Gå till innehåll

Ingen åtgång Ca Mg?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Det har hänt nått i mitt kar, sedan ett par månader tillbaka så har verkar det inte gå åt nån Ca eller Mg öht. Däremot går det åt ganska rejält med kH, ca 1,4 om dagen. Jag kör nu FM balling light, bytte till det från classic just pga detta problem.

Doserar just nu 30ml kH 0ml Ca och 0ml Mg

Jag föreställer mig att idealet är att man doserar lika mycket av alla tre?

Tycker att det känns som tillväxten avstannat och har en del problem med att SPS får brända toppar.

Värden:

S: 1.026

kH: 8.15

Ca: 410

Mg: 1380

Byter 10% vatten i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ta värdena på ditt nyblandade bytesvatten?

Och helst också kaliumtest.

Min salthink tog faktiskt precis slut och en av åtgärderna jag skall testa är att byta till nått annat, inte kommit på vad än. Det är denna hink jag kört på sen starten, strax över ett år nu. Jag började även med att köra en låg salthalt 1.023 och måste då haft väldigt låga värden på allt annat.

Jag var med PeterGG och försökte reda ut detta med TM Pro Reefs låga kH värde och han hjälpte mig att mäta upp dessa värden på nyblandat:

S: 34.0 ppt

Ca: 410 ppm

kH: 5.4 dKh

K: 320 ppm

#126

Kan du skrivs lite mer om du tillsätter några spårämnen m.m och ljus

För tillfället tillsätter jag inga spårämnen alls, lyckas inte lösa tankenöten hur jag skall få i dem med FM Balling om jag doserar 0 Ca.

Jag har också tänkt på saken och pytsar nu i lite av den skvätt NaCl-fritt salt om dagen som jag hade kvar från Balling Classic men detta är högst ogenomtänkt.

Ljuset har jag också dragit ned pga de brända topparna. Kör nu 40% på den vita kanalen och 70 % på den blå. Det är tänt mellan 14:00 - 21:00. Sen kör jag den blå kanalen på 14% fram tills 01:00

Innan körde jag båda kanalerna på 72%.

Jag har detta LED-kittet: http://www.rapidled.com/solderless-red-sea-max-130d-dimmable-retrofit-kit/ med 17 blå och 10 vita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen annan som vart med om liknande problem eller har några teorier?

Tänkte handla salt imorgon, hade egentligen siktat in mig på KZs salt men fanns inte inne så funderar på att testa på Reef Crystals. Frågan är om det är en bra idé att byta till ett salt som har 12 i kH när jag tidigare kört med ett som har 7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt salt har ju haft relativt normalt ca, så det som hänt är att ett vattenbyte har motsvarat ca förbrukning, men kh i bytesvattnet har inte räckt till så det har du fått tillsätta

Kollar lite noggrannare på de mätningarna vi gjorde då och såg att de gav väldigt lågt kH, min uppfattning är ändå att om jag blandar 35 ppt så får jag runt 7 i kH. Har inte lyckats finjustera in min balling exakt så det brukar vara lite högre när jag byter. När det kommer till kH är jag mest fundersam över att det är så stor förbrukning per dag utan att ca förbrukas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du att du kör ljuset 7 timmar/dag förutom de sista 14 till kl.1 ?

Att du har minskat % är bra, men du bör köra ljuset minst 10 timmar

Nu när jag kollade lite noggrannare är det den vita kanalen som kör 7h och den blå i 8,5h och sen ytterligare 2,5h blått på 14%

Bra tips! Jag skall testa att öka tiden stegvis.

Jag behöver inte heller tillsätta MG i mitt kar, CA och KH går åt i vanlig ordning.

Vet även om andra salt kar som sällan eller aldrig behöver dosera MG fast dom har en hel del koraller.

Nee, det har jag också läst och det känns som det kan vara normalt. Det är framförallt Ca åtgången jag fokuserar på.

Jag har förut haft tillväxt i så jag tyckte det knakade i detta karet, att jag märkte skillnad på SPS från dag till dag. Detta samma salt och denna belysningen iaf. Exakt hur jag doserade då kommer jag inte ihåg, om det var balling classic (vilket ledde till extremt höga Ca värden) eller om det var när jag doserade manuellt genom att pulvra i sumpen varje dag.

Jag har ju rätt mycket med koraller för ett så litet kar, närmare 30 st varav majoriteten är stenkoraller så jag tycker att det borde gå åt en del Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag aldrig mätt. Jag har fått intrycket att det enda sättet att göra det på är med en sån hanna mätare och det har jag inte tagit mig för att skaffa.

Jag tycker mig ha väldigt lite alger som växer iaf.

Anledningen till att jag frågar är för att det stämmer väldigt väl överens med mina bekymmer när jag råkade köra för hårt med fosfatremover och nollade fosfat. Kör du däremot inte med remover så tror jag inte det problemet kan uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag frågar är för att det stämmer väldigt väl överens med mina bekymmer när jag råkade köra för hårt med fosfatremover och nollade fosfat. Kör du däremot inte med remover så tror jag inte det problemet kan uppstå.

Intressant, jag kör alltid med en strumpa i sumpen med 0,5 dl aktivt kol och 0,5 dl deltec phosphate adsorber.

Jag har alltid inbillat mig att jag har en del fosfat eftersom de alger jag får är mest bruna men nu när jag tänker vet jag inte vart jag fått de antagandet ifrån.

Kanske får titta på att investera i en sån hanna checker då.

Nu blir jag nyfiken på att om det skulle vara värt att testa att ta ut strumpan och köra ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du ingen skillnad i ca precis före och efter vattenbyte då? Har du tillväxt av stenkoraller?

Nej, i stort sätt ingen skillnad inom felmarginalen på testet.

Som sagt tycker mig att tillväxten har avstannat jämfört med hur jag minns den och ibland spontana skador på SPS vävnad eller toppar men annars verkar de må överlag bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa o tillsätt lite aminosyror. Det gäller att man fixar alla byggstenar för att korallen ska växa och färga. En del kör med nitrat o fosfat via vattnet, men egentligen ska näringen komma som en restprodukt av korallen tillbaka till zooxanthellerna.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, så du menar att tillväxten stannade helt när fosfatet blev noll?

Japp. Det verkade helt klart så IAF. Ca-förbrukningen avstannade helt, kh-förbrukningen saktade ner men detta märkte jag inte tillräckligt snabbt så kh:t sköt i höjden som även det skapade komplikationer. En jävla soppa helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...