Gå till innehåll

Hänga ut handlare?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Min erfarenhet är lite roligt att berätta men :

köpt en säck Aquamedic Coral sand som det står enligt hemsidan 1-2mm , fick hem en säck 0-1mm som jag har redan 10Kg i förrådet.

jag ringde affären, vad som var roligt att killen berättar till mig att dem själva har mätt sanden och det är 2mm och AquaMedic har fel på deras märkning och på grund av det inga returer är tillåttna, och han vad väldigt säkert på sina mått :( efter en stund jag bara lagt av tel för jag tyckte detta är riktig barnsligt.

jag tog en tur till Herkules och köpt en säck 1-2 mm och det är skillnad kan jag säga.

Kvitto och säcken oöppnad finns kvar , men kan ej hitta på ursäkter om men vill inte ta tillbacka säcken. jag skulle accepterat inga retur som svar än sånt påhitt.

MVH

Begär att få redogjort för hur de mätt sanden. Har de använt en. Krönt sand-mätare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

¨linjal har jag hört är nogrant o bra instrument när man mäter några miljoner sandkorn. vek mig skapligt dubbelt när jag läste detta. Så fort jag tänker på det kommer liksom synen sitter mitt på golvet fullt med sand runt linjal svordommar denna va för liten då får den åka till den högen osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del det är bara små pengar därför tycker jag att det var inte nåt stort sak , alla kommer att upgradera nån dag eller bytta sand.

Synd om för dem som har hamnat i dilema om stora summor.

Men jag påpekar detta. Allt handlar om princip sak och hur handlare oavset akvarist eller ej tror att dem kan bara hitta på ursäkter för att inte ta emot varan tillbacka.

Tyvärr denna gången handlar om en akvarie butik, jag säger inte att jag kommer inte att handla från samma butik , det kanske blir i franmtiden,

Men för *now No way*

och jag tycker att alla borde kunna dela sina erfarenhet dåliga och bra utan att nämna enskild butik , nästa gång när andra vill köpa sand genom internet måste men ringa butiken och fråga om dem säljer varan som den är eller enligt deras egna spec , på det viset men vet vad men köper.

MVh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller sand: Man mäter inte, man siktar. Och 0 - 1 mm, det behöver inte ens vara sand, det kan vara nåt annat som har olika namn beroende på vilken skala man använder. Eftersom det hela är lite rörigt så bör man utgå ifrån att det man vill ha, det är det som tillverkaren har angett på säcken. Har man inte fått det så är det fel i varan och då skall säljaren stå för alla kostnader för att rätta till det.

Annars när det gäller det där med att hänga ut handlare, jag är lite skeptiskt till såna trådar. Jag har sett såna på andra forum och allt för ofta så slutar det i att man upptäcker att kunden har fel och försöker skylla egna tillkortakommanden på en handlare. Eller så vet man inte vad man ska tro. Eller så blir det bara pajkastning av det hela. Det som det finns skäl att varna för, det är de där riktiga luringarna som tar betalt i förskott och inte skickar nåt. Visst finns det sånt, även sånt som roliga människan som la sina döda ormar i frysen, sen sålde och skickade dem på post och när de kom fram döda och tinade tyckte att det var väl tråkigt men risken för transporten har jag ju sagt att inte jag tar på mig. Sånt alltså, när det blir systematiskt, det kan det behöva snackas om. Men det där vanliga om att det blivit nåt strul med nåt, det är nästan alltid bara deprimerande att läsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand 0,5mm och strax därunder, brukar benämnas "sugarfine" och används väl i princip bara till DSB.

Storlekarna under är ju bara damm och är ju i princip oanvändbart.

Men jag har sett märknings-slarvet på flera "varumärken" - alltifrån torrt i 20kg säckar till "live-sand" som ska vara 1-1,7 och inte innehållet ett enda korn över 0.5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand 0,5mm och strax därunder, brukar benämnas "sugarfine" och används väl i princip bara till DSB.

Storlekarna under är ju bara damm och är ju i princip oanvändbart.

Men jag har sett märknings-slarvet på flera "varumärken" - alltifrån torrt i 20kg säckar till "live-sand" som ska vara 1-1,7 och inte innehållet ett enda korn över 0.5

Jag använder mig enbart av sand under 0.5mm, och tycker nästan att alla borde det, och inte som DSB.

Superfin sand är sjukt bra för en mäng små kräftdjur och mikroorganismer. Dock måste man tänka efter lite mer när det gäller placering av pumpar. Men Damm är det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är lite roligt att berätta men :

köpt en säck Aquamedic Coral sand som det står enligt hemsidan 1-2mm , fick hem en säck 0-1mm som jag har redan 10Kg i förrådet.

jag ringde affären, vad som var roligt att killen berättar till mig att dem själva har mätt sanden och det är 2mm och AquaMedic har fel på deras märkning och på grund av det inga returer är tillåttna, och han vad väldigt säkert på sina mått :( efter en stund jag bara lagt av tel för jag tyckte detta är riktig barnsligt.

jag tog en tur till Herkules och köpt en säck 1-2 mm och det är skillnad kan jag säga.

Kvitto och säcken oöppnad finns kvar , men kan ej hitta på ursäkter om men vill inte ta tillbacka säcken. jag skulle accepterat inga retur som svar än sånt påhitt.

MVH

post-7783-14468934482084_thumb.jpg

här är en bild på 0-1 aquamedicsand tycker det inte liknar 0-1mm uten mer 1-3 mm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Flög från MMX till BMA , hade lite tid över och tänkte handla några fiskar till min bror.

Det var bedrövligt att se alla sjuka fiskar , så det blev inget inköp.

Det finns faktiskt botemedel mot prick och svamp.

Döende och sjuka fiskar i mer än 15 akvarier i samma butik, det var sorgligt att se.

Butiken finns tyvärr här på SG.

Ändrat av PeterG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flög från MMX till BMA , hade lite tid över och tänkte handla några fiskar till min bror.

Det var bedrövligt att se alla sjuka fiskar , så det blev inget inköp.

Det finns faktiskt botemedel mot prick och svamp.

Döende och sjuka fiskar i mer än 15 akvarier i samma butik, det var sorgligt att se.

Butiken finns tyvärr här på SG.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61580-New-to-Stockholm-need-some-info&p=601665&viewfull=1#post601665

vet inte om det är att hänga ut men känns som det tydligen varierar här på guiden om när det är att hänga ut och när det är att konstatera eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ironi skulle jag tippa..

Sjävklart, håller med om att det är för j-vla respektlöst att inte sköta om de levande djuren. Jag tycker att det skulle få skrivas vem det är. Finns ju en chans att de skärper till sig då.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjävklart, håller med om att det är för j-vla respektlöst att inte sköta om de levande djuren. Jag tycker att det skulle få skrivas vem det är. Finns ju en chans att de skärper till sig då.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Det har skrivits massor om denna butik och fortfarande ser det illa ut för fiskarna.

Försök att påverka moderatorerna på forumet så att dom försvinner som sponsor av SG.

Om ingen handlar där så är nog problemet inte löst men bra mycket mindre.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En butik som sköter sig blir inte uthängd och ska det vara någon logik gällande vad som får och inte får nämnas om butiker, så måste det väl gälla både positiva och negativa upplevelser annars behöver aldrig butiker nämnas. Att varna andra akvarister om problem med butiker är en självklarhet i min värld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...