Gå till innehåll

Backventil?


jhjelm

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har en fundering ang sump och retur. Jag vill kunna stänga av min returpump utan att larmet på osmolatorn går igång. Kan man använda en backventil på returledningen? Vilken typ av backventil skall man använda? Kan man använda samma typ som jag har i båten från Hjertmans?

Jo, jag vet att man kan ha utloppet på returen ovanför ytan i akvariet, men då stänker det för mycket så det vill jag undvika.

Alla tipps uppskattas!

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga är att man borrar ett 3 mm hål i returledningen just över vattenytan. Strålen ut där blir så liten att det inte stänker men det kan ändå suga in luft som bryter häverten.

Jag tror ändå det är risk att osmolatorns larm går genom att vattenytan i karet sjunker när flödet genom ytavrinningskammen minskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr håller jag inte med,

jag har haft flera gången vatten på golvet, jag har använt backventil snart två år och är supernöjd , men varje 6 månad tar upp den och rensar ifall det är klak som har börjat fasnar,

jag använder denna i länken nedan

http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&products_id=290

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Första steget blir att borra ett litet hål - tänkte inte på det. Jag vet att osmolatorn inte går igång om jag jag slipper hävertverkan. Men jag skall också prova en backventil för att se om det fungerar.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...