Gå till innehåll

Axxe 45liters uppstart


Axxe

Rekommenderade inlägg

Kör MicrobeLift, SpecialBlend och Nite-out II. Sanden är AquaMedics, står 1mm på påsen men det är lite grövre än så, hade jättefint sand innan men det gjorde mig tokig då det blåste överallt o la sig som små små vita prickar överallt. Jättenöjd med AquaMedics både till färg och storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går strålande, oroväckande bra. Det levande är det som jag hade i förra karet, putsarräka, eremit, stjärnpolyp, en fingerkorall(kommer ej ihåg namnet men den syns på bilderna) ett par Rhodactis och två Discosoma sp. En turbo följde med men den verkar vara dålig, har aldrig varit någon fart på den sen jag fick den heller, rör sig knappt o ramlar mest upponer. Däremot har jag införskaffat skummare, Tunze 9001.

Hur går det själv? Läste nitrattråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp då var den bruna bakteriemattan tillbaks, ropade hej för tidigt, bör tilläggas att jag inte har någon normal algtillväxt alls, tror alla vanliga algsporer på stenarna måste blivit steriliserade iom den kraftiga obalansen i det mindre karet. Får ägna kvällen åt vattenvärden. Återkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, kvällens värden:

Temp: 26,5 C

Salinitet: 1,026

KH: 7,1-7,2

pH: 7,7

Ca: 420

Mg: 1335

NO2: 0

NO3: 2,5-3,0

PO4: 0,02-0,03

Hojta gärna till om ni ser något knasigt med värderna, kanske pH som är lite i underkant men jag tycker det ser bra ut. Får hoppas denna bruna matta är en mer naturlig fas i inkörningscykeln, förra karet tog den över fullständigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör osmos med silikatfilter glömde jag bort att säga. Vet att kiselalger är vanliga i uppstartsfasen men denna bruna sörja är det dels ingen som äter, på rutorna blir det långa bruna trådar som i början växer punktvis. I gamla karet gick aldrig "fasen" över utan sörjan konkurrerade ut all växtlighet. En växtlighet som inte heller kommit tillbaks. Lite förbryllad, trodde först att jag skulle ha skyhögt fosfat eller liknande, i gamla karet körde jag kranvatten, trodde det även skulle kunna vara en av bovarna i dramat.

Nu ser jag bara små tecken på rutorna och en brun ton över en 10x10cm stor yta av sanden men är på alerten vad detta kan bero på.

Att tillsätta en mikroalg direkt i karet, är det ett alternativ, tänkte när min pH är lite låg, blir väl ännu lägre när algen får samma belysningstid som resten av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren, ja den fick en egen tråd. Korta varianten, den lossnade 3ggr o ha,nade på botten. Clipsen höll inte fast tillräckligt och den svajade ordentligt pga glappen. Dessutom tyckte jag inte att den tog spec mkt ytvatten. Så det blev stelopering med superlim i fästena, sedan täppte jag igen de nedersta delarna av skårorna i ytvatteninsuget så ytvattnet mer faller ner i röret. Efter dessa moddar är jag mkt nöjd. Blev som en dammsugare av ytvattnet, hinnan försvann ganska omgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Karet puttrar på, fortfarande ingen algtillväxt. Buffrat upp pH o KH något, pH är nu ca 8,2. Fortfarande ingen algtillväxt. Väntar på något sådant, verkar dröja med den cykeln innan de fina lila fläckarna börjar dyka upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...