Gå till innehåll

nytt projekt


a.nilson

Rekommenderade inlägg

Sedan en tid tillbaka så har det planerats för flytten av de båda karen, garaget isolerades, elen ska in dit iveckan därefter kommer karen o en soffa. Det gamla akvarierummet kommer få nytt golv o förberedas för nästa kar.

Det nya karet kommer ha måtten 260x85x65 (lxdxh) det kommer ha dubbla avrinninga med 60mm.

Retur blir en DC pump på ca 6000l/h

Slump blir med refugium på ca 200l total slump ca 500-600l

Totalvattenvolym blir ca 2000l.

Ställningen blir helsvetsad stålställning som är pulverlackerad vit.

Belysningen blir 9st AI Sol super blue LED.

Cirkulationen utgörs av båda retur o 2-3 mp40.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Skall du använda Jebaos DC pumpar som retur så skaffa dig den största på 12 000 liter. Gör inte mycket i pris och om du har en ProfiLux dator är det lätt att göra en adapter och styra den helt utan intervaller med hjälp av L-portarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DC pumparna brukar gå att styra - det är en av fördelarna med dem.

Jebaos har en styrning med som är indelat i 6 intervall. Max 12000 liter men sedan kan du köra den på 6000 liter om du vill. Jag har byggt om min styrning till min Jebao 3000 (får inte plats med större) så att profiluxen styr den. Under natten går den på ca 80 % av max och under dagen (belysning) 100 % - alltså ca 2400 liter nattetid och 3000 liter under dagtid.

Reefoctopus har ju sina som 3500, 5500 och 10500 och de är utrustade med styrning. Oss emellan så är den styrningen till utseendet helt identisk med styrningen till Jebaos pumpar. Pumparna liknar Jebaos också men med olika färger. Sedan är frågan om vad som är original, kopia eller om båda är original under OEM konceptet. I Jebaos fall så skiljer priset på deras 12000 liters pump med 15 dollar från priset på 6000 varianten - (Fish street) - hur det är med Reefoctupus prisskillnad vet jag inte. Men eftersom de är styrbara så skulle jag välja den större - både ur ett perspektiv av valfrihet som ett perspektiv på drifttid och hållbarhet. Detta förutsatt att prisskillnaden inte är så stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse på alla punkter.

I en så stor sump så tror jag knappast att flödet blir för stort om man ställer ned en DC12000 lite. En kompis kör en DC12000 i en sump på 200 liter.

Jag själv kör en DC6000 på steg 4 av 6 i en sump på 60 liter. Kör jag den på mindre så får jag partier i sumpen som blir stillastående, hinna på ytvattnet på vissa ställen osv.

Ändrat av JonasW
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på sumpen storlek så kan du också göra en bypass som du kan ställa så att du får en recirkulation i sumpen, vilket faktiskt inte är helt fel, eller driva filterstrumpor och annat. Med de här nya DC pumparna öppnas möjligheter som inte fanns förut. Oavsett märke och om inte prisskillnaden är för stor - köp den större

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...