Gå till innehåll

Juwel Lido 200 mitt första salt


xlnz

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har varit medlem här i snart tre år, trots det har jag mest följt med annonsmarknaden samt läst igenom det mesta på sidan. Jag har länge haft endast sötvattensakvarium men nu börjar det bli dags för mitt första saltvatten. Allt sötvatten får gå i lokalen så kör jag salt hemma istället. Efter ett oändligt velande kring val av akvarium så tror jag att jag imorgon kommer att beställa ett vitt Juwel Lido 200. Helst hade jag haft ett 80x60x50 eller liknande men jag hittar inga färdiga lösningar som passar mig. Har just renoverat ett hus och är ganska trött på allt som har med byggande att göra. Kanske i framtiden.

Nu till det som jag har lite funderingar kring. Tekniken är tänkt som följer:

  • Belysning: Pacific Sun Triton R2 175w master (finns hemma redan)

  • Skummare: Tunze 9004 (Köper isf hela reefpack 250) MEN, jag har också tittat på nya Aqua-Medic Evo 1000. Det är definitivt en effektivare skummare men jag vet inte riktigt. Den är lite dyrare men det får den gärna vara om den är ett mycket bättre val. Jag tappar däremot ytavrinningen om jag skippar tunzes reefpack. Tyvärr blir det ingen sump till karet då jag inte känner mig helt bekväm med hela processen att borra ett nytt akvarium samt att det är en sak till som kan läcka osv. Jag sover dåligt första månaden efter nystartat akvarium ändå och allt som knäpper skickar mig med ficklampa till akvariet.. :(

  • Cirkulation: Två stycken Jebao RW-4 har jag tänkt mig att skall räcka bra. Går jag upp till RW-8 så tror jag att jag kommer ha för mycket cirkulation om jag inte kör dem på väldigt låg hastighet? Prismässigt skiljer de knappt något.

  • Osmolator: Tunze 3152 nano

  • Osmos: AquaLight Picobello + silikatfilter

Tror även att jag kommer köpa ny levande sten då jag inte vill riskera något med begagnad LS som sedan släpper ur sig en massa skit om jag har otur. Sand vet jag inte riktigt vilken sort det blir, något som ser fint ut. Jag har tänkt att i filtret som följer med Reefpack 250 köra rowaphos och långtidskol, får se med fosfatremovern när den behövs.

Tanken med karet är att jag skall ha ett par clowner med tillhörande anemon samt lite andra fiskar. Det får jag ta när jag hittar något jag gillar. För övrigt har jag väl tänkt börja långsamt och prova mig på lite svårare koraller vartefter kunskaperna och intresset ökar. Finns massor med vackra godsaker att peta ner i ett saltvattensakvarium. När jag väl kommer dit får jag nog börja titta på balling eller andra tillsatser för att hålla alla glada. Sedan får jag väl även komplettera med doserpumpar osv.

Vad tror ni om mina val av teknik? Klarar faktiskt tunze 9004 av 200L i längden? Funkar RW-4 eller är de för klena? Belysningen har jag som sagt redan på hyllan här hemma.

Tacksam för tankar och åsikter!

Hälsningar,

Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze 9004 i en 50 cm kub. Jag tycker den är i minsta laget, speciellt skummarkoppen (9x9 cm) som lätt flödar över av skum när det blir mer än 1/3 soppa i den. Men den kunde gott skumma bättre också för 100 liter. För någon vecka sedan skrev jag att den inte gav mikrobubblor i karet men efter det kom det sådana. Men i dag är det inga. Jag rekommenderar den inte till 200 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Eftersom jag inte kommer ha någon sump så vill jag gärna ha en skummare som inte syns så mycket ändå. Vad tror du om Aqua-Medic EVO1000? Borde vara en lite förfinad version av turboflotor blue 1000. Eller kanske turboflotor blue 1000?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat någon Aqua Medic skummare. Men EVO 1000 verkar ha en bra skummarpump. Observera att den inte har något ytvatteninsug så du bör ha ett överrinningsfack för att hålla konstant nivå i karet (och skummaren).

Är det platonmatta eller frigolit under parketten lär den inte hålla för belastningen av fötter. I så fall behövs någon tryckfördelning. Tex 45x 45 träbalkar mellan fram och baksida som fötterna står på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska kolla vad jag hittar för skummare. Såg att det finns en tunze comline doc 9012 ute också. Den såg rätt intressant ut också.

Angående golvet så är det reglat golv med spånskiva på och ett gammalt plastgolv på det. Över detta är det lagt sådant dämpningsskum och ett laminatgolv. Jag antar att det ska hålla iaf. Ska fundera på om jag behöver fördela trycket eller ej. Vad tror du/ni?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvariet borde komma nu i veckan. Tekniken är också beställd men inte skickad från aquaristic. Det blev till slut en tunze 9012 och en 6040 streampump till att börja med. Får se när jag beställer en till pump. Jag köpte också 30kg sten från ett akvarium som lades ner. Den går för tillfället med två streampumpar i en plastbalja med en lampa över. Hoppas nu bara att min teknik skickas snart så jag kommer igång ordentligt. Med stenen fick jag med en eremit och en liten ricordea. Om det följde med annat vet jag inte, det visar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fyllt karet med vatten idag men jag tycker att bänken känns väldigt svajig. Inte så att jag är orolig men inte känns den helt stabil. Funderar om jag måste ta isär allt och se om jag kan skruva åt något ännu mera.. Någon med ett lido 200 som upplever samma sak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet startat. Väntar fortfarande på all min teknik från aquaristic men jag hoppas att de ska skicka den snart. Tydligen hård åtgång på nya Tunze 6040. Bjuder på några bilder också om det är någon som tittar in här.

Den sista bilden är något som tittade fram ur stenen. Vet inte vad det är för något.

post-6012-14468935035083_thumb.jpg

post-6012-14468935035305_thumb.jpg

post-6012-14468935035505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har en fundering, kanske någon kan hjälpa mig med tips. Jag har bestämt mig för att behålla interna filtret som kommer med akvariet. Just nu har jag juwels fosfatmedia och aktivt kol samt filtervadd där. Jag är sugen på en mediareaktor för rowaphos eller liknande men hittar ingen reaktor som passar bra då jag inte har sump. I själva filterfacket på interna filtret så finns det ungefär 9x9x40cm plats. Skulle det vara en väldigt dålig idé att försöka placera en reaktor som denna i detta fack istället för medföljande media?

http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=331&cid=37

Alternativet är att jag fyller korgarna som nu innehåller Juwels eget fosfatremover med exempelvis rowa eller annat liknande i en filterstrumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Karet har nu varit igång ett tag och funkar bra. Lite låga fosfater har jag fortfarande. Testade med en Hanna checker för ett par veckor sedan och den visade 0.00. Nitrat har jag doserat manuellt nu som då också då även den är låg.

Lite bilder:

post-6012-1446893592875_thumb.jpg

post-6012-14468935927287_thumb.jpg

post-6012-1446893592758_thumb.jpg

post-6012-14468935927806_thumb.jpg

post-6012-14468935928055_thumb.jpg

post-6012-14468935928278_thumb.jpg

post-6012-14468935928514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat på en Jebao doserpump, samtidigt väljer jag att vänta då jag gärna skulle köpa en pacific sun doserpump. Jag är väldigt nöjd med belysningen från dem. Jag skulle kunna ha osmolator i samma enhet då. Vi får se. 😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...