Gå till innehåll

Brommarevet


izfisk

Rekommenderade inlägg

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

:) Det verkar som vi fick ett positivt resultat på det testet!!

Har nyligen startat upp vårt RSM 130D det har nu gått i 3 månader ungefär.

Helt gön på saltvatten men har haft sötvatten och bräckt vatten tidigare. I bräckvatten-karet(500L) bodde det några argus-fiskar.

Riktigt kul med saltvatten och ett RSM 130D föll beslutet på då det verkade som en lämplig volym och teknik att börja med. vi hade inte läst så mycket bara tittat och frågat i affärer och läst Knopps bok om saltvatten för nybörjare när beslutet att skaffa ett akvarium föll och vi Konstaterade ganska snabbt at det går att utveckla och lära sig oändligt mycket om detta, vilket är kul. där av kan det vara lämpligt med denna tråd för hjälp och ideèr även kul att visa bilder för andra akvarister.

Teknik so far:

RMS 130D

Vortech mp10w

senye vattentestare

Skape:

ca 5 cm levande sand på botten skulle gissa på att det är 10 kg av märket Red Sea live reef tror jag det hette.

ca 14 kg levande sten från 2 olika butiker.

Levande:

Clowner 2 stycken sadleback

1 boxar räka

1 kamelräka

1 bubbelanemon grön

1 mussla "black tiger"

3 st "turbosar"

3 st eremiter

1 kenya träd

1 flakväxande montipora grön

1 montipora trädväxande?? eller hur man säger

1 knappkoloni ca 10 polyper

1 alveopora om jag minns namnet rätt grön

1 ephyllia frgspwn brun

massa skivanemoner

2 st ricordea florida skivor

1 sandvändande sjöstjärna

Hitills har allt gått bra alla vattenvärden är bra och stabila.

Hade ett litet utbrott av cyano men verkar ha det under kontroll (misstänker starkt att flingfodret bidrog till det??)

Ett huvudbry är vattennivån vid returpumparna som är svår att hålla jämn, man får göra rent filtret dagligen för att det skall hålla sig bra eller inte ha nått filter(mekaniskt). Kommer nog bli en uppgradering till de mer nedsänkta puparna för att slippa att det kommer luft i dem när nivån blir lite för låg.

Är mycket nöjda med Vortech pumpen som verkligen gör att det blir ett trevligt flöde i karet, har placerat Vortechen på den högra sidan sett i betraktarens vinkel.

återkommer med bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett huvudbry är vattennivån vid returpumparna som är svår att hålla jämn, man får göra rent filtret dagligen för att det skall hålla sig bra eller inte ha nått filter(mekaniskt). Kommer nog bli en uppgradering till de mer nedsänkta puparna för att slippa att det kommer luft i dem när nivån blir lite för låg.

Är det originalpumparna så kan man enkelt sänka deras känslighet för nivån genom att limma dit förlängningsrör vid insuget. Jag kör mitt utan mekaniskt filter, men det är inte avdunstningen som gör att nivån fluktuerar? En vattenpåfyllare är en av de bättre investeringarna jag gjort.

Ser fram emot bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har funderat på det faktiskt att limma alt. täta vid förlängningsrören så det kanske blir att slå till på det då.

Låter intressant med påfyllningen jag såg att triton hade en optisk läsare för det. vilken kör du med och vart har du satt den?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har funderat på det faktiskt att limma alt. täta vid förlängningsrören så det kanske blir att slå till på det då.

Förra ägaren hade gjort det på mina originalpumpar, kan försöka ta ett foto på det. Men jag har bytt ut mina pumpar mot eheim för att få ned ljudnivån. En mod som många gör som också gör att pumparna hamnar längre ned. Här kan du se hur det funkar: http://www.naqua.com.au/products/rsm-130-d-pump-upgrade-parts

Låter intressant med påfyllningen jag såg att triton hade en optisk läsare för det. vilken kör du med och vart har du satt den?

Jag har den Tunze Osmolator 3155, det går att dra den igenom det där hålet som finns i bakväggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns minst 2 olika arter av kamelräkor. Jag har försökt att få av arterna att äta Protopalythoa utan framgång. För 8 - 9 år sedan hade jag några i ett kar med stenkoraller i och det var inga som helst problem. Montipora, Seriatopora, Euphyllia och Trachyphyllia med mer.

Men jag vet andra har haft problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har under en månad haft lite problem med cyano men det verkar ha gett me sig nu.

jag behandlade genom att suga upp allt jag kunde och tog upp och mörklade de stenar som var drabbade samt börjat tillsätta bakterie kultur och höjt nitrat halten lite.

hoppas det håller i sig allt som lever verkar må bra.

Har fundering på att bygga extern sump men måste läsa på lite om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-8557-14468934461345_thumb.jpg

Nu börjar det bli välfyllt :D.

Jag var på besök hos https://www.saltvattensguiden.se/forumet/member.php?7208-bjomat i Fredags och fick se hans akvarium på 600L + sump i källaren. Riktigt fint bygge hade han och mycket häftigt att titta på. Jag fick även med mig några koraller därifrån:

pavona cactus

motipora digitata

stylopora milka

seriatopora hystrix

Kul med nya utmaningar och blir intressant att se hur de mår i mitt kar. Stylopora milka är redan en personlig favorit!

på bilden kan man skymta placeringen av de olika dock har pavona inte fått sin plats i revet än men de kommer i veckan :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart en hastig uppgradering till RSM 250 :)

Från att stå igång hos säljaren till att stå igång hemma hos oss tog ungefär 5 timmar. Riktigt bra jobbat å tur att man fick så mycket bra hjälp.

Idag blir det scaping och labba lite med ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det bli ordning på torpet efter lite småkaos med flytt och byte av kar.

Har lite issues fortfarande med ljuset som jag ej fått igång då nätaggregatet verkar ha fått dille, nytt är beställt och provisoriskt ljus är uppsatt.post-8557-14468934541505_thumb.jpg

Funkar tillsvidare men hoppas att grejerna kommer fort man e sugen på att komma igång.

Har lite problem å få skummaren (Deltec mc500) att gå bra. Den går jämnt och så helt plötsligt börjar den tokskumma å fyller koppen?? Någon som har nått tipps?

Fick mycket grejer med karet så är riktigt spännande att titta in me nvill få igång den riktiga belysningen så man kan ta fram kameran :)

ett litet missöde pågår då jag fick en clown med nemo som inte gick så bra ihop med en sadleback jag har sen tidigare och tyvärr verkar sadleback clownen fått ordentligt me pisk och har skadat ögat :,( den verkar dock okej i övrigt förutom det så hoppas att svullnaden går ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

¨Nu går även skummaren som den ska, tyst och fint :)

Mycket nöjd efter veckans bravader vart det en tur till Triton i Täby där det inhandlades balling preparat och en porslinskrabba.

Vart även ett 10%igt vattenbyte dagen till ära. Vattenvärdena va verkligen inte på topp men allt ser ut att må bra, dock dags att börja buffra :)

post-8557-14468934546575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8557-14468934621083_thumb.jpg

Bjuder på lite bilder från karet.

Allt lunkar på bra förutom att jag buffrat för snålt så har samma värden som för en vecka sedan mg ligger på 1120 så det är bara öka dosen lite. Allt ser dock ut å må bra å växa på bra.

post-8557-14468934620106_thumb.jpg

post-8557-14468934620406_thumb.jpg

post-8557-1446893462073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8557-14468934638222_thumb.jpg

Idag har jag blandat balling för första gången :)

Liger lite lågt fortfarande på mg och ca fortfarande trots att jag buffrat mg har inte gått upp senaste veckan alls.

ligger på

KH: 9

Ca: 380

MG: 1120

Jag har använt Mg från microbe lift och ca från JBL tidigare och ska andvända upp det jag har, sedan blir det Balling.

Verkar gå åt mycket Mg, trots att jag tillfört för att öka enligt doserings anvisning 19 ppm per dygn har det inte stigit någonting alls under en veckas dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kampen går vidare -boxing

Jag var bortrest en vecka på jobb och kom hem till en lite ledsen syn. Jag hade satt foderautomaten lite väl generöst samtidigt som sambon matat på som jag sagt att hon skulle göra vilket vart en riktig alggryta! Va en hel del som såg lite trött ut.

Även fått lite cyano som jag kämpat mot en vecka nu me ninga större problem.

Jag har bytt 10% av vattnet varje dag sen jag kom hem 6 dagar och allt börjar se ut som vanligt igen vilket är skönt, inget som har dött iaf :).

Cyanon bekämpar jag genom att suga ut så mycket jag kan vid vattenbyte precis innan det börjar dimma ner på kvällen när det är som mest. Kör även med Cyanoclean bakterier och det funkar bra det minskar.

Jag har satt in en doserpump för att dosera Balling Light.

post-8557-14468934823852_thumb.jpg

Det vart en Jabao 4 kanalig. Körde lite tester på den innan jag började andvända den och jag tycker den funkar fint har dock inte så mycket erfarenhet av dem för akvariebruk dock har jag ganska omfattande testerfarenhet från diskmedels-doserpumpar från mitt jobb. Det återstår att se hur bra den funkar i längden då det var en budget modell.

Har även köpt en ny firre som heter Siri, en Scopas Kirurg på ca 4-5 cm riktigt fin. Äter bra och är rolig att titta på så den va ett kul tillskott.

post-8557-14468934824029_thumb.jpg

Det är riktigt kul att se hur korallerna utvecklar sig!" Hoppas att kunna få ännu bättre tillväxt me bra stabila värden.

post-8557-14468934824261_thumb.jpg

Milkan är en favorit!

Måste säga att man blir riktigt imponerad av maxspect nya cirkulationspump. de har löst det väldigt smart ser det ut som.

Blir sugen på att byta till deras istället för de pumpar man har.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...