Gå till innehåll

Flytta allt från ett kar till ett annat. Hur göra?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Det som ska flyttas över är sand, LS, fisk, koraller, anemoner, räkor, turbosniglar, sjöhare, sandsjöstjärnor, sjöborre m.m

Hur är enklast att göra? Jag vill få över sanden då den är riktigt inkörd och köpte den som levande sand.

Hur mycket vatten ska jag behålla från det gamla akvariet?

Kom gärna med tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis gjort det som du nu ska göra. du behöver inte spara något vatten överhuvudtaget flyttar du med LS så har du ju bakterierna som behöver. vad det gäller sanden så så är jag osäker själv så var min sand också levande när jag köpte den från butik men i samband med min flytt så tog jag ur sanden och sköljde den för att bli av med en massa skit.har du väldigt mycket sand som har varit karet väldigt länge utan att rört runt det kan det finns fickor med gaser/ämnen som frigörs när du rör runt i sanden.

att slänga ner fiskar o djur i nytt vatten är inte ett problem så länge det finns bakterier som kan bryta ner avföring och matrester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta 50% nytt vatten och 50% gammalt. Det motsvarar ett vattenbyte på 50% i ditt gamla kar - och ett sådant vattenbyte brukar ju betecknas som bra - eller hur. Om möjligt så tycker jag att det är bra att ta med gammalt vatten eftersom det är oftast mer skonsamt för fiskar och andra djurs slemlager jämfört med ett kemiskt nyblandat vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten undran bara - om nu inte djuren dör pga sanden i ditt gamla kar - varför skulle de då dö av den i ett nytt kar? Skölj ur det värsta (är osäker om det ens behövs) men använd saltvatten eftersom det finns lite mer djur i sanden än bakterier. Bakterier klarar sötvattenssköljningar - andra djur beror på art.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bestämde mig för att köpa ny levande sand istället.

Lasse: Eftersom jag inte kan ta upp djuren från mitt gamla kar innan sanden är i det nya så betyder det att jag skulle behöva gräva runt i sanden samtidigt som alla djur var kvar i karet. Jag ser att där e "gasfickor" i sanden som i så fall skulle lösas upp i vattnet när jag gräver i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp då inte all sand du behöver utan bara en del. När fisken är överflyttad så tvättar du ur din gamla sand och fyller på. Antagligen vet du det redan men för säkerhets skull - din sten skall i först så du bygger från glaset och uppåt - först därefter sanden. Man skall inte bygga på lösan sand så att säga. Sanden går alltså att fylla på i efterhand.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör karen parallellt och fyll det nya inte ända upp och byt lite vatten i det gamla då och då häll det vattnet i ditt nya kar så gjorde jag sen precis innan du ska flytta fisken tog jag så mycket det gick av det gamla karets vatten och hällde i det nya,blev lättare att fånga fisken så också mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...