Gå till innehåll

Vem köper de där superdyra och/el jätteovanliga fiskarna?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vad jag förstått under mina år i saltbranschen är att denna hobby lockar till sig folk med på tok för mycket pengar ;). Vanligtvis när jag diskuterar hobbyn med oinvigda brukar det sluta med fågelholkar då vi glider in på kostnader för t.ex. koraller och fiskar. Jag antar att folk i allmänhet är vana vid svärdbärare, guppies och guldfiskar, samt vad de ev kostar. Jag har i handeln dock stött på en hel del både ovanliga fiskar samt exemplar som av en el annan anledning genererar ett högt pris. T.ex. fattar jag varför Hawaii-endemiska fiskar kostar mer än grådaskiga frökenfiskar från Indonesien. Varför (viss) odlad fisk är dyrare än vildfångad, osv. Men aldrig förr har jag själv tappat hakan så till den milda grad, som när jag såg prislistan från en stor tysk grossist förra veckan.

De hade nämligen en odlad Holacanthus clarionensis (juv) för det facila priset av (ca) 62 000 SEK. Priset är baserat på ett 100% påslag av försäljaren (inga konstigheter m.a.o.). Dvs, fisken kostade 31 000 SEK "in".

Frågan är ju, vem i hela HELVETE slänger ut såna pengar för en fisk på 4-7cm? Visst finns det miljonärer och "miljonärer", men kom igen...-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju, vem i hela HELVETE slänger ut såna pengar för en fisk på 4-7cm? Visst finns det miljonärer och "miljonärer", men kom igen...

Varför inte, har man gått om pengar blir det lätt att man vill ha det som är exklusivt och andra inte har.

Varför köper individer en Ferrari när dom kan få samma prestanda av en Nissan GT-R.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte, har man gått om pengar blir det lätt att man vill ha det som är exklusivt och andra inte har.

Varför köper individer en Ferrari när dom kan få samma prestanda av en Nissan GT-R.

Subjektivt, men hade valt en Ferrari alla gånger. :)

Det finns ju en del här på SG som inte ahr problem att lägga över 10kkr på en fisk, så svaret på frågan är nog "de som känner för det och tycker att det är värt det".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihihi kul tråd.

Jag tror att när priset gått över en viss tröskel så något slags omvänt förhållande mellan köparen och säljare.

När det är ett humant pris så sätter efterfrågan (kunden) priset på produkten. Ja och även i viss mån tillgången förstås.

Men när priset går över till fantasi så blir det på någe konstigt sätt priset som attraherar kunden istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grabben läste högt att kilopriset på nyfångad hummer låg på 11.000 kr/kg och undrade vem som betalar det. Jag visade honom tråden och frågade honom vad han tror det blir för kilopris på denna firre;)

Billigt! För inte så länge sedan köpte jag färsk gräslök. 7 gram för 24kr vilket bör ge ett pris på 3400kr/kg. Då tycker jag färsk hummer känns väldigt prisvärt.

Levande saltvattensfisk är för övrigt den dyrare fiskeriprodukten. Kilopriset även för mer normala fiskar överstiger det för rysk kaviar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihihi kul tråd.

Jag tror att när priset gått över en viss tröskel så något slags omvänt förhållande mellan köparen och säljare.

När det är ett humant pris så sätter efterfrågan (kunden) priset på produkten. Ja och även i viss mån tillgången förstås.

Men när priset går över till fantasi så blir det på någe konstigt sätt priset som attraherar kunden istället.

Med vissa fiskar kan jag till viss del förstå att de blir dyra... men när det gäller andra är det helt klart som du säger. Det dyra priset attraherar snarare än skrämmer bort. Jag kan inte för allt i världen förstå att någon vill betala flera tusen kronor för en fulare variant av Zebrosoma scopas

IMG_3811.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatensfisk är dyra, men jämfört med 2 små sötvattensräkor på 2,5 cm för 62.118 kr då är nog saltvattensfiskarna billiga va, någon hade stor plånbok i Japan på en auktion, hehehe:)

Dessa räkor väger ju bara något gram max då kan man räkna ut kilopriset:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt perspektiv.

Flesta vanliga människor blir förvånade och imponerade när man säger att en fisk kostar normalt över 100 kr. Clown 150. Gul kirurg 500. Osv.. man får en wow effekt och en nörd stämpel.. då referensen är en guppy för 15-20 kronor...

Och när vi pratar om dessa fiskar.. då räcker det inte med att imponera på 99% av befolkningen.. utan man ska imponera på nördarna också...

Hoppas ingen tar illa vid sig att jag använde begreppet nörd.. men det är ett speciellt intresse vi delar och jag accepterar att begreppet nörd ibland används för att beskriva det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag blivit erbjuden att köpa det enda kända exemplaret av en zebrasoma ghost, det är mycket pengar, men samtidigt en väldigt udda fisk, så kanske det blir en ghost ist för en gemmatum, har varit sugen på den sen Edward hade den i sitt kar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt perspektiv.

Flesta vanliga människor blir förvånade och imponerade när man säger att en fisk kostar normalt över 100 kr. Clown 150. Gul kirurg 500. Osv.. man får en wow effekt och en nörd stämpel.. då referensen är en guppy för 15-20 kronor...

Och när vi pratar om dessa fiskar.. då räcker det inte med att imponera på 99% av befolkningen.. utan man ska imponera på nördarna också...

Hoppas ingen tar illa vid sig att jag använde begreppet nörd.. men det är ett speciellt intresse vi delar och jag accepterar att begreppet nörd ibland används för att beskriva det..

Nerd and Proud! :glee:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar säga det att en hobby får kosta det som man har råd med och som frun brukar säga "det finns inga fickor på svepningen".

Alla prioriterar olika. Den som köper dessa firrar kanske inte har den fetaste plånboken utan väljer bort annat.

När vi fick vår första grabb för 19 år sedan så läste jag att varje barn då kostade föräldrarna ca halv miljon innan de flyttade ut. Jag har två grabbar.... mååånga firrar hade jag kunnat köpa ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med vissa fiskar kan jag till viss del förstå att de blir dyra... men när det gäller andra är det helt klart som du säger. Det dyra priset attraherar snarare än skrämmer bort. Jag kan inte för allt i världen förstå att någon vill betala flera tusen kronor för en fulare variant av Zebrosoma scopas

IMG_3811.jpg

Hahaha "fulare variant". Gillar idén! Dock tycker jag Z. rostratum är väldigt snygg när den är HELT kolsvart. Just denna där ^^ så väl sådäääär kul ut. Kan väl ha med kameran och skrämselfärg osv att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...