Gå till innehåll

Cyanoclean mm


Fredrika77

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag håller också på och "brottas" med en slemmig röd cyanomatta. Hade igår i Microbe Lift Gravel & Substrate Cleaner i karet, för att få bort Cyanomattan. Det blev helt svart. Men jag har ännu inte märkt någon minskning av den röda slemmattan, den frodas och breder ut sig. Kanske får inhandla KZ Cyanocleaner jag med. Man blir ju galen på cyanomattan, det är så trist.

Mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att "borsta" bort det du kan av cyanon, reta med en pinne i gruset där du kommer åt och börja använda cyano clean. Jag var själv väldigt skeptisk men det funkar :-D.

jag får ibland ta med en svamp på skummaren och jag retar då å då i gruset och jag lyckas hålla det borta. Men som sagt vet ej när jag vågar ta steget att trappa ner :-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att "borsta" bort det du kan av cyanon, reta med en pinne i gruset där du kommer åt och börja använda cyano clean. Jag var själv väldigt skeptisk men det funkar :-D.

jag får ibland ta med en svamp på skummaren och jag retar då å då i gruset och jag lyckas hålla det borta. Men som sagt vet ej när jag vågar ta steget att trappa ner :-D

Ja, tack Anna. Det blir och inhandla KZ Cyano Clean och störa slemmattan så gott det går genom att röra runt i sanden och borsta bort från stenar mm. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på KZ cyano clean..humbug..har testat och är grymt besviken..men jag skulle nog köpt ett preparat till från KZ för då kanske det funkar! HA!SKRÄP!

Magnus, bara för att det inte fungerade för dig så behöver det inte vara skräp. Det fungerar ju uppenbarligen för rätt så många. Cyano är ett väldigt komplext problem, det finns troligen flera olika anledningar till att man får cyano. Cyano Clean hjälper mot en del men dessvärre inte mot allt. Det jag tycker är bäst med Cyano Clean är att det INTE rubbar någon biologisk balans utan snarare förbättrar balansen i karet. Det gör att karet blir mindre känsligt för problem efterår. Om man tar till snabba lösningar såsom Red Slime Remover så blir hela karets balans rubbat. Man kanske blir av med Cyanon snabbt här och nu... men karet är mycket mer känsligt för nya problem, eller att cyanon ska komma tillbaka. Så enligt mig är inte KZ Cyano Clean något mirakelmedel, men det är faktiskt ett schysst medel som hjälper en hel del akvarister att bli av med sin cyano-plåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar Cyanoclean på nytt. Är inne på min andra 10 ml-flaska på två-tre månader, eller så. Började med att köra en kur av Red Slime Remover för att "nollställa" cyanobakterierna. Därefter dagliga doser av Cyanoclean. Har överdoserat ganska rejält ibland. Det verkar mest bromsa upp cyanobakterierna för mig. Efter någon månad hinner de ikapp mig ändå och tar över. Nu testar jag även tillsammans med A-Balance för att se om det är något vettigt i den flaskan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med A-Balance bara. Har läst om att folk fick problem med det. Jag började med halva mängden och doserade därefter rekommenderade dosen varje dag tillsammans med Cyano Clean. Den lilla tillstymmelse till cyano som jag hade försvann direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt cyanoclean dagligen i tre månader, kombinerat varannan dag med coral snow. Jag har fortfarande cyano. Provat att lägga till a-balance till mixen utan resultat. Det fungerar säkert för vissa men inte för mig. Kampen går vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med A-Balance bara. Har läst om att folk fick problem med det. Jag började med halva mängden och doserade därefter rekommenderade dosen varje dag tillsammans med Cyano Clean. Den lilla tillstymmelse till cyano som jag hade försvann direkt.

Har också läst detta. Doserade först 5 ml, därefter 5 ml efter några dagar, därefter 15 ml efter ytterligare några dagar och slutligen 15 ml till häromdagen. 40 ml totalt får räcka för min reella volym på sådär 100-110 liter. Nu blir det 1 ml i veckan i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag försökte att störa cyanon dagligen (på sand) utan resultat.

Sedan testade jag att köra Ozon i skummaren i samband med att jag rotade runt i sanden och lät den vara på ett par timmar och där har inte Cyanon kommit tillbaka.

Är det en slump eller det finns ett samband?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...