250. I somras var det rent kaos där vi fick köra på de stackars inbyggda fläktarna dygnet runt! Air kondition fick även sättas på för att få ner tempen. Det var nära att vi fick slänga i isfyllda PET flaskor ett tag!

Vi funderar även på att köpa lite andra tillbehör men är osäker på om man behöver dem? Ozon, vågmaskin, olika reaktorer, akvariedator, doseringspumpar och allt vad man kan ha! Är det något ni här på SG rekommenderar som en grej man inte kan klara sig utan? :) Sea S-650 kommer ju med vattenpåfyllingsautomatik, vi har UV lampa som vi kan flytta över från det andra. Sten, grus, fiskar och koraller får åka med från det andra :)

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvarieflytt på gång! Nya karet hämtas nästa helg! Första steget i en spännande process. Nya akvariet ska stå på ungefär samma ställe vilket innebär en del meck! Planen är att tömma 90% av vattnet, ut med alla stenar. Försöka lyfta upp på flyttmattor och kasa bort det ca tre meter. Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

post-7440-14468934353726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarieflytt på gång! Planen är att tömma 90% av vattnet, ut med alla stenar. Försöka lyfta upp på flyttmattor och kasa bort det ca tre meter. Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Tänk på att flytta med vatten i kan vara vanskligt. Även om det bara är en mindre mängd så flyttas vikten runt när det skvalpar och är man inte beredd så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att flytta med vatten i kan vara vanskligt. Även om det bara är en mindre mängd så flyttas vikten runt när det skvalpar och är man inte beredd så...

Därav mitt förslag med vagnar, funkar fint även om det är lite vatten i, går bra att göra allt i ultrarapid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack för tips! Det där möbel flytt setet såg riktigt bra ut! Nu är det i vilket fall flyttat. Allt gick bra! Tog det väldigt försiktigt. Trodde ett tag att en del fiskar dött. De såg extremt stressade ut. Men allt verkar ha klarat sig och nu står akvariet längs andra väggen mitt emot vinstället som i sin tur får ge plats för nya akvariet nästa helg! :) Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

post-7440-14468934355729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul att ni kör igång med rsm 650

Var själv i er sitts. Hade en rsm 250 som sedan uppgraderades.

Har också beställt mitt utan ramp och kompletterat med pacific sun pandora 4×160w led för att jag ville ha den i samma ländg som karet.

Själv använde jag aldrig original skummaren, istället installerade en större variant.

Annars kör jag väldigt basic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dani! Nu blev vi alldeles förvirrade igen! Och oroliga! Du säger att du beställt 4x160 varianten för att få samma längd som akvariet! Det har vi inte tänkt på! Vi vill också att det ska se snyggt ut själva akvarieuppsättningen! Saknas det 20 cm på varje sida så blir det ju inte så estetiskt! Vi snackade med akvariebutiken och beställed en Pacific ramp som skulle fungera era till vårt vilket 3x75 säkert gör också ljusmässigt men... Blir det inte för mycket ljus och ljus som sticker ut på sidorna med din ramp? Du får gärna posta oss en bild! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte karet 129cm långt? En Pacific Sun modul med 3 led-chip verkar vara 125cm.

Tycker att det verkar bli en utmärkt matchning?

Edit: Läser 161cm på en annan sida, då är det ju en annan femma. Betvivlar inte att en 3-chips modul skulle kunna täcka in karet med ljus, men ni var ju ute efter det estetiska med en heltäckande ramp också....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dani! Nu blev vi alldeles förvirrade igen! Och oroliga! Du säger att du beställt 4x160 varianten för att få samma längd som akvariet! Det har vi inte tänkt på! Vi vill också att det ska se snyggt ut själva akvarieuppsättningen! Saknas det 20 cm på varje sida så blir det ju inte så estetiskt! Vi snackade med akvariebutiken och beställed en Pacific ramp som skulle fungera era till vårt vilket 3x75 säkert gör också ljusmässigt men... Blir det inte för mycket ljus och ljus som sticker ut på sidorna med din ramp? Du får gärna posta oss en bild! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Hej Micke o Gunilla

Ni har tänkt helt rätt. 3xled räcker gott och väl till karet, men som sagt jag vill efterlikna orginal utförandet på rsm-650 + att jag har folierat mitt kar med det sandblästrade diamant liknade finnishen som pacific sun har på sin ramp.

Tycker inte att det stör mig att ljuset sticker ut lite på sidorna.

post-5561-14468934372532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej.

Ja det blev rätt så tyst från oss från och med att vi fick vårt akvarium. Anledningen till detta var att bakrutan sprack på vårt 650 liters akvarium! Vi såg sprickan ett och ett halvt dygn efter vi fyllt upp det med vatten! Jag får rysningar fortfarande då jag tänker tillbaka på när vi såg den! Allt hade gått så bra! Vi hade förberett akvariebytet i tre veckor. Flytta gamla akvariet, hämta nytt, bära in, montera bänk och teknik, tillverka osmosvatten, blanda salt. Montera ljusramp. Till sist tömma gamla, flytta över sten, grus, fiskar, djur och koraller. Vi fick till och med sålt det gamla dagen efter. Allt började se bra ut, vattnet var klart, korallerna hade repat sig efter flytten, vi hade börjat få rätt på ljusrampen och sen, KATASTROF!

Trodde först det var en repa men det fans även lite vatten nere vid ena hörnet på golvet. Torkade upp och hoppades på att det var som vi stänkt. Dagen efter repan var kvar och lika mycket vatten på golvet. Repan var ingen repa, det var en spricka. Den gick hela vägen uppe från skimmern ner till ena hörnet! :( Ringde leverantören som uppmanade till akut tömning så att inte allt sprack och kom ut! Nu står akvariet med en fjärdedel vatten. Det läcker inte längre. Leverantören har varit fantastiskt hjälpsam och vi får troligtvis ett nytt i början av nästa vecka. Vi har fått låna skimmer som vi kan ha i akvariet och ett mindre kar som vi kan flytta över allt då det är dags för byte. men allt jobb. Nästan så man fick funderingar på att ge upp!

Nu ska allt ut igen, bara att få ut och in akvariet är ett projekt för sig själv. Tillverka nytt vatten, börja om från början igen! Här testas verkligen ens tålamod! Tur jag har med mig lite av detta från min andra hobby, amatörastronomi! Man kan väl jämföra detta med att man köpt nytt teleskop och att det sen är mulet ett år eller så efter detta!

Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...