Gå till innehåll

Vilka anemoner vandrar minst?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har idag en röd, jättefin BTA som tyvärr fått för sig att vandra en del och bränner koraller för mig.

Då jag varken vill tappa koraller eller ev. krascha karet med en strimlad BTA så säljer jag den nu vidare.

Finns det anemoner som har mindre tendenser att vandra?

Skulle någon av nedanstående vara ett bättre val?

Heteractis magnifica?

Stichodactyla gigantea?

Stichodactyla haddoni?

Min BTA har alltid velat sätta sig högt upp, är det någon av de listade som föredrar mer bottenplacering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt. Jag har bubbletips som knappt rör sig alls. Det började med att jag för två år sedan satte in en rakt under en av mina specialgjorda Dream Chip (med röda LED i). Halvhögt - mellan 200 och 300 i PAR. Det var (är) rätt så kraftig vågrörelse där också. Sedan har den delat sig ordentligt - jag har skickat vidare 7 st och just nu är det väl kvar 10 st. . Förökningarna har bara gjort att de stannat kvar och tittar man snabbt på dem så verkar de vara som en - de sitter tätt med andra ord. Under dessa två år har två vandrat iväg ca 20 cm - annars är de i området där jag satte den första. Det verkar som om de söker kraftigt ljus och kraftig vågrörelse. Jag matar numera över dem också (pellets) så de får spill från matningen. Stänger av wavemakern vid matning

Jag tror att det inte spelar någon större roll vilken art du har, de söker upp en miljö där de trivs och mina tränger ihop sig väldigt trångt där det är bra ljus och kraftig vågrörelse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heractisen vill även den ha höjd. matt anemonerna du nämner har jag för mig föredrar botten och inte knatar så mycket (rätta mig om jag har fel på denna punkt). men dom har dock en liten drawback. När jag läste på om dom för att jag ville skaffa en anemon så hittade jag en hel del källor som hade förlorat både en och flera fiskar till sin haddoni och gigantea.

Mindre versioner av dessa finns såkallat mini carbet anemoner (Stichodactyla tapetum) som inte är aggresiva men dom är rätt mycket mindre i storlek.

Kan även nämna att mina BTA vandrade rätt mycket i början men där dom hade hittat en plats så stannade dom där.

MvH Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade även på reefcentral och fick även där tipset om Haddoni.Den ska som du nämnde föredra en mer bottennära placering. Min BTA har inte rört sig på snart ett halvår med oförändrade ljus och streamerförhållanden. Men igår knatade den runt rätt bra.Då mitt kar är lite av en kub så blir det väldigt nära till många av korallerna och BTA:n bränner snabbt ihjäl dom.Ska nog hålla utkik efter en fin Haddoni!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, i princip alla anemoner kan ju vandra runt. Men Haddoni verkar mycket mindre benägen att röra sig, samt dela sig om man jämför med BTA:er.

Av det jag lyckats läsa mig till i alla fall.

Samt att jag har mer plats vid botten på karet än vad jag har högre upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en grön Haddoni som vandrat in i en streamer, ca 70cm från där jag satte den från början, den gick från mattallrik i storlek till assiett ungefär. Även små maxi-mini anemoner har vandrat för mig, dock från fullt synliga till mörka hålor där de inte syns, får ljus eller går att mata, så de har förlorat både färg och storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, att alla anemoner vandrar är nog alla överrens om. Frågan vara bara om vissa är mindre benägna än andra.

Läser man runt lite på t.ex. reefcentral så verkar ju Haddoni överlag vara mer vid botten och inte söka efter samma ljus som en BTA.

Jag tänkte testa i alla fall! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en grön Haddoni som vandrat in i en streamer, ca 70cm från där jag satte den från början, den gick från mattallrik i storlek till assiett ungefär. Även små maxi-mini anemoner har vandrat för mig, dock från fullt synliga till mörka hålor där de inte syns, får ljus eller går att mata, så de har förlorat både färg och storlek.

Jodå har varit med om liknande för inte allt för längesedan Laggeman men den börjar växa till sig igen,min röda bubbletip har vandrat lite sedan i går men fick förklaringen idag den delade sig ;) mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testar en Haddoni och för säkerhetsskull så täcker jag in mina streamers med hönsnät i plast eller dylikt. Borde funka som skydd om den mot förmodan skulle få för sig att gå så högt upp i karet?

Mina streamers sitter 15cm ifrån närmsta sten och totalt 60cm upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...