Gå till innehåll

Kylare


Azur

Rekommenderade inlägg

Hej Azur

Välkommen till det verkliga paradiset :)

Fish Street har ett väldigt gott rykte bland oss saltvattensakvarister men kylare är nog inget som jag skulle köpa i första hand från Hong Kong. Det är inte främst för kvalitén på deras kylare, den kan jag inte så mycket om, utan har mer med att gör att kylare är saker som ofta krånglar och garanti och annat kan vara svårt att sköta den vägen. Själv har jag bra erfarenheter av dessa - trots att de är italienska :)

Är det så att du kommit djupare ner i saltvattensträsket nu?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kostnadsmässigt så tror jag att den Resunkylaren som troligtvis skulle vara lämpligast för dig är Cl650 - pris $269 - frakt $ 205 (enligt deras kalkylator) = $474 dollar = ca 3 500 plus moms -> 4375 kr. Om det är någon tull vet jag dock inte. Med tanke på garanti och annat så kanske det inte är värt det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så att du kommit djupare ner i saltvattensträsket nu?

Inte än. Detta är för ett tillfälligt sötvattens-kallvatten, jag frågar här för jag utgår från att saltvattensfolk kan mer om kylare än sötvattensfolk (plus att jag tänker använda den till kallvatten-saltvatten sen).

Kostnadsmässigt så tror jag att den Resunkylaren som troligtvis skulle vara lämpligast för dig är Cl650 - pris $269 - frakt $ 205 (enligt deras kalkylator) = $474 dollar = ca 3 500 plus moms -> 4375 kr. Om det är någon tull vet jag dock inte. Med tanke på garanti och annat så kanske det inte är värt det.

Ja, det är helt klart den som skulle behövas, men det är i dyraste laget. Och sen blir det som sagt i praktiken ingen garanti på en 20-kilos kylare köpt från Hong Kong.

köp kylaren i svergie. fish-street kan strula en del när det gäller garanti osv. Egen erfarenhet ganska nyligen.

Fast en 1/6 hp kylare i Sverige (eller Tyskland) blir ännu dyrare, t.ex. CL650 kostar 8000:- här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför så biffig kylare. Är inte ditt kar på 160 liter? Hur många grader behöver det kylas?

Jag har en Resun mini-20 som jag köpte från F-S. Den kostade under 2000 med frakt hem till mig. Den orkar kyla mitt isolerade kar runt 12-14 grader under rumstemp, har inte testat hårdare än så. Fläkten gick sönder på den, orka inte prata med F-S om det utan köpte en ersättare från Clas Ohlsson för 200 kronor.

Den borde tveklöst orka med att dra ner 160 liter två-tre grader ickeisolerat utan att behöva gå i flera timmar. Är du allergisk mot att skruva och rätta till grejer själv dock om det bråkar så håller jag med de andra i tråden, köpt något som det är realistiskt att reklamera eller diskutera garantiärenden med. Personligen orkar jag inte med sådant så jag köpte skrotet från kina :-) Är nöjd med det valet.

Mini-20 är för övrigt otroligt mycket tystare än 650cl maskinen. Är ljud en viktig fråga så skulle jag inte köpa någon stor kylare från kina eller ens Aqua Medic utan kosta på en Teco eller Giesemann kylare... Mini-200 är tyst för en kylare, mycket tyst för en billig kylare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför så biffig kylare. Är inte ditt kar på 160 liter? Hur många grader behöver det kylas?

Har inte uppdaterat min profil pålänge -- mitt 160 kastade jag förra året. Planen nu är ett fyrahundraliters som jag tänker isolera med frigolit och skulle vilja hålla runt +15 grader, eller i alla fall aldrig över 20. Jag skulle kunna gå ner i akvariestorlek förstås.

Den orkar kyla mitt isolerade kar runt 12-14 grader under rumstemp, har inte testat hårdare än så.

Hmm... Det låter inte illa. Hur stort är det karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium är ju väldigt litet. 120 liter bara. Kommer ditt kar vara på runt 400 liter räcker nog inte min Resun mini-200 långt :-) Mitt kar ligger just nu på 13-15 grader(termostaten på resunen har en känslighet på två grader) och har gjort så nästan hela sommaren. Det finns en tråd i kallvattensdelen här på forumet. Jonas "Slanten" har ju ett 500 liters akvarium som ligger snarare runt 10 grader. Han kör en Aqua Medic kylare men vet inte vilken modell.

Jag hade nog kikat lite på begagnat delen här på forumet. Det brukar hoppa upp någon Aqua Medic kylare då och då och de brukar vara i den klassen som skulle fungera för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OT, men vad är det för kallt sött du håller på med? Jag håller också på och testar div olika fiskar i mina föräldrars damm, tyvärr verkar dammfolk inte bry sig om andra fiskar än Koi och Guldfisk så det finns aldrig någon att prata kall fisk med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium är ju väldigt litet. 120 liter bara. Kommer ditt kar vara på runt 400 liter räcker nog inte min Resun mini-200 långt :-)

Jag hade hoppats ha både tång och ålgräs sen när jag går över till saltvatten, men det är tänkbart ekonomin i kylningen gör att jag måste pruta ner mig i akvariestorlek. Du är nöjd med din mini-200 alltså?

OT, men vad är det för kallt sött du håller på med?

Just nu är det bara ett par stensimpor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog tipsat oavsett om att dra igång ett projektkar något halvår-år åtminstone i mindre storlek där du testar dig fram med isolering och så. Kondensen som bildas på ickeisolerade delar av karet är inte att leka med, det kunde lika gärna varit hål i min framruta innan jag fixa den. Så kan du ta med dig det till ett större kar framöver. Starta en projekttråd! Kall teknik är balla grejer :-) Oavsett om det är salt eller sött.

Men ja, till mitt akvarium så är jag nöjd med min Resun mini-200. Den har rullat på i över ett år nu, det enda var som sagt fläkten som la av. Men i övrigt består den ju bara av en radiator, kylslinga och kompressor. Så det är ju inte mycket som kan gå tok med den annars :-) Billig, klen men simpel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...