Gå till innehåll

Tunze 9001 - Vatten på golvet


maltemus

Rekommenderade inlägg

När jag var ute och reste i tisdags, passade jag på att köpa en fisk och även investera i en ny skummare då min gamla hang-on rio mest låter och inte skummar. Pga min låga höjd på karet blev det en Tunze 9001.

Nu till problemet:

När jag kopplade in skummaren pumpade den plötsligt vatten via luftintaget och ut på golvet. (Ut genom slangen)

Jag slog snabbt av skummare och testade igen, nu fungerar den. Jaha bra tänker jag och slår av / på några gånger till utan att ngt konstigt händer

I natt vaknade jag av att strömmen hade gått (Eller hur jag nu vaknade). Jordfelsbrytaren hade slagit ut då vattnet hamnat eldosan. Som "tur" var hade nog max 5-6 liter pumpats ut innan detta hände. Orsaken är att skummaren återigen har pumpat ut vatten via luftslangen (!)

Skit kul natt med andra ord!

Vad fanken kan jag ha gjort för fel? Jag tänker inte slå på fanskapet innan jag vet att jag slipper vattenskador.

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att du satt ihop skummaren fel. Luftslangen skall sitta på ett uttag precis mitt på pumpen. Utblåset från pumpen skall stiga rätt upp mot koppen. Om slangen sitter rätt är det omöjligt att det bildas övertryck där.

En säkring mot vatten på golvet har du också genom att sätta luftslangen upp en bit över vattenytan. På belysningen t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...