Gå till innehåll

salthalt "nybörjare fråga" hjälp !!!!!


yashad77

Rekommenderade inlägg

kan någon förklara hur man höjer salthalten från 0,021 till 0,024/25.

jag är nybörjare och har startat akvariet i den 2014-09-21, och jag använder Redsea salt och jag gjorde som rekommendationerna från Redsea.

jag har använd

3,96 KG salt till 120 L

0,033 per liter

jag använder kran vatten

tack för all svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ju jag använder hydrometer, men det visar 0,021 och det är lågt, så jag vet inte om jag ska ta en liter kran vatten och blanda saltet (hur mycket ! så att jag når 0,024/25) eller ska ta akvarium vattnet. jag fick tips att mixa 500 gram salt till kan det vara rätt då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en vipparmmätare är mätvärdet ointressant. De visar så ofta fel att det inte är någon mening att använda dem.

Är det en flytboj är de små med inbyggd termometer nästan lika dåliga. De visar alltid samma fel så har man kollat dem mot en refraktometer vet man. Tropic Marins flytboj är till och med bättre än en refraktometer och Seras inte mycket sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte gör det kommer salthalten stiga och det levande du har kommer inte klara sig.

2 månader med avdunstning höjer salthalten rätt bra.

Och för att förtydliga, jag har sett folk som kört med enbart saltvatten i karet i två månader, utan något i över huvud taget. Det är inte vad som innebär att karet "mognar" Vattnet är klart från första sekund när man blandar det. (eller första dygnet i alla fall) Att mogna handlar om att ha levande sten och sand i akvariet och låta processer ha sin gång för att ta hand om, det som är dött i stenen/sanden under transporern och bygga upp en stabil bakterieflora i akret som kan ta hand om hela nedbrytningsprocessen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, ok.

Nu har jag haft akvariet igång sen 22 dagar, och det har hunnit att dunsta ca. 5 lite, och jag har fullt på igår (sötvatten),

salthalten ligger nånstans mellan 0,023/0,025 kan tyvärr inte mäta exakt har både refraktometer och vanlig salthalt mätare, men som jag tror då är det ok värde.

-hur ofta ska man byta vattnet och hur mycket 20% eller 30 % -bok-

Ändrat av yashad77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt Lido 120 bytte jag 10 l i veckan och var fjärde vecka ca 20/30 liter. Annars rekommenderas ca 10 % i veckan har jag för mig . En del förespråkar större vattenbyte var gång då de tycker 10% är för lite men du får prova dig fram vad som passar ditt kar under resans gång mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...