Gå till innehåll

uv ljus


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Hej

Detta hör kanske inte hemma här men det handlar ändå om led ljus så varför inte. Jag har ett terrarie me ödla. Den ska ju som alla vet ha uv ljus och så. Grejjen är ju att lysrören är fula och det ska bytas i tid o otid.

Borde man inte kunna byta uvlysrören mot led uv? Hittar inget om något sånt men man har ju hört att allt går bara man vill. Sen vill man ju inte gissa sig till så ödlan flippar ut pga fel ljus.

Någon som vet något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju olika sorters uv ljus . så länge du hittar en led som innehåller bara uv-a och uv-b så är det klart det fungerat :), dock e det ju så att led tillför inte direkt någon värme . När jag "odlade" rätt mycket ödlor ville jag ju slå 2 flugor i en smäll och ha uv belysning som också avger bra med värme

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju olika sorters uv ljus . så länge du hittar en led som innehåller bara uv-a och uv-b så är det klart det fungerat :), dock e det ju så att led tillför inte direkt någon värme . När jag "odlade" rätt mycket ödlor ville jag ju slå 2 flugor i en smäll och ha uv belysning som också avger bra med värme

Tror jag låter "gullan" ha kvar sitt rör. Vill ju inte riskera något med tanke på följdena utan uv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant nej, spridningen måste väl bli mycket sämre. Reptilerna behöver ju rejält för att kunna skapa vitaminer osv. Är det ens ngn led som har sk äkta uv i paritet med de som är avsedda för terrarier. Såg nu att du redan lagt ner det.. det var min tanke kring det iaf.. Men på ngt reptilforum måste de ju ha svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade något på engelska men som det verkar så går det inte så lätt pga våglänger som ligger för när uv c om jag förstod rätt. Finns tydligen mätare och så finns ju uv a och b leddar men priset på de leddarna var rätt taskigt och det är ju kanske inte så bra när ovissheten knackar på. Vågar inte spinna vidare på detta utan det är kastat i papperkorgen. Nöjer mig med led till fiskburken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...