Gå till innehåll

Ruby Reef Kick-Ich, (Revsäker prick-medicin...)


Henric

Rekommenderade inlägg

Satt och kikade på You-tube klipp från Macna 2014 och de visade från en monter från Ruby reef. De har ett vita-prick preparat som inte innehåller koppar och ska vara revsäker. Preparatet ska angripa parasiten när den är frisimmande. Låter detta för bra för att vara sant? Jag sökte lite info på nätet och det är rätt sparsamt. Finns en del på Reef-Central, men jag tror att det senaste var från 2010.

Vad tror vi, är det färgat vatten?

[h=1]What is KICK-ICH™?[/h]KICK-ICH™ is a copper free water treatment for the control and elimination of ich (a.k.a. “whitespot disease”) in marine and freshwater aquaria. It has been scientifically formulated to interrupt the free swimming, infectious stage of the ich lifecycle while being safe for all freshwater and marine aquaria. The product has been on the market for fourteen years, after three years of development and extensive testing, and has been unequivocally proven to be safe for all fish, corals, invertebrates and plants. KICK-ICH™, whether used alone or in combination with RALLY™, has no impact on biological filtration. KICK-ICH™ is the safest and most effective product for treatment of Ich currently available. KICK-ICH™ has a long shelf life at room temperature and is supplied in easy to use, self-dosing bottles.

[h=2]What’s in it?[/h]KICK-ICH™'s safety has been widely proven in hobby and commercial applications. KICK-ICH™ contains precisely blended reagents, of certified pharmaceutical purity, whose specific methods of action have been identified and confirmed in research and clinical laboratories around the world. It was therefore possible to develop KICK-ICH™ as a water treatment focused specifically on free swimming tomites, but without unwanted side effects and secondary activities. No previous manufacturer has been able to provide 5-nitroimidazole reagents in a neutral aqueous solution, nor in any aqueous solution that confers stability upon dissolved nitroimidazoles.

[h=2]What’s not in it?[/h]No Copper! Nor does KICK-ICH™ contain mysterious “natural ingredients” or other undefined “extracts” whose predictability is based largely on folklore. Finally, KICK-ICH™ contains no hyper-irritants (e.g. Tabasco sauce and similar hot pepper extract preparations) that induce super sliming, exfoliation of epidermal layers and attending extreme stress for the duration of the treatment period (Imagine there is no available shade and you have a 2nd degree sunburn!). Similarly, KICK-ICH™does not pretend to provide a one step treatment for the control of ich: given the choice of addressing spots on the fish, or controlling the progressive infection and reinfection of the fish, the KICK-ICH™ strategy is structured to interrupt the free-swimming infectious stage over the 12 – 15 day time course during which release of free swimming “tomites” from maturing trophonts in the aquarium peaks and declines. Fish that have been stripped of spots by hyper-irritants, with the attending secondary effects and stress, are especially vulnerable to reinfection by tomites that may be present in the water.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det enda de skriver är vad preparatet _inte_ innehåller ringer varningsklockorna. Det är ganska väl dokumenterar vilka substanser som faktiskt kan ta livet av Irritans i det frisimmande stadiet.

Sen citerar jag mig själv lite:

8. Ett nytt botemedel har hittats! Mycket osannolikt. Om något nytt sätt att bota Prick har hittats som är lika effektivt som de 3 ovan nämnda metoderna så skulle professionella veterinärer, privata och publika akvarium, fiskfarmer och jag använda det. Hobbyisten/akvaristen måste se det i ett perspektiv att Prick inte bara är ett enormt problem i hobbyistens hemma-akvarium utan är ett stort gissel med stora ekonomiska konsekvenser för hela den marina fiskfarmsindustrin. Ett nytt effektivt botemedel skulle skapa stora rubriker globalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte hitta någon (förutom tillverkaren) som kan intyga att det funkar... Har du någon länk? (De som provat verkar alla tycka att det inte fungerar).

Gå in på deras hemsida och välj Kick-ich och sedan fins det en flik som är för omdömen. Där finns både lyckliga och olyckliga.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det enda de skriver är vad preparatet _inte_ innehåller ringer varningsklockorna. Det är ganska väl dokumenterar vilka substanser som faktiskt kan ta livet av Irritans i det frisimmande stadiet.

Sen citerar jag mig själv lite:

Jag är också skeptisk, men väldigt nyfiken också. Jag har svårt att hitta återförsäljare i Europa.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den innehåller 5-nitroimidazol som är en släkting till metronidazol. Den senare används med framgång mot olika flagellatsjukdomar som bukvattensot hos Malawi och Tanganyika och också för behandling av matvägrande diskus. Kommersiellt preparat inom akvariebranchen är Waterlifes Octozin. Den fungerar väldigt bra mot dessa sötvattenssjukdomar. Den har också rapporterats verksam mot Clownfisksjukan. En snabb googling gav resultatet att Octozin även är provad för marin vita prick - sök på Octozin marine ich.

Jag håller inte för otroligt att dessa preparat kan fungera men om de skall betecknas revsäkra - det är en annan femma. Om det skall vara effektivt så måste nog behandlingen utsträckas till åtminstone 20 dagar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra Lasse. Man kan ju undra vad som skiljer nitroimidazol mot 5-nitroimidazol.

Octozin vet jag att vi använde när vi odlade Discus. Det är lurigt när de skriver revsäkert. Vad vet man som lagras i sten och grus. Om korallerna tar upp lite gör nog inte så mycket för efter några vattenbyten så är nog det löst.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att Prick Sjuka är en av dom allra lurigaste parasiterna som vi har omkring oss, och alltför många upfattar osymptomatisk som det samma som frisk. :(

Jag tror helt enkelt inte på rev-säkra mirakelkurer mot något över huvudtaget.

Om det är ett gift som doseras volym mässigt mot något, så är jag till 99% säker att nyttodjur eller nyttoorganismer också stryker med, och det är bara i bästa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta var också att deras anti-cyanomedel innehåller metronidazol. Eftersom jag har lite octosin hemma så kommer det att testas om jag (gud förbjude) råkar ut för cyano igen :)

MVH Lasse

Kan du inte hämta hem lite prick också när du ändå håller på ;)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...