Gå till innehåll

erfarenheter kring overflowbox. vilken är bäst


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

jag har ett 400 liters kar idag och har inv sump i karet nu.

har funderat på skära lös den och testa overflowbox. så jag ökar vattenvolymen

samt kan använda större skummare m,m

hur är funktionen på dessa ?

är det säkert sätt att köra på ? vill ej ha vatten på golvet.

tar tacksamt imot erfarenheter kring dessa och om något märke eller modell är bättre än nån annan.

/ Matthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har overflowbox till mitt 300. vet inte vilket märke men fungerar sådär. de bli lätt luft i överinnings delen och kan om de blir för mycke luft sluta fungera. hände mig när jag inte var hemma så sumpen (140L) tömde sig ut över golvet. jag kommer att borra mitt nästa kar. ska du tömma karet när du tar bort den invsumpen eller bara skära lös den med vatten i? rekomenderar starkt att borra om du ändå ska tömma

mvh emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men jag tänkte ej borra mitt akvarium så var en tanke att köra overflow. Men är det risk med strul och att det läcker utanför så låter jag gärna bli och kör ett tag till på inv sump.

kommer så småningom kanske byta upp mig så köper jag ett färdigt.

Tack för svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt läcker ej utanför då jag har viss volym i returpumps facket som ryms i karet. Stannar returen så finns det utrymme i sumpen att ta det. Har inte en läcka i någon skarv på egenlimmad pcv rör eller kopplingar.

okej låter bra det. står att du kör med en egen overflow har du byggt den själv eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min overflow är väldigt lätt att ha koll på om man kikar från sidan ser man om där blivit någon luft. Min är väldigt tolerant emot luft mycke vatten i kammaren mellan insida och utsida.. Jag ska införskaffa en http://www.amazon.com/Aquarium-Lifter-3-5gph-inches-height/dp/B001BOD9JI/ref=pd_sbs_petsupplies_1?ie=UTF8&refRID=110755Q9RRQ746NTZYV9 till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min overflow är väldigt lätt att ha koll på om man kikar från sidan ser man om där blivit någon luft. Min är väldigt tolerant emot luft mycke vatten i kammaren mellan insida och utsida.. Jag ska införskaffa en http://www.amazon.com/Aquarium-Lifter-3-5gph-inches-height/dp/B001BOD9JI/ref=pd_sbs_petsupplies_1?ie=UTF8&refRID=110755Q9RRQ746NTZYV9till den.

Okej vilken Box kör du ?

suger denna pump luft eller trycker den ut ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med dorsu varianten 32mm rör hos mig med ventil nere i sumpen för att hindra vattnet att få för hög hastighet. Nu skulle jag använt 20mm i huvudrören och 16mm efter t-kors men men. Tog 32mm pga djuren vill åka flomeride typ. Vet ej hur många ggr jag plockar min räka i sumpen innan returpumpen utan skydd. Nu har jag ett typ nät över röret ned så inga gratis åkturer längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...