Gå till innehåll

Första karet (i Kalmar)


samuelhorn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Mitt namn är Samuel, jag bor i Kalmar och jag är helt ny på akvaristik.

Jag har från och till i nära ett års tid funderat/läst/tittat mycket på och om saltvattensakvarium. Nu tillslut har jag beslutat mig för att försöka. Jag hoppas det kommer bli något jag fastnar för och kommer att ha som långvarig hobby.

Den här tråden skapar jag för att dels hämta in tips och funderingar kring akvarium & teknikval nu i första hand. Samt även försöka snappa upp om det finns andra som gör samma sak i Kalmar.

Jag har som sagt läst mycket på nätet, tänker köpa en bok, samt har varit på Kalmar akvarieaffär och pratat med dem.

Det jag kommit fram till hittills är att det kommer bli ett kar på runt 100l, hade gärna velat köra på ett större, inte minst för att det kanske passar nybörjare bättre. Men p.g.a platsbrist och kostnad, då det är mitt första kar så känns det som en rimlig kompromiss (jag har tänkt mig en uppstartsbudget på max 10k just för att jag inte vet om det är något för mig ännu). Det jag har svårast att avgöra nu är om jag skall ha en stor möbel med sump osv under, eller om jag klarar mig ett fristående kar med mindre utrustning i.

Än så länge går tankarna kring ett liknande kit som Conny byggt sig här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60352-Conny-s-sumpl%F6sa-112-liters-ett-nytt-f%F6rs%F6k

  • Ett liknande kar som "Eheim 112 Liter MP" (mottager gärna tips här vad som finns med bra kvalité)
  • Belysningen, Aqua Medic Led med tillhörande dator för att styra dygnet osv känns som en bra kompromiss mellan pris/kvalité för en nybörjare (ramp 1700:- + dator 1700:-)
  • Tycker även att skummaren Tunze 9001 comlineskimmer verkar som en bra kompromiss (men kanske för liten och att 9006 passar bättre?)
  • Eheim streamON 3000 verkar också bra och prisvärda, kanske två sådana?

Målet med detta kar blir att hålla runt 4 fiskar (lagom?), och satsa på ~10kg levande sten och ett par färgglada koraller. För mig är det väldigt viktigt att det bli visuellt tilltalande.

Säg gärna om ni tycker jag tänker rätt eller fel, om ni har tips på utrustning till en liknande setup.

Tack för ett mycket läsvärt och bra forum!

:skal

Fridens /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

För ca 500:- till får du en razor 120w, det är en mycket bättre belysning. Eheims streapumpar har väl bara sugproppar som fastsättning? Då är det bättre med Tunzes 6020, det räcker med en.

Förslag för ca 10 800:- utan frakt:

Juwel Rio 125 med värmare och filter, tillhörande belysning får du ta bort. Max spect razor 120w, den skummare du själv valt, Tunze nano-osmolator, 10kg levande sten och 10kg sand.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akejan tack så mycket för tipsen, den där belysningen såg onekligen intressant ut, vad är de stora skillnaderna? Jag trodde faktiskt man fäste streamern med magneter (hade för mig jag sett på youtube, men det måste varit en annan model). Jag fått för mig att man borde ha en streamer i varje ände för bra cirkulation, men det kanske räcker med en stark. Är Juwel Rio bra? Känns inte som så många kör det till salt-setup av någon anledning, annars har jag faktiskt spanat en del på den, tycker dock ett öppet kar ser mer tilltalande ut. Och ja, en osmolator verkar ju vara bekväm att ha, hade tänkt en osmos i första hand för att rena kranvattnet, fast det kanske inte behövs i Kalmar? Alternativt kan man köpa osmosvatten färdigsaltat i butiken här i Kalmar, och väljer jag det spåret kan jag ju spendera på en osmolator direkt.

muha tack! Jag har faktiskt kollat på RSM, dock skulle jag behöva gå upp till ett 250 pga formfaktorn (och då blir det dyrt), känns som det blir så lite yta att bygga på annars med 130.

Johan W tack för tipset och lyckönskningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmolator och osmosfilter är två olika saker, osmolatorn fyller på ditt kar allteftersom vattnet avdunstar. Själv grön på området o de tog tid innan jag fick reda på skillnaden mellan osmolator o osmosfilter :)

Absolut, det har jag full koll på! Jag funderade mest på vad jag skall prioritera. Det jag menade var att jag tänkte prioritera osmosfilter då jag vill ha bra vatten i första hand, och således fylla på vatten själv när det behövs. Men jag kan ju kanske använda kranvatten om det är tillräckligt rent, alternativt köpa färdigblandat och osmosfiltrerat vatten för 3kr/l av min lokala akvariehandlare. Tack iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nog också börja med att köpa från butiken och fylla på med osmolator till att börja med. Men blir ju definitivt att köpa osmos längre fram!

Har nästan helt bestämt kar nu. Det blir med största sannolikhet ett Innovative Marine fusion 40, kanske annan närliggande modell (kanske möjligtvis en Elos-kub om jag hittar begagnat). Vad gäller ljus är alternativen så som jag ser det: razor 160w, kessil a360 eller radion xr15. I övrigt har jag inte kommit längre. Maxvidden är bestämd till ~60cm så en kub känns bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis meckat ihop min ouppackade osmos med extra silikatfilter, 190L/dygn så det tar sin lilla tid att fylla upp 45liter :)

5,7 timme :)

Axxe..va glad att du bara har ett 45 l kar..å inte 450 l...;)

Eller några tunnor på 200 liter och låta den gå "hela tiden"

Själv tänker jag sätta ett bräddavlopp på min 200l tunna, så lätt att glömma den, kanske dax att börja använda larmet på telefonen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående belysning så försök se de alternativen du funderar kring live innan du bestämmer dig. Jag är t5-snubbe och skulle ha väldigt svårt att gå över till enbart LED. Har en razor till fraggkaret och den gillar jag inte även om den gör jobbet. Men du kan inte lyssna så mycket på andra för då får du tusen alternativ. Försök kolla runt i närområdet om du kan. Kessil, AI Hydra, razor finns i Kalmar vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

irwin_fletch bra tips. Menar du att de finns i affärer i Kalmar, eller hemma hos folk? :) Har kollat runt på både Djurkompaniet, Netto Zoo & Kalmar Akvarieaffär men inte sett någon. Har förvisso den vid Södercentrum kvar, Guldfisken tror jag den heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu efter ett par veckor till av tänkande och noga övervägande av vilken stil jag vill ha på akvariet och placering i hemmet och timvis av youtube och google har jag kommit in på en annan bana än den jag först tänkt.

Jag önskar synpunkter på följande tekniklista, något som kan ersättas med något bättre? Något som någon har liggande över hemma och vill sälja?

AKVARIUM: Optiwhite 89l (60x40x35, 5mm), 895:-

SUMP: Basic 43l (50x27x32), 264:-

OVERFLOW: Mame overflow, ~1000:-

RETUR: Eheim compact 2000, 580:-

LJUS: Kessil a360w, ~3000:- (kommer köpa till controller senare)

SKUMMARE: Bubble magus NAC 3.5, ~1000:-

FLÖDE: Vortech MP10 ,~2000:- alt. Jebao wp25, ~400:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt att köra sump (säger jag som inte har det). Se till att måtten på sumpen inte är för små (där kan man vilja få plats med en del). Har du tänkt till angående plats och allt så antar jag att måtten på huvudkaret stämmer in bra på hur du vill ha det och ska givetvis köra med det. MEN, du kommer bli begränsad på koraller och fiskar, bara så du har tänkt på det.

Vortech ger grymt flöde men låter en hel del (har ingen egen erfarenhet av denna, har bara sett den och det bestående minnet är ljudet). wp25an har jag och gillar att man kan styra den. Kör den på lägsta inställningen i mitt 250 fullt med koraller. Kessil vet jag inte mycket om mer än att den är snygg estetiskt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...