Gå till innehåll

Vilket test är att lita på ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Tycker Nitrattesten är hopplösa över lag, har dock inte testat Nyos. Problemet är att ibland funkar det ibland inte, och beror sannolikt på hur mycket störande joner du har i vattnet.

Testa Nitrit om du inte gjort det, finns det så kommer inte Nitrattesten visa rätt. Testa även att späda proverna med osmosvatten, t.ex. 1 till 5 och se om du får samma resultat. Det brukar ge intressanta resultat för mig iaf.

Grönalgtillväxten eller Cyano brukar vara säkra indikatorer på om jag har nollat nitrat eller inte. Så fort Nitraten blir noll så kommer Cyano för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså sådant här är svårt, men behöver liksom lära känna sitt akvarium. Men om färgerna på korallerna är bra (inte för bruna) och det inte växer för mycket gröna alger så är det bra. Nitrat är svårt att mäta så du vet egentligen inte exakt vad du har för värden. Sedan måste du kanske ha en underhållsdos av NoPox av för att hålla värden där du vill.

Gör alla förändringar långsamt, dokumentera hur dina koraller ser ut vid olika värden så lär du dig snart att se på dem. Titta på hur mycket algtillväxt du har på rutorna och vilken färg det har, kan också vara intressant.

Rekommenderar denna:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17505-Saltvattenskemi-f%F6r-dummies-verison-1

Står mycket bra där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...