Gå till innehåll

Korallrevet 3 trappor - 300 liter


Karl Lindfelt

Rekommenderade inlägg

Det börjar bli dags att sjösätta mitt kommande projekt! I snart ett år har jag haft ett 60 liters nanoakvarium med saltvatten intill de större sötvattenskaren och har under året spenderat alltmer tid framför saltburken. Till sist konstaterade jag att saltvatten är mycket intressantare än sötvatten och bestämde mig för att gå hela vägen och skaffa ett redigt akvarium. Nu ska mitt största sötvattenskar pensioneras och ge plats för 300 liter saltvatten!

Häromveckan köpte jag ett akvarium med måtten 85x55x65 begagnat med framsidan i optiwhite. Det står nu och tar plats i sovrummet i väntan på att det andra akvariet försvinner. Bruttovolymen är cirka 300 liter, men de översta 13 centimeterna är svartmålad glas. Nettovolymen är alltså runt 240 liter. Karet står idag på en stålställning som jag vill klä in i trä och ha en sump på 120 liter i med måtten 75x40x40.

post-7055-1446893457514_thumb.jpg

Eftersom det här är mitt första "riktiga" saltvattensakvarium kommer jag behöva lite hjälp med teknik och uppstart. Jag har läst på en hel del om olika tekniker och metoder, men med så många olika sätt att sköta sitt akvarium blir det svårt att välja rätt utan lite stöd. Jag måste erkänna att fiskarna inte är det som lockar mig till saltvärlden. Det finns ett oerhört stort och spännande utbud av fiskar till sötvatten som dessutom är signifikant billigare som jag hellre hade köpt om jag tyckte att det var fisken som var det mest spännande i akvariet. Det som drar intresset till saltvärlden är alla smådjur och ekosystemet i sanden och stenen, för att inte nämna korallerna som är en oerhört främmande men fascinerande livsform som hänför mig. Fokus hamnar därför främst på koraller i detta akvarium, även om ett gäng fiskar säkert kommer att plaska i så smått ändå! Färgstarka SPS-koraller och fluorescerande LPS och mjukisar kommer att få bråka om utrymmet i mån av kompatibilitet med varandra och vattnet. Jag funderar på att pröva Tritonmetoden istället för balling. Vi får se hur jag gör.

Nog med presentationen nu. Jag tänkte som sagt ha en sump och måste därför borra akvariet. Vad jag läst mig fram till verkar ett Herbie overflow som ett vettigt och stabilt system. Den tidigare ägaren av karet har för kung och fosterland limmat en akrylskiva mot bottenskivan för att säkra vid stenras. För att få bort den skulle jag behöva gå an på glaset med slägga och dynamit. Det något bättre alternativet blir att bygga en balkong och borra i sidan av akvariet. Samtidigt försvinner inte lika stor volym för avrinningsfacket, resonerar jag. Det blir två rör ner och ett rör upp, allt i väl tilltaget 32 mm-rör. Jag återkommer till detta och sumpen senare.

I teknikväg har jag en Ecotech Radion generation 1 som belysning. Jag har hört av mig till svenska återförsäljare för en uppgradering till generation 3, men de verkar ännu inte listat ut hur de ska gå tillväga med det. Som retur har jag kikat på Jebao DC2000 eller DC3000 och Bubble Magus 5 som skummare. För cirkulation har jag en Tunze nanostream 6015 från nanot som jag tänkte flytta över. Det behövs givetvis mer cirkulation och jag har tittat på Jebao WP25, alternativt två stycken WP10. Vad tycker ni om teknikvalet? Tror ni att det räcker med en WP25 eller borde jag satsa på två WP10 till nästan dubbla priset?

Det ska bli spännande allt detta! -Tummen upp

post-7055-14468934574896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till nya karet!

Försök att få till balkongen på utsidan av karet. Jag byggde min på insidan och gömde med revkeramik. Skulla jag byggt idag så skulle det bli på utsidan som mitt nästa bygge kommer att bli. Här kan du få lite tipps http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2125947

När det gäller teknik så finns det ju en mångd olika prisklasser med det blir ofta billigast om man köper det som är dyrare.... Jag själv köpte en BM skummare och det är en bra skummare för det priset, men nu har jag bytt upp mig till BK. Andrahandsvärdet på en BM skummare är inte så bra medans en BK står riktigt högt. Oftast kommar man till ett läge där man vill uppgradera sig och har man gjort det från början så spar man pengar.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

En balkong på utsidan vore helt klart intressant. Däremot vet jag inte hur jag skulle kunna lösa det på ett praktiskt och snyggt sätt eftersom glaskanten kommer att sluta cirka 15 cm över vattenytan. Kanske skulle det funka med en rad 32 mm hål i glaset och några raster istället för en ytavrinningskam... Tål att tänkas på och tack för tipset!

Jag lever på studentbudget och kan med lite deltidsarbete kosta på mig ett saltvattensakvarium om jag köper på mig utrustningen spritt över några månader. Men några high-end märkesprodukter kan jag inte bekosta just nu, så jag får leta reda på den billigare utrustningen som fortfarande håller hyfsad kvalitet samt hålla utkik för begagnat till salu i området. Det blir inte ultimat, men jag får åtminstone ett akvarium idag och inte imorgon! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BM5 ska väl vara en bra skummare vad jag läst, men annars är DC 300, 500 samt 700 från Fish-street.com fina skummare med DC-pumpar. Skummar bra, tysta och justerbart flöde med kontrollern som följer med.

Kan även rekommendera Jebao RW-serien före WP. RW har en bättre kontroller samt bredare flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BM5 ska väl vara en bra skummare vad jag läst, men annars är DC 300, 500 samt 700 från Fish-street.com fina skummare med DC-pumpar. Skummar bra, tysta och justerbart flöde med kontrollern som följer med.

Kan även rekommendera Jebao RW-serien före WP. RW har en bättre kontroller samt bredare flöde.

Håller med Jonas, jag har bm5 och 2 st rw-8 och jag tycker det funkar jättebra. Har även en dc3000 som retur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte beställa två Jebao RW8 och en Jebao DC3000 från Fish-Street snart. Två RW8 kostar inte mycket mer än två RW4 och kör jag dem på halvfart borde de hålla längre, resonerar jag. Skummaren väntar jag med och håller utkik efter något begagnat medan jag snickrar på bänken och river det gamla akvariet. Det lär ändå dröja några veckor innan allt är på plats och igång.

Tritonmetoden verkar mer och mer lockande och jag har så gott som bestämt mig för att köra metoden. Inga regelbundna vattenbyten och stabila vattenvärden låter helt okej för min onda, lata sida! Hur det sedan fungerar på sikt är en annan femma, men det lär jag bli varse. Jag har i alla fall utformat sumpen efter deras rekommendationer med refugium/algodling i samma fack som inblåset, skummare och filtermedia i fack två och returpump i fack tre. Därtill har jag en osmosdepå på 28 L i sumpen. Total vattenvolym i sumpen minus osmosfacket blir cirka 60-65 liter och runt 25-30 liter buffertvolym vid strömavbrott. Några synpunkter såhär långt? :)

post-7055-14468934588535_thumb.jpg

post-7055-14468934588102_thumb.png

post-7055-14468934588361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tipps kan vara att dra ner kanten mellan osmosdelen och övriga sumpen typ 20 mm så att vatten kan rinna tillbaka till osmosfacket vid en eventuell översvämning.

Bra idé! Det borde dock inte behövas då jag räknat in en betryggande marginal i de övriga sumpfacken. Men å andra sidan kanske man blir mindre nojig om man har den extra bufferten. ;)

Jag skulle sänka eller snedskära det där vassa hörnet som sticker fram mitt i sumpen.

Där har du en bra poäng. Vore onekligen tråkigt att slita upp armen över sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går framåt med planeringen och inköpen. Igår var jag på Aquarium Stockholm en sista gång innan de stänger och fyndade en skummare. Det blev en Tunze 9006 för akvarium upp till 600 liter. Jag beställde också en Jebao DC6000 och två Jebao RW8 från fish-street samt beställde glas från glasmästaren. Belysningen, min Radion gen1, hoppas jag kunna skicka ner till Tyskland i början på nästa vecka för uppgradering till gen3. Kvar på min lista av högprioriterade inköp är bara PVC och material till inklädnaden av bänken. Får jag bara bort sötvattensburken ska det nog gå att dra igång detta snart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Planerandet, inköpen och småpysslandet tuggar på och snart är de viktigaste pusselbitarna på plats. Cirkulations och returpumpen är hemma. Skummaren står och väntar. Belysningen är i Tyskland för uppgradering och borde vara tillbaka nästa vecka. Sumpen är limmad och färdig. Den ska bara provfyllas fack för fack för kontroll. Det blev ingen bubbelfälla innan returfacket - jag tyckte att glaset var lite för högt och försökte skära ner det ett par centimeter. Det resulterade bara i glasskärvor, så jag struntar i det tills vidare. Uppstår behovet i framtiden är det lätt ordnat då. Av den anledningen ville jag inte riskera ännu en ruta genom att snedskära den höga rutan i mitten av sumpen, det blir bra som det är. Som kompensation för den trasiga rutan tänkte jag limma en överrinningskam som höjer vattennivån ett par centimeter från skummarfacket till returfacket. Det kan också fungera som sista utpostens mekaniska filter för det som inte fångas upp i resten av sumpen.

post-7055-14468934732505_thumb.jpg

Till helgen hade jag tänkt börja på bänken nu när jag äntligen bestämt mig för hur jag vill ha det. Jag lägger på cirka 35 centimeter av bänken på högersidan sett framifrån för ballingdunkar och allmän förvaring. Då finns det dessutom utrymme för ett nanokar eller karantänskar intill om jag vill/behöver det. Det som varit svårt för mig att bestämma var om jag skulle behålla stålbänken eller inte. Fördelen var att jag har den hel och fin och den håller garanterat utan problem. Nackdelen var att utrymmet i skåpet blev för trångt med sumpen. Istället beslutade jag mig till sist för att bygga en ställning i 45x45-balkar och klä in allt i 16mm mdf-skivor som jag målar och lackar. Det ger mer utrymme i bänken och gör det enklare med dörrarna och sidorna. Jag funderar även på en vit list som täcker den svarta glaslisten i överkant så att bänken ser enhetlig ut. Vet någon om jag borde använda någon särskild lack/färg för att fullständigt vattensäkra mdf-skivorna?

post-7055-1446893473274_thumb.jpg

I övrigt är det mest kritiska innan starten glasborrningen och att få bort det gamla sötvattenskaret. Jag provborrade i glasskärvorna jag hade sönder från sumpen och det gick fint. Borde inte vara en omöjlighet att göra det rätt om jag arbetar lugnt och sansat. Om sötvattensakvariet inte blivit sålt innan den nya bänken är färdigbyggd och målad slänger jag ut eländet istället. Sen ska jag få fatt på PVC i rätt mått också. -Tummen upp

post-7055-14468934732145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och försöker klura ut vad jag behöver till PVC-installationen. Jag fick fatt på genomföringar billigt som det står 25/32 mm som jag sedan förstod var för 25 mm-rör. Tanken var ju först att köra med 32 mm, men 25 mm borde klara flödet utmärkt så jag kör på det när jag ändå har de genomföringarna och glasborr i rätt storlek. Det jag är fundersam på är hur man gör vid kopplingarna. Säg att jag vill koppla en union på 25 mm-röret, har jag då en union i 25 mm som limmas mot röret eller en i 32 mm som omsluter röret? Eller har 25 mm-unionen anpassats så att den omsluter 25 mm-röret? Det senare låter rimligast och jag vill gärna tro att det ligger lite enkelhet bakom systemet så att allt till en dimension passar samma dimension, men det där 25/32 mm på genomföringen gör mig osäker. Någon som har koll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar Stig! Om jag resonerar rätt blir 25 mm-genomföringarna en flaskhals som begränsar flödet till en lägstanivå under 32 mm-rörens kapacitet. Då är det väl lika bra att köra 25 mm hela vägen och spara in lite på utrymmet det tar? Det jag undrar mer konkret är om en 25 mm-union passar på ett 25 mm-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag fick tillbaka min uppgraderade Radion idag. Körde igång den för att se att allt fungerade och höll armaturen ovan mitt nuvarande nanokar en liten stund. Jösses vad vackert ljus! Kontrasten mellan detta underverk och det grådaskiga kompaktlysröret som ligger på i vanliga fall är obeskrivlig. Vilka färger! Begreppet 'ögongodis' fick en helt ny betydelse för mig. Jag känner mig lite frälst och inte minst taggad på att starta upp snart. På den fronten går det framåt. Allt jag behöver för att starta karet är beställt. Det är bara bänken och lite arbete som saknas - men det ligger i startgroparna. Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...