Gå till innehåll

Dolksvans / Hästskokrabba


davlind

Rekommenderade inlägg

Har haft, utan större framgång. Tror inte det är nåt att satsa på som städpatrull utan att man får gå inför dem separat som de mycket speciella djur de är. Sand med lite olika vattendjup, inte för varmt och sen verkar det som det kan vara nödvändigt att ta upp dem och mata dem, det verkar inte säkert att de hittar mat annars.

Min bild är att det där med att slänga ner dem i ett blandakvarium och hoppas på det bästa, nej, gör inte det. Däremot är de definitivt värda ett försök där man lägger ner sig på att läsa på och ge dem bästa förutsättningar i ett artakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade två dolksvansar under ett kortare period. De syntes stor sett aldrig till när ljuset var tänt utan man såg dem bara röra sig under sanden. När ljuset kom de fram och simmade lite. De är dock dåliga simmare och sögs ofta fast på mina streamerpumpar och kunde inte komma loss själva utan hjälp. De verkar också vara känsliga för hög värme. Mina två dog i sommaren när temperaturen i akvariet blev 29 grader. Jag har lite info om dem på min akvarietråd på inlägg 479, 480 och en två bilder på inlägg 506.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe förstår! Har byggt mitt rev så jag har en större sandbank för dom att leka utmed.

I grund och botten så såg jag värde i dom då de äter alger och "rensar" runt i sanden. Måste ha någon som kan böka runt och

hålla rent. Tänkte att en Dolksvans var svaret :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...