Gå till innehåll

Hjälp, Mantisräka!


akejan

Rekommenderade inlägg

Ingen panik, två centimeter är ju ingenting. Återkom om den skulle bli tio centimeter, eller så ;)

Om du vill försöka dig på identifiering (att säga att den är röd/mörkröd är tyvärr inget vidare signalement för någon som inte sett den) så har du Roy Caldwells lista att kika lite i: http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört smällar från akvariet ett tag. Idag fick jag syn på en ca 2cm lång röd/mörkröd mantis. Den satt i en håla i en av stenarna. Vad kan det vara för art? Ska jag ta bort den och isåfall hur?

Du har säkert koll på att det verkligen är en mantis..de har ju ett säreget utseende..men kan det vara en pistolräka istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en tidigare, provade med hemma gjorda fällor o terminator fälla, hjälpte inte alls, den hade krypt in i en liten håla i stenen.

Fick hjälp av grabbarna på triton med enklaste knepet, ta stenen och vänd den riktad ner mot golvet eller en hink, låt den va någon minut o mantisen hoppar ut själv.

Prova det om du har möjlighet att få upp stenen den sitter i.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...