Gå till innehåll

Hålla svensk hummer i akvarium


Rekommenderade inlägg

hej om du tagit vatten i havet bör de stå mörkt med cirkulationspump några dagar så du får död på eventuella plankton dom dör lätt i karet.. Hummrar har jag hört att dom kan dö av något fenomen som uppstår vid åskväder hummer i sump i havet funkar men i bassäng o mindre kar i tex en sjöbod med pump i havet för friskt vatten vet att detta har hänt ett flertal tillfälle men oxså vet jag att dom klarat hummer i åratal...Jag tror det beror på vatten djupet i karet men det är bara en teori jag har..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det där med att låta vattnet stå mörkt tål att diskuteras. Det rådet kommer ju från när man haft naturvatten till varma akvarier och då är det högst troligt att plankton dör i vilket fall som helst. Har man naturvatten i ett kallt akvarium är det inte lika givet varken att plankton dör eller att man vill att det ska dö.

Att träffs och kika på akvarier och babbla lite är kul, kanske det går att ta med lite fler, vi är ju inte så många i den här branchen? Jag kan också flagga för att det blir lite träff för kallfolk på offentliga anläggningar nån gång framöver, var osv är under utredning så det kommer besked om det. Då är naturligtvis alla som har ett intresse av kalla akvarier välkomna, det finns klart plats för fler!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se, men jag tror att du kan höja upp den över vattenytan lite till så att du kan blåsa på mer luft. Se min vackra skiss.

I början ska bubblorna brista en liten bit under konen. Efter ett tag börjar ett lite segare skum byggas upp som sen tar sig vidare upp genom det tunna röret.

Följde det inte med nån manual?

post-2834-14468934672584_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte vara negativ och tråkig mot ett sådant här bra projekt. Men om din syresten där tar upp över 50% av din skummares innerkropp så är den hopplöst liten och klen för dina behov.

Skummarens effektivitet beror på många saker men en viktig är att luftbubblorna ska vara i kontakt med vattnet så länge det bara går. Ett bra längdmått är nog åtminstone 2 dm vattenväg från där bubblorna kommer in till skummarhalsen där de uppsamlas. I ditt fall borde det gå får 3-4 dm om man ser till höjden på ditt kar. Kan du förlänga skummaren med ett rör eller så så länge? Så kan du turbomata den lite iaf så blir det lite bättre effekt.

Släng gärna in fler och starka pumpar som du varit inne på också. Som du riktar mot ytan så att vattnet nästan kokar, då luftas och syresätts vattnet mycket bättre och djuren kommer bli piggare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten: manualen va på ett språk jag inte talar så tyvärr. Men jag ska labbar lite o se vad som händer.

Mikoto. Vad menar du med tar upp 50% av innermått. Är det diametern du menar? Så fall ja. Men inte totala volymen av röret. Pumpar är beställda och borde komma nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du demontera skummaren och ta en bild på delarna? Mikoto har antagligen en poäng, det ser lite mystiskt ut. Men om det kommer äckligt skum gör den ju definitivt lite nytta även om den antagligen inte är den effektivaste skummaren på planeten.

Jag har ett par bra skummare som du skulle kunna få köpa för billig peng eller låna när jag kommer ner, om du har lust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorn ska vi ut och vittjat burarna igen. Ska byta ut lite av invånarna tänkte jag. Är det ok att släppa ut djuren i havet igen?? Ska byta ut krabban mot en större. Kanske en hane med gigantiska klor om vi får. O fisken ska få gå tillbaka. Ännu en sjöstjärna jag blivit lemlästad så ska tömma karet på resterande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt så byttes det lite invånare idag. krabban blev utbytt mot en lite större rombärande hona. småkrabborna byttes mot stora sniglar. fick även med mig en dödmanshand. ska se om den överlever innan ja limmar fast den. hitta en stor sten med 3 st ostron på. och nåra kubongar.

och för den som undrar kokades det hummer här hemma förut ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt så byttes det lite invånare idag. krabban blev utbytt mot en lite större rombärande hona. småkrabborna byttes mot stora sniglar. fick även med mig en dödmanshand. ska se om den överlever innan ja limmar fast den. hitta en stor sten med 3 st ostron på. och nåra kubongar.

och för den som undrar kokades det hummer här hemma förut ;)

Smakade den som akvarium kan lukta eller det blev "normalt" (nu antog jag saker...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorn ska vi ut och vittjat burarna igen. Ska byta ut lite av invånarna tänkte jag. Är det ok att släppa ut djuren i havet igen?? Ska byta ut krabban mot en större. Kanske en hane med gigantiska klor om vi får. O fisken ska få gå tillbaka. Ännu en sjöstjärna jag blivit lemlästad så ska tömma karet på resterande.

Tydligen är det inte helt OK att släppa tillbaka djuren i naturen efter att de gått i ett akvarium. Risken finns att de sprider sjukdom. Det kan även finnas risk för att få in invasiva och främmande arter, men det är inte nån risk i ditt akvarium.

Så hur konstigt det än låter är det bäst att avliva djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, den enkla regeln är att det som varit i akvarium aldrig ska ut i naturen igen. Enda undantag är väl i så fall om det är något helt isolerat. Alltså nytt akvarium som det aldrig varit nåt tropiskt i, ingen som helst kontakt med andra djur, alltså inte samma håv osv osv. Och tillbaka på samma plats. Det är nog knappast nån som kan hålla en klinisk nivå på sånt, på ett eller annat sätt så finns det en kontakt med sånt som kommer från helt andra trakter. Och då finns det en stor risk för att man kan sprida smitta vilket dels är tråkigt i o f s och dels riskerar att ställa till det för möjligheterna för oss att hålla tropiska djur. Det finns folk som bara längtar efter argument för att få stänga ner allt vad djurhållning heter.

Får man upp nåt ur havet och släpper tillbaka det efter att ha tittat på det är det ju ok. Annars är det alltså så att det för det allmännas bästa är klokt att hålla sig till regeln att det som en gång varit i akvarium, det ska aldrig mer ut i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du håller hummer i akvarium en längre tid så skall du (om din avsikt är att äta den) se till att förvara den i färskt, nytt vatten i 5 - 7 dagar innan du kokar och äter den. Gör du inte så är det risk för att du får sumpsmak när du äter den.

MVH Lassse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är det inte :-) det kan nog även författaren bekräfta ;-)

Men det är enkelt att pröva. Torka stenen så nog du kan och ha inte för häftigt flöde.

Min dödmanshand blev också våldsamt omflyttad av min spindelkrabba och det mesta dog. Men jag har sett att en del lever kvar bakom några av mina stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns har jag testat att limma dödmanshand två gånger med 50% lyckat utfall. Den första korallen fäste väldigt fint och växte till och med över limmet och det gick inte att skilja från en naturligt fäst dödmanshand. Den andra trillade bort.

Jag tror att receptet till succé är att ha en sten som är ganska flat och limma med mycket lim så att det tränger in i korallens alla håligheter. Se till att ha en torr och framförallt ren sten. Korallen kissar massor med vatten när man skär i den, så gör ett första försök utan att skära i den.

När du limmat kan du låta den härda några minuter och sakta hälla akvarievatten över korallen och stenen. Vattnet kan gå ner i slasken för att inte riskera giftigheter i akvariet. Säkert onödigt försiktigt, men jag gillar inte att lägga ner främmande ämnen som härdar i akvariet.

Det som gör att korallen släpper är att den ändrar kroppsstorlek ofta och på det viset fläker bort foten från limmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blödde ur mycket vatten uran att jag skar i den. Krympte kanske till hälften. Mennfick iaf limmat den och den verkar överleva och sitta fast.

I skrivande stund släpper jag morronbajjen och ska strax ut och ta upp hummerburarna för sista gången iår. Förra helgen va 3 burar uppskurna så får hoppas att ingen har varit i dom denna veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...