Gå till innehåll

Vita prick:-(


soderro

Rekommenderade inlägg

Hjälp! Tror att jag har fått vita prick i ett 80 l Blenny. Körde med uv när jag stoppade i alla mina tre fiskar eftersom jag har haft fiskdöd tidigare. Har kört uv i ett par månader och stängde av det för ca en vecka sedan. Nu har alla fiskarna små vita prickar. De äter fortfarande bra och visar inga direkta sjukdoms symptom. Vad kan jag göra för att maximera chansen att fiskarna överlever?

Robban

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag vet att det skrivit spaltmeter om vita prick här men jag tänkte ändå dela med mig av mina "små" erfarenheter. Vita prick är vad jag förstått något man alltid har i karet om man en gång fått det. Det gäller då att ha välmående starka fiskar. Om vi får vita prick i vårt akvarium (vi har fått det tre gånger på 1 1/2 år) så gäller det att mata ännu mer än vanligt. Vi matar dem med mat med vitlök i året runt för att förebygga. Samma under vita prick angreppet men mer och lite olika sorters mat som de blir intresserade av. Se till att de äter mycket och ofta är första rådet. Sen är det UVC som gäller. Dygnet runt! Till sist (jag vet även att detta kanske inte hålls med om av alla) så använder vi Odinex! Jag måste säga att det är en ordentlig mirakelkur! Dubbel dos första dagen och sen två dagar till. (Följ bruksanvisningen). På tredjed dagen börjar prickarna att bli mörka (svarta) och till sist försvinner de. När kuren är över på med UVC.n igen (denna ska vara avstängd under Odinex kuren). Gör ett större vattenbyte (50%). Detta har funkat för oss varje gång! Sen är detta givetvis inga garantier för att det fungerar hos dig! OBS! Det finns två sorters Odinex. En för karantänbruk och en som du kan använda direkt i akvariet med alla koraller, räkor, sniglar mm. kvar. Mvh //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag vet att det skrivit spaltmeter om vita prick här men jag tänkte ändå dela med mig av mina "små" erfarenheter. Vita prick är vad jag förstått något man alltid har i karet om man en gång fått det.

Nej. Utan fisk försvinner Vita prick ur ett kar på 4-10 veckor. Och kanske att de fiskar som överlever blir immuna nog att bryta livscykeln på just den varianten Prick som finns i karet vid det tillfället. Men det är mest teori och gissningar.

Det gäller då att ha välmående starka fiskar. Om vi får vita prick i vårt akvarium (vi har fått det tre gånger på 1 1/2 år) så gäller det att mata ännu mer än vanligt. Vi matar dem med mat med vitlök i året runt för att förebygga.

Den enda forskning som gjorts på vitlök till fiskar är på atlantisk lax. Där kom de fram till att det kan leda till skador på inre organ. Jag skulle vara enormt försiktig med att ge rådet att mata med vitlök.

Samma under vita prick angreppet men mer och lite olika sorters mat som de blir intresserade av. Se till att de äter mycket och ofta är första rådet.

Mätta glada fiskar står emot sjukdomar bättre än hungriga svaga. Helt klart.

Sen är det UVC som gäller. Dygnet runt!

UVC & Ozon är bra hjälpmedel för att hålla nere antalet parasiter.

Till sist (jag vet även att detta kanske inte hålls med om av alla) så använder vi Odinex! Jag måste säga att det är en ordentlig mirakelkur! Dubbel dos första dagen och sen två dagar till. (Följ bruksanvisningen). På tredjed dagen börjar prickarna att bli mörka (svarta) och till sist försvinner de.

Ja, livscykeln för vita prick är 3-7 dagar på fiskens kropp så det känns rätt logiskt att de försvinner i det tidsspannet. eSHa skriver inte vad Oodinex innehåller och jag skulle personligen inte använda det i ett korallrevsakvarium.

När kuren är över på med UVC.n igen (denna ska vara avstängd under Odinex kuren). Gör ett större vattenbyte (50%). Detta har funkat för oss varje gång!

"varje gång" tycker jag säger det mesta, tyvärr. Men det är bra att ni hittat ett sätt ni gillar och lyckas kontrollera parasiten på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drog igång uvc:et och jag tycker redan att fiskarna har fått mindre prickar. Verkar som om uvc och lite vattenbyten har löst mitt problem. Skönt!

Ska man fortsätta att köra uvc hela tiden, eller kan man efter ett tag ha det på under en viss del av dagen? Ha det helt avstängt verkar ju inte funka.

Robban

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pricken försvinner inte av UVC i ett revakvarium, så det är helt enkelt så att du får köra när du ser nya prickar. Ingen kan berätta för dig hur länge du ska köra UVC utan att komma med rena gissningar och magkänsla. Det är helt individuellt per kar, fiskar & vilken variant av Irritans som kommer bestämma hur mycket eller lite UVC du kommer behöva köra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiten har ju en livscykel, med ett frisimmande stadie. Ju längre UV't går så är oddsen större att antalet minskar, mot att man bara kör det dom gånger det dyker upp en prick på fisken. Sitter parasiten redan på fisken så tar inte UV't bort den parasiten, men minskar definitivt antalet frisimmande parasiter, som annars sätter sig på nya fiskar.

Jag hade kört dygnet runt i minst två månader, helst ett par månader efter symtomen upphört. Och helst ta vattnet till UV't från botten nära fiskens sovplats.

I mitt förra kar hade jag några enstaka utbrott och det kunde jag häva med den metoden, så nog hjälper ett UV alltid. Om det utrotar parasiten helt ska jag ha osagt, men fick inga nya utbrott.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...