Gå till innehåll

Bättre nitrattest än Saliferts?


JonasW

Rekommenderade inlägg

I förra karet så fungerade Saliferts test bra men då var mina värden helt andra. Mellan 25-50 i nitrat pga hög belastning i ett litet kar.

I nya karet så mäter jag konstant 0 i nitrat. Har testat att tillföra KNO3 men har nu istället utökat fiskbeståndet med fyra nya fiskar och mata 2ggr/dygn.

Fortfarande 0 som sagt...

Använder mig inte utav någon scrubber, kolkälla eller annat nitratreducerande. Kör bara en bra skummare.

Har inte ens bytt vatten på två månader utan kör endast balanserad Balling vilket fungerar utmärkt för korallernas skull just nu.

Finns det något mer exakt nitrattest än Saliferts som kanske kan redovisa låga nivåer bättre? Lite nitrat lär ju finnas i vattnet, men jag antar att korallerna snappar upp det mesta idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte ana lite rött på testet när du tillfört kno3? När gör du testet (morgon/kväll)?

/Björn

Nej tyvärr inte. Nu tillförde jag inga jättemängder, 1-2krm i veckan. Men jag tycker att det borde göra av sig.

Jag använder ibland Red Sea Pro för låga nitratvärden... Det tar lite längre tid och är knöligare än Salifert att utföra men det är bättre och har bättre upplösning för låga nitratvärden.

Kanon, får kanske ta och kika på Red Seas test då.

Känns väldigt ovant och lite konstigt dock att jag inte får upp nitratet. I och med att jag inte gjort vattenbyten på länge heller så har jag ju ingen export där heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här i stället så har du bättre koll på tillsatsen. Lös 40 gram KNO3 i en 500 ml petflaska. 1 ml av denna lösning (väl skakad) tillför 100 liter 0,5 ppm som nitrat. För att höja 400 liter 1 ppm så behövs då 8 ml av buffertlösningen. Det motsvarar ca 0.6 gram pulver KNO3. Jag brukar sätta in ca 3 ppm dagligen under någon vecka - jag har ca 400 liter vatten -> 24 ml/dag -> 1,8 gram pulver varje dag.

Vill du ha en tillförlitligare nitrattest så skriver du siffrorna 1 till 100 på ett A4. Tar på dig en ögonbindel - snurrar på pappret och pekar med en penna någonstans på pappret. Siffran som ligger närmast är din koncentration i ppm :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar finnas "nitratssänkor" i kar som långvarigt haft lågt nitratvärde, med det menar jag att organismer har en tendens att suga åt sig nitrat i stora mängder när man börjar tillsätta det, så bli inte förvånad om du får tillsätta nitrat i relativt stora mängder en tid till nitratbristen hos organismerna är mättad. Jag vet inte vad det är som suger upp det, exakt vilka mekanismer som ligger bakom det, men har sett det flera gånger, det tar tid att rätta till en nitratbrist, så dosera, mät, dosera mät, dosera mät, när det börjar stiga hitta en dos som är lagom för att hålla den rätt.. Jag tycker Saliferts tester fungerar utmärkt (titta genom sidan metoden) och så siktar jag på ungefär 1-2ppm nitrat i karet, brukar vara perfekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler än Benighted som sett "nitratsänkor"? Troligt att det är det jag har i mitt kar eller är karets nedbrytning samt skumningen för effektiv?

Märkte tidigare att om jag bara matade en gång om dagen under en period så fick jag extremt lite i skummarkoppen samt ljust skum/vatten, som om det inte fanns något att skumma ut.

Kan även detta vara något som visar på låg belastning i karet?

Även om det kan vara skoj med off-topic saker som blyerts eller bläckpennor osv så tar jag hellre emot konstruktiva idéer i detta stadie ;):)

Vill försöka förstå vad som händer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för lite fisk i mitt korallsystem nu. Jag har nitratbrist sedan flera veckor och har tillsatt 1 ppm två gånger i veckan. Nitratttesten visar 0 men jag har fått en fläck med grönalger på botten under en Caulastrea. På rutorna är bara bruna alger. Men jag fortsätter dosera och räknar med att nitratet skall börja stiga.

Jag är för övrigt helt nöjd med Saliferts nitrattest. Det visar 1 ppm ungefär 1 timma efter det att jag tillsatt 1 ppm. Noggrannheten är bättre än -50 +100% och det duger för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB & Siporax tar effektivt hand om no3 och gör så att Salifert visar 0 och åter 0.

Men tillsätter du kväve enligt Lasses femtielfte-metod och höjer med ca 2ppm så syns det på testet en timme senare. Om inte är testet kaputt.

Jag kör också med Siporax sedan ett tag tillbaka men kan inte påstå att jag ser så mycket skillnad (än?)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du svarade inte om du mäter dag/kväll. Jag mäter nämligen no3 på morgonen innan lyset dragit igång - jag ser då svag antydan till rött. Mäter jag senare på eftermiddagen så mäter jag numer alltid 0. Jag tillsätter no3 varje dag enligt femtioelftemetoden så jag ska ha 0,5 bara för att säkerställa att jag har no3. Funkar för mig :)

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt inlägg är konstruktivt och allvarligt menat - noggrannheten och tillförliten hos akvarietesterna för nitrat är inte bättre än så - sedan får Stig och ni andra säga vad de vill om Salifert och Compani. Det finns för många störkällor i ett saltvattensakvarium så om det fungera ungefär eller inte alls är ett lotteri. Skall man mäta så låga siffror som under 5 ppm av nitrat behövs bättre metoder än dessa kolorimetriska tester. Är det ingen som har undrat varför det inte finns en Hanna Checker för nitrat i saltvatten eller ens en lite mer avancerad spektofotometrar hävdar att de klarar saltvatten? Hanna Checker bygger på kolorometriska metoder men avläses betydligt bättre med hjälp av en sensor och en LED källa än vad de mänskliga ögat gör. Inte ens med de förutsättningarna vågar Hanna Instrument marknadsföra en Checker för nitratmätning i saltvatten

Förutom att själva metodiken för nitratmätning i saltvatten är skakig så kommer de enskilda människornas färgseende in. Ett vanligt svar är att de räcker för våra krav. Vadå - jag skulle aldrig våga att riskera all den tid och kostnad jag satt in i mitt kar genom att styra mitt handhavande med hjälp av så skakiga metoder. Jag tittar på vad som händer och hur karet ser ut. Kör jag med kolkällemetoder så vet jag att jag kommer att 0 nitraten förr eller senare, speciellt om jag har sand eller biologiska filter - typ siporax. Ser jag början på cyano eller dinos - låg nitratvarning - ser jag mindre tillväxt av gröna mikroalger på rutorna - låg nitratvarning.

Mitt inlägg får absolut inte tas som off topic - för det är det inte

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns förstås ett antal villkor för att använda nitrattesten som gör att man inte kan göra en noggrann kolorimetrisk mätning med den.

Men det är lätt att gå runt dem.

1. Nitritkänslighet. Nitrattesten visar våldsamt fel i närvaro av nitrit. Därför mäter jag bara innan jag matat första gången på dagen.

2. Kloridkänslighet. Jag gör alla mätningar med salthalten mellan 3,4 och 3,5 %

3. Temperatur. Jag gör alla mätningar i rums- och vattentemperatur mellan 24 och 26 grader.

4. Referensmätning. Jag har gjort testmätningar på 1 ppm. (Och 1 gång även på 5 ppm)

5. Ljuskvalitet. Mätningarna görs alltid under Cree led 7000K. Men testet påverkas inte nämnvärt av olika rumsljuskällor vad jag kan se.

Jag är helt trygg på mina mina mätningars resultat +50 - 100%.

Men dessa eller liknande villkor kan förstås en tillverkare som Hanna t.ex inte ställa. Och dessutom förväntar man sig en felmarginal under ett par procent av en Hanna Checker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att mäta mot en referens är inte tillräckligt. Tillverkaren skickar med den för att kunna säga - titta här den visar rätt - blir det fel när du mäter i ditt saltvatten så är det ditt fel. Ok att om testen är så dålig och gammal att den inte ens visar rätt för referensen men i det flesta fall är det specifika joner i ditt akvarium som stör mätningarna. För att få bukt på det så får man ta först ett prov på sitt akvarievatten. Notera resultatet. Sedan får man ta - låt oss säga 10 ml akvarievatten och spetsa det med en känd referens. Måste göras noggrant. Sedan får man ta ett nytt prov på den spetsade vätskan. Det nya provet skall visa samma som förut plus den koncentration man spetsat andra provet med. Gör man inte på detta sätt så är det meningslöst att testa referensen eftersom förhållandena är annorlunda när man tar ett skarpt prov.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att det egentligen inte viktigt och veta om det är 1 eller 50 (om man nu inte tillhör den lilla procent som satsar på superfärger genom att balansera kring 0 för både fosfor och nitrat). Men det är viktigt att inte nolla vattnet men testerna är så dåliga i mitt tycke att de inte ens duger till att verkligen tala om när det är noll - de kan visa 10 och vara noll och de kan visa 0 och vara 10. Men man får ett värde och så agerar man efter det. Jag lärde mig snabbt titta efter andra - mer tillförlitliga tecken när jag kommer nära noll - för det gör jag med relativt tjocka bottnar och kolkälla. Då blir testerna oviktiga eftersom jag ändå inte kan lita på dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...