Gå till innehåll

Styrning av Jebaos pumpar


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Fish Street har släppt en adapter som gör att man kan styra Jebaos DC pumpar med en APEX Dator (0-10 V styrning ut). Någon som provat? Det går även styra WP/FS/RW serien också

Som det ser ut så skulle man kunna modda den lite och få den att kunna arbeta mot GHL ProfiLux 1-10 V utgångar i L-kanalerna. Vad som behövs är nog bara lite lödning i förbindelsekabeln mellan adaptern och styrdatorn.

För att utröna det så har jag beställt en adapter - återkommer med resultatet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte provat den men byggde en egen kabel enligt instruktionerna i den här tråden: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2381275

Är egentligen bara att dra ner spänningen till 0-5v som jebao pumparna styrs med om jag förstått det rätt. Det funkar iaf kanon för att styra både DC, WP och FS (Har inte provat RW än).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick adaptern nu men ettdera förstår jag nada eller så är den sönder för jag får inte styrströmmen att gå ut där den skall. Däremot (efter att skruvat lite) kan jag få styrningen att gå om jag går direkt på lödningarna som går ut till pumparna. Jag funderade lite också. Jag tror att det går att styra dem direkt från GHL:en (utan adapter) om man löder lite. GHL:s L kablar går ju att använda - en port kan styra två pumpar. Från deras kabel så är röd lika med jord (0:a), brun - styrsignal till kanal 1 och gul styrsignal till kanal 2. GHL säger att deras styrning är 1-10V men sanningen är att man kan ställa den inne i programmet. Av någon anledning använder Jebao 0-5 V i sin styrning. Det går utmärkt att ställa signalen för GHL:s olika L-portar att innefatta 0-5 V istället för standard 1-10V. Vad jag kommer att göra är att jag kommer att löda om i adaptern så jag får ut styrsignalen från de två kanalerna till två pumpar (adaptern är försedd med två anslutningar) Vad adaptern gör mer än fördela till två pumpar är att den gör om APEX 0-10 till 0-5 i stället. Det behövs faktiskt inte i Profiluxen eftersom man där kan ställa omfånget mjukvarumässigt. Jag kommer att bygga om både mina wavemakers och min returpump att styras via Profiluxen. Med returpumpen kan jag då uppnå att jag har olika flöden under dag och natt - använder bara en ljuskanal för det. Återkommer med mer information när jag är klar med bygget

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: vart hittar du i ghl datorn att pumpen kan köras. Vill kunna trimma flödet för returpumpen med bara höja typ 1% åt gången

Har testat med att sättra in kabeln å programmerat men sätter jag in kabeln så går den på maxfart

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker använda någon av ljuskanalerna och koppla den till någon av L-utgångarna - och inte glömma att fylla i dimbar

så här hade jag tänkt mig för returpumpen - användet Illumation 2 och port L1 Observera att du måste sätta voltstyrningen till 0 - 5 V.

Det gäller och plocka ut rätt styrsignal också - varje L kabel betjänar 2 portar.

post-2331-14468934540374_thumb.jpg

post-2331-14468934539877_thumb.jpg

Du skulle kunna göra så här till att börja med, Sedan justerar du procentdelen tills du får exakt det flöde du vill ha

post-2331-14468934540124_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanon har testat med pumpstyrning men det vills sig inte. Tänkte inte alls med dimmbar Illumination å en L-port. Kör nu men en Tunze master styrbar men kollat på en Jebao dc 6000.

Gillar funktionen att den varvar upp pumpen å inte maxflöde direkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Profilux har ju en egen adapter man kan använda för Lkablarna. Dock så är den ju bara en koppling av kablar och inga speciella kretsar alls. Har man en telekabel och har koll på vilka kablar som ska gå vart så är det inga problem att bara löda ihop en egen lösning utan att köpa något alls. Jag har personligen skaffat ghls egna lilla dosa för detta och lödde ihop kablarna från mina controllers för att få styrning av jebao via GHL. Om du vill kan jag fixa en bild på hur ghls koppling ser ut så kan du nog fixa en egen lösning.

Föresten vad använder du för program för att styra dina GHL's lasse mitt program ser inte ut som ditt.

Här finns en guide på hur man gör en egen harness för apex. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2381275

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Järv - jag har de här adaptrarna - använt dem till mina LED driver tidigare och vet också vad tåtarna gör. Du har alltså testat med GHL:s styrning till Jebao. Mitt bekymmer var lite att jag måste sätta 0:an från GHL:s styrning ihop med nollan från 24 voltsmatningen till Jebaos pumpar. Var rädd för lite backslash där - men det har alltså fungerat för dig. Programmet jag använder är deras nya ControllCenter. Det fungerar inte för ProfiLux 2. det kräver firmaware 6.00 och uppåt för ProfiLux 3 serien. Det är mycket bättre än det gamla interfacet.

Publicera gärna en bild på hur du gjort i denna tråd

@Wrang

Jag kör en DC 3000 som retur och det funkar jättebra. Nu vill jag kunna styra den från GHL också

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag är inte hemma just nu men kan publicera en bild när jag hittar hem. Jag har mer eller mindre gjort som killen gjort i länken jag publicerade ovan.

För mig funkar detta utan problem har kört det i en vecka ungefär. Dock så verkar pumparna dö efter maintenance har varit igång vilket är lite underligt.

Great då borde control centre funka för mig sitter på en profilux 3.1nex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey - du kör med 0 - 10V från Profiluxen - jag tänkte helt hoppa över motstånden och i stället ställa ner profiluxen till 0-5 V.

Har du ändrat profiluxens default (1-10) till 0-10 V (om du kör med motstånd). Annars kan det vara förklaringen till svårigheterna efter maintance

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör utan motstånd och med 0-5 volt. pumparna går ner på rätt hastighet under maintenence men dör sedan efter den är slut. Drar man ut strömmen och kopplar in den igen så hoppar dom igång. kanske borde nämna att jag kör pumparna på ca 10% under maintanance också så dom dör inte förän efter detta är klart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lyckats med att koppla ihop adaptern så den fungerar med mina två streamers (WP-25/FS800) och ProfiLux. Återkommer senare med beskrivning hur jag gjorde. Jag skall nu även se till att jag kan styra min returpump med profiluxen och på så sätt få olika hastigheter på returen beroende på om det är dag eller natt.

MVH Lasse

@ Järv: Visa hur du gjort ändå - det går alltid att lära sig från det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland är saker och ting enklare än man tror

I ProfiLux så finns en möjlighet att ställa vilken styrsignal man vill ha - det gör man under System\1-10V interface under Output Power - i vårt fall med Jebaos pumpar så skall det vara 0-5V

post-2331-14468934548833_thumb.jpg

När min adapter kom så fungerade inte anslutningen med närverkskanalen - jag kunde inte komma igenom den fördelare och omvandlare som gör om en 0-10 V signal till 0-5 V. Eftersom jag kom på att jag faktiskt kunde ställa Profiluxen till 0-5 V så var det inga problem. Det var bara att först mäta fram var 24 volten gick, vad som var 0 och var + 0-5 volt gick. Samt att fundera ut vilka tåtar ProfiLux använder för 0, + kanal 1 samt + kanal 2. det var lätt

post-2331-14468934549007_thumb.jpg

Så till monteringen

Adaptern för två pumpar

post-2331-14468934549909_thumb.jpg

post-2331-14468934549745_thumb.jpg

Fullödning. Vit 0:a Blå + styrning pum 1 och gul + styrning pump 2

post-2331-14468934549574_thumb.jpg

post-2331-14468934549382_thumb.jpg

post-2331-14468934549194_thumb.jpg

Färdig

post-2331-14468934550477_thumb.jpg

Inkoppling till GHL kabel. GHL röd = 0, GHL brun + kanal 1 och GHL gul, + kanal 2

post-2331-14468934550284_thumb.jpg

Nu kör vi

post-2331-14468934550102_thumb.jpg

Fortsättning följer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Forts:

Sedan gäller det inställning för Profiluxen

Först bestäm hur pump 1 skall styras

post-2331-14468934551228_thumb.jpg

Hur pump 2 skall styras

post-2331-14468934551042_thumb.jpg

Sedan knyter man pump till aktuell L-port - för mig var det L 10 för pump 1. Glöm inte Power out -> måste vara 0-5 V

post-2331-14468934550868_thumb.jpg

Och sedan L9 till pump 2

post-2331-14468934550698_thumb.jpg

Sedan över till nästa projekt. Egentligen ville jag kunna styra min cirkulationspump med olika hastighet på dag och natt. Adaptern jag fixade ovan går givetvis att använda men den gick åt till mina två streamers och jag köpte bara en adapter så jag beslöt att bygga om en av Jebaos egna styrenheter men på så sätt att den går att återställa. Fram med skruvmejsel - skruva isär och mät ut

post-2331-14468934552184_thumb.jpg

post-2331-14468934552003_thumb.jpg

post-2331-14468934551733_thumb.jpg

post-2331-14468934551545_thumb.jpg

post-2331-14468934551372_thumb.jpg

Mer bilder i morgon

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

To all non-Swedish readers

I notice that Fish street has linked to this thread from their page.

If you use any of my ideas for you own project – please notice that you must set the L-port of your choice to give a 0 – 5 V signal. The Jebao use this type of signal – default for GHL profilux is 1-10 V. You will find the L-ports at system/1-10 V Interface as shown below

post-2331-14468934652454_thumb.jpgYou can programme 0-5 V here

post-2331-14468934652294_thumb.jpg

This connections is valid for streamers and can be programmed at General/Stream groups

If you want to use a DC return pump or skimmer pump and have different flows according night or day you need to programme an “illumination run” at Illumination. I choose Illumination 2

post-2331-14468934652079_thumb.jpg

You connect this run with your L-port at System/1-10 V interface and do not forget to change 1-10 V to 0-5 V

post-2331-14468934652223_thumb.jpg

If you have any questions - please use this thread. You can write in English.

Sincerely Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I have test this solutions with Jebao WP series and Jebao DC series.

According to Fishs Street - their adapter will work for the WaveLine DC Pump, Jebao WP/FS/RW Pump and ATI DC Pump. For the Jebao DC pumps it will also works but not for the DCT series. The DCT series has from the beginning 10 levels of speed – and I do not know why their adapter does not work for this series.

I think that my fix will work for the same pumps as Fish Streets adapter but as I say – I have only tested my solution with the WP series and the DC series

Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Because Fish Street has linked to this thread from their homepage I will continue this thread in English (a sort of – at least J).

I have discover that GHL Profilux has to different colour codes in their cables – probably one code for their L–ports and one for their S-ports. The colour code for the L-cable is Pin1-black; pin2-brown; pin3-red; pin4-orange; pin5-yellow and pin 6-green. The corresponding colour code for the S-cable is white, brown, green, yellow, greyand pink. The pins in use for this case is pin2 – dim channel 1, pin 3 – GND and pin 5 – dim channel 2. It means that for the L-cable use brown, red and yellow. If you use S-cables – use the colours brown, green and grey- see below

post-2331-14468934658433_thumb.jpg

This picture shows the S-Cable

post-2331-14468934658249_thumb.jpg

I have got two working adapters for the jebao - APEX from Fish Street and I´m going to do an adapter cable from my ProfiLux to the RJ45 connector at the adapter. I will post Pictures of this later on.

Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The L-Cable from GHL profilux contains the colours Black, Brown, Red, Orange, Yellow and Green. Of these, only Brown (dim channel 1) Red (GND) and Yellow (dim channel2) are of interest for us. From the left: Pin 2 Brown, Pin 3 Red and Pin 7 Yellow

post-2331-14468934673506_thumb.jpg

RJ 45 and the connection to the port at the adapter from Fish street has 8 cables from the left,Orange/white, Orange, green/white, blue, blue/white, green, brown/white and Brown

post-2331-14468934673681_thumb.jpg

Of these orange/white (dim pump 2), orange (GND), blue/white (dim pump 1) and green (GND) are of interest for us

This adapter Cable is an easy way to use in order just to plug in to the APEX/Jebao adapter and after that in a L-port at your Profilux. But be carefully – If you do something wrong your adapter can be broken – it has happens me twice :).

The right way to connect the RJ 45 cable to the GHL/Profilux cable is to connect the red wire from the L-cable to orange and green of the RJ-45 cable. This is very important! After that – connect the brown wire of the L-cable to the blue/white of the RJ-45 and the yellow of the L-cable to the orange/white of RJ-45. Here you can switch (as I have done in my picture) it – does not matter but only use Brown, Red, and yellow from the L-cable and Orange/white, Orange, blue/white and green from the RJ-45 – otherwise you can crash your adapter

Also important if you choose to do an adapter cable – you should configure your decided L-ports in the profilux software to use 0 – 10V. The adapter will redo it to 0-5V

post-2331-14468934673331_thumb.jpg

Sincerely Lasse Forsberg

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

If you crash your adapter – not panic - you can do a refit that let you use the adapter with the power source and the two connection cables

Divide the adapter, take away the RJ-45 connector, cut the yellow/green wires as thight as possible to the PCB (They are not protection ground in this case! – they are the 0-5 plus signal. Is not according to Swedish roles to use yellow/green to other things that protection ground but in this case – it is a low voltage source)

Solder to wires to each brown wires of the adapter – it is easier to use the backside of the PCB

post-2331-14468934674735_thumb.jpg

Connect this two wires (the two you solder) to the red wire of the L-cable and connect one of the yellow/green cables to the brown wire and the other yellow/green to the yellow wire of the L-Cable

post-2331-14468934674381_thumb.jpg

Put the things together again - do it carefully. Probaly you have to cut away som plastics to make it fit good

post-2331-14468934674565_thumb.jpg

post-2331-144689346742_thumb.jpg

post-2331-14468934674033_thumb.jpg

The final result!

post-2331-14468934673847_thumb.jpg

If you fix your adapter in this way – you must set the profilux software to deliver 0-5 V from the L-port you will use – very important – otherwise you maybe crash your pump also (and to that – I have now fixes. Because it have not happen to me yet :))

Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Fredrik påpekade så länkades denna tråd av Fish Street (eftersom den rörde en DIY av en av deras produkter) I det läget kunde jag ett - skriva om allt och be Admin skicka över tråden till vår engelska forum (som redan finns här) eller med respekt för eventuella utländska gäster skriva mina inlägg på engelska. Jag valde det senaste (vi har vid tidigare tillfällen svarat engelska gäster inne i de svenska trådarna) men om jag har gjort något fel eller brutet mot någon regel så ber jag admin omedelbart ta bort tråden från det svenska forumet och föra över den till det den engelspråkiga och ge mig möjligheter att skriva om mina första inlägg till engelska.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...