Gå till innehåll

Helt ny och grön inom salt vattens kar


miar

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag skall nu göra om mitt Juwel 120 L söt vatten till salt vattens kar.

Jag läser och tar del i mycket om just salt vattens akvarium och hur man ska starta det

men känner att jag behöver hjälp till att kunna starta i alla fall.

Med eran hjälp är det lättare för mig att veta vad jag ska annonsera efter och vad jag bör ha i tekniskt utrustnig eller vad man kallar det.

Belysning vilken belysning bör man ha? just nu har jag juwels standard dvs smala vita ljus rör

,vilken eller vilket filter? eller skall man ha filter? kan jag kanske använda mitt sk inbyggda tillhörande pump o filter( nya filter material givetvis då)

eller skall det vara annat?

skummare, eller sump eller både och?

Det är väl de jag behöver hjälp med att förstå vad jag skall ha, och detta med osmotiskt vatten, skall man ha en addapt eller dyl som omvandlar vattnet eller kokar ni vattnet och låter de svalna och sedan tillsätter salt. Eller häller ni upp kallt kran vatten i hinkar och låter de stå tills det bli normal rums temperatur?

Väldigt tacksam för all hjälp

och då jag vet vad jag ska ha, så kommer en annons om de jag söker och behöver :)

Vet om detta med levande sand och sten och steg för steg, men just detta innan man sätter i gång de hela

och fyller man första gången med kran vatten eller osmo vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till guiden och en underbar hobby!

Denna har ju några år på nacken men hjälpte mig mycket i början:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17503-Mina-erfarenheter-av-att-starta-upp-ett-saltvattensakvarium

Sen när du börjar med koraller är denna en guldresurs:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för snabba svar. Jo jag har läst artikeln, det var de 1a jag gjorde då den är väldigt omtyckt och bra, den är lätt förstårlig och allt de där. Men jag är fortfarande yr av information och vill veta, som jag ej förstår ännu....vad bör jag eller vad ska jag ha. skummare, filter vad för filter, kan jag ha de som jag redan har i juwel karet, men bara byta ut filter rutorna, och eller hur fungerar ett filter i salt kar?

Behöver jag en sk sump? måste jag borra?

Skall annonsera etfer dyl, men vill veta vad jag skall ha, mer än skummare och cirkulations pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog det är många som kört juwel akvariumen utan sump och fått det att funka. Om du söker på lido på forumet så hittar du en del.

Jag som har ett red sea max med ett litet sumpfack där bak och använder det till följande:

Ytavrinning till sump tar bort hinnan som blir på vattnet

Att skummaren sitter i sumpen gör att den inte kan spruta mikrobubblor direkt in i karet

Ett bra ställe att se till att vattnet passerar ev kemisk rening, jag har en strumpa med lite aktivt kol och fosfatremover i.

Annars är det levande sten och skummare som är det huvudsakliga filtret.

Du kan ju få till en intern sump genom att limma dit en ruta likt det är i red sea max.

Eller så borrar du och ställer en sump i skåpet med fördelar framförallt:

Lite mer vattenvolym gör det lite enklare.

Få ned ljudnivån något genom att ha skummare i skåpet

Lite mer plats i visningskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Välkommen till en spännande hobby! Det finns några trådar om juwel 120 liters akvarium här på guiden. De kanske fungerar som inspirationskälla. :)

Jag har ett själv. Använder skummare (tunze 9002), dock modifierad (lät för högt), inget filter (filtermatta eller liknande), ingen sump och ingen osmos. Har led belysning och vattenflöda ca 2800 liter/h. Levande sten ursprungligen ca 5 kg. Blandar saltet med kranvatten.

Påpekas bör... jag rekomenderar dig i n t e, att du ska sköta eller välja teknik som jag gjort :) Jag valde teknik och skötsel utifrån vad jag ville ha i akvariet. Det vill säga tåligare koraller och fiskar, filtrerare av olika slag, macroalger.

Jag tog bort den svarta filterlådan, för jag hade ingen användning av den. Ville sköta akvariet på ett annat sätt mha skummaren och levande sten. Uppgraderade belysningen till led, uppgraderade pumpen rätt omgående också. Tycker att det fungerat bra i mitt fall :) Men alla akvarier blir unika och det som fungerar för mig kanske inte gör det hos dig :) Lycka till!

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mia,

Ett sätt att starta ett saltvattenakvarium, och samtidigt få lite förståelse för kemi, vattenbyte osv är att använda en produkt från Red Sea som heter Red Sea Mature Pro Kit.

I det finns det uppstarts bakterier, och diverse andra kemiprodukter som kan få dig att förstå samspelet mellan bakterier och ett friskt akvarium.

Rekommendationen är att starta med levande sand och levande sten (en tumregel är minst 10% levande sten jämfört med akvariets vattenvolym).

Denna metod tar 21 dagar.

Skall du bara ha fisk och lite enklare koraller (mjukisar, skivor, vissa lps) så krävs minst 3x24 watt om du använder lysrör (rekommenderat 4x24 watt).

Vill du ha lite lite mer avancerade koraller så krävs ledbelysning eller halogenlampor. (titta på tråden i forumet under belysning/ljus, där finns en tråd om en billig led från AC-RC på 18 watt)

Angående teknik...jag har sparat filtret i mitt juwelakvarium, mest för att kunna använda det om jag vill köra kolfiltrering eller något annat i framtiden, jag har dock uppgraderat pumpen. Att byta en viss mängd vatten (5-10%) i akvariumet varje vecka är det enklaste och säkraste sättet att få ur föroreningar samtidigt som nya mineraler tillsätts.

Om man efter att ha satt i det fiskar och koraller man vill ha, och ser att man har för höga föroreningsvärden i akvariet, så kan skummaren vara ett bra alternativ.

Angående vatten, så styrs det av hur bra ditt kommunalvatten är, och inte innehåller saker som är skadligt för djuren eller påverkar algväxten (kan bli för mycket gröna alger).

Därför är det säkrare och också bättre (men inte nödvändigt) med osmosvatten. Dvs avsaltat vatten, som renats genom ett två eller trestegsfilter som man kan koppla till kranen hemma.

Som du märker finns det många vägar och inriktningar. Men allt styrs egentligen av hur du kommer att belasta akvariet, fiskar (och mat) smutsar ner mest, koraller belastar mindre.

Detta kommer att styra behoven av utrustning och vattenbyten.

Lycka till, och välkommen till en spännande hobby.

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag är också ny här och har startat mitt saltvatten akvariet i söndags det är en:

-Juwel Lido 120 L

-Tunze skummare 9004

-JBL cristalprofi. 701 extern filter

-Tunze streamer 6045

-ingen doppvärmare

Men frågan är jag har använt kranvatten vid start kan jag köra osmos senare vid vatten bytet eller nu är det kört??!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag är också ny här och har startat mitt saltvatten akvariet i söndags det är en:

-Juwel Lido 120 L

-Tunze skummare 9004

-JBL cristalprofi. 701 extern filter

-Tunze streamer 6045

-ingen doppvärmare

Men frågan är jag har använt kranvatten vid start kan jag köra osmos senare vid vatten bytet eller nu är det kört??!!!

Kört är nog fel utryck.

Skulle säga att oddsen är att du kommer få större algtillväxt i a f nu till en början än om du hade startat med osmos. Sedan varierar vattenvärdena en hel del över landet och vissa ställen går det säkert bättre och andra sämre att köra utan osmos.

Själv beställde jag rapport med vattenvärde från kommunen när jag skulle starta. Inga skrämmande siffror förutom att Kisel är så högt hos oss att det är fullständigt omöjligt att köra utan osmos och silikatfilter utan att kiselalger skulle ta över hela karet. Annars hade jag nog testat utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algexplosion är vanligt efter ny uppstart. Har du tex använt levande sten eller död levande sten så kan de släppa fosfater/nitrater etc. Massa näring till alger. Kan finnas massa näring även i kranvattnet.

Om det är så försvinner det på sikt med städpatruller och osmosvatten. Dock kan första månaden vara lite tråkig. Viktigast är att det inte finns massa tungmetaller etc i kranvattnet. Men som sagt det är lokalt varierande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vattnet i koppen skall hällas ut.

Dock tycker jag det ser ut att vara väldigt blött skummat och du skall kunna ställa ner det. Jag skulle säga att du skall ligga mellan mörkt brunt till nästan svart beroende på hur blött du vill skumma. Blött innebär att du får bort mer men samtidigt även förlorar mer vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland tänker man inte inan man skriver.

Så länge du inte belastar karet så skall det vara minimal till noll i skummarkoppen.

Du behöver lite skit i vattnet för att få igång balansen i karet. Jag hade antingen helt skippat skumningen eller kört den minimalt innan belastning med levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...