Gå till innehåll

Uppgraderar, scubaline 460


johannes.k

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då har jag förlorat sin första fisk sen jag konverterade till salt, naturligtvis den dyraste. Blueface'en lämnade in har varit pigg och ätit bra den var dock mycket hos putsarräkorna och ville ha gälarna rensade så antar att det var nån typ av parasiter.

Kör uvc't 24/7 så får vi hoppas att det inte blir några mer tråkigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Verkar som det är färdigt med fisk-död nu, väntar nog några månader innan det blir ny fisk.

Vissa av korallerna har fin tillväxt, är lite osäker på värdena då jag köpte nytt test för Calcium (red sea) och detta visade mycket högre än det gamla vid kontroll mot nyblandat vatten verkade det som det gamla visade mer rätt det kan iof va fel på saltet också.. Drog iväg en testpåse till Triton labb så får vi se hur det stämmer mot mina tester.

Får önska mig ett nytt objektiv till kameran, har bara ett allround som inte var optimalt till akvariefotorafering.

Då jag är nybörjare inom salt så får ni gärna säga till om ni ser något som inte ser bra ut.

Nån som kan hjälpa mig med id på denna?

post-8210-14468935329013_thumb.jpg

post-8210-14468935329286_thumb.jpg

post-8210-14468935329501_thumb.jpg

post-8210-14468935329905_thumb.jpg

post-8210-14468935330136_thumb.jpg

post-8210-14468935330345_thumb.jpg

post-8210-1446893533055_thumb.jpg

post-8210-1446893533076_thumb.jpg

post-8210-14468935330975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är Krilles koraller på plats, blev riktigt nöjd med placeringen. En liten fråga om nån vet allting verkar trivas tillväxt på det mesta men jag tappar färg på grön hystrix blir mer gul-brun, det är inte blekning har en fragg i skugga och samma sak där. Idéer någon?

1da12e86499595f10bdf1ea2b773af6e.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I så fall öka belysningen. Jag skulle faktiskt också öka fosfathalten lite. I alla fall till 0,04. Om fosfaten plötsligt skulle ta slut får du räkna med vävnadsdöd på korallerna = stora bara vita fläckar. Det är väl bara att ta ur fosfatremovern någon vecka och sedan prova med halv dos.

Om fosfathalten är många gånger högre brukar denna hystrix vara brun. Och likaså i svagt ljus. Men öka inte ljuset mer än 20 - 30% varannan vecka så korallerna hinner vänja sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som att du har lite låg salthalt och har kompenserat med att höja Ballingelementen.

Intressant är att Mg här har ett betydligt lägre värde än vad du skrivit tidigare i tråden.

Vad har du använt för test?

Koppar får du tillräckligt om du matar med artemia en eller ett par gånger i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig ruggigt billig just nu.. Kom hem från Sthlm i går kväll sent mörkt endast svagt blåljus i akvariet. Medans det levande koppades passade jag på att svabba av rutan med min nyinköpta mag-float deluxskrapa. Kan i dagsljus konstatera att det är ett gjutfel på skrapan vilket gjort att en liten pigg skapat djupa feta revor på utsidan av rutan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...