Gå till innehåll

Nu slår Vandalen på stort! 630Liters projekt!


Vandal

Rekommenderade inlägg

Då var det dags igen! har flyttat och lagt ner samt sålt mitt gamla kar...

Det nya projektet kom på plats igår och är ett helglaskar på 630 liter, 150x70x60

post-2947-14468934395959_thumb.jpg

Härligt djup, men det leder till att jag måste utöka belysningen... har en razor 160 10000K och skaffar nog en till fast 16000K

Det blir ingen sump till detta karet, kommer istället dela av en kortsida och köra internsump med det viktigaste, skummare, remover i filter/socka och returpump...

Har även en 3kanalers doserpump som kommer köra nån form av balling i ena skåpet och andra skåpet kommer rymma en tank för påfyllning...

Cirkulationen går i väntan, väldigt sugen på en Maxspect Gyre när de väl kommer... till dess kommer det skötas av mina gamla tunzepumpar...

räknar med att ha karet igång till jul ungefär, så ingen brådska för mig... först en thailandsresa och jobbet som tar kål på mig...

Ser fram emot att börja nu när vi börjar komma tillrätta i lägenheten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rutorna hämtades igår, massor på jobbet pga läkarkonferens i göteborg, hittar dessutom inget svart akvariesilikon, måste hitta tiden till att ta mig till en zoobutik utanför centralaste delarna... fick hem mitt osmosfilter igår också, så denna gången blir det osmosvatten istället för kranen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

sådärja, nu har jag slängt i några bitar död sten, LS kommer nästa helg... den döda stenen har legat i vattenbad med väteperoxid för att lösa upp eventuell skit, sen genomspolade med vanligt vatten... hoppas det mesta av skräpet är borta... funderar på hur jag ska höja skummaren... gissar på att det blir en plastback av nåt slag den får stå på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig smått galen, men beställde en razor 300w och en gyre ikväll... När de kommer blir det fart på grejerna :)

startade skummaren och den drog ur en del guck tills jag var nere med nävarna i karet efter revbenspjällen... Men den ska nog komma igång snart igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag bara kunnat komma loss från jobbet hade jag varit igång nu :/ har en back för höjning av skummaren så jag slipper skvalandet och på lördag kommer det sten :) lite koraller inhandlas på söndag, sen blir det jobb igen... Första fiskarna blir mina gamla clowner som fortfarande är på vilohem hos mia l...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2947-14468934918323_thumb.jpg

Igång igen! (Bilden uppochned pga iphone av nån lustig anledning)

en laddning sten ilagd, övre kanten svartmålad och mina gamla pumpar och belysning isatta... Nu inväntar jag bara mina grejer från triton och att sätta i lite koraller och fisk...

post-2947-14468934918047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var det varmt i karet, för varmt, mätte 29 grader, kanske borde ställt ner värmaren innan jag satte i den... 300w jäger gör sitt jobb bra helt enkelt... Inget ser dock ut att ha tagit nån skada... För det är koraller i birken från och med i söndags :) jag vet att jag stressar, men tror att det ska gå bra ändå... Inkörd sten, steril död sten och kraftig skumning bör få igång karet eftersom jag inte belastar det med fisk än...

mina gamla clowner ska få flytta in under nästa vecka tillsammans med några eremiter och koraller, sen blir det lugnt ett tag med nytt liv i karet om jag kan hålla mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går mest och väntar på pump och belysning så jag kan komma igång som det ska vara... men det funkar fint fortfarande... köpte mängder med levande copepods och moina salina på en butik i göteborg, får hoppas att inte alla åkte ut i skummaren utan att de flyttar in i stenen... osmolatorn ska igång idag, har sprungit med hinkar hittills... ikväll funderar jag på ett besök i lerum, få i nåt som rör sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...