Gå till innehåll

Maxspect Gyre FX150 - Första testet


Colan

Rekommenderade inlägg

Du kan ju enkelt ställa in flödet med kontrollern, antingen pulserande (skapar brutal våg, höll på att tömma karet över kanten) , eller alternering (fwd/rev) med tidstyrning. Sen kombinationen av propeller och hölje ger dig fler alternativa flöden.

post-5968-14468934824611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i nuläget NEJ... finns bara en basic controller, dom har skrivit att en advanced controller med trådlös överföring ska komma senare. Samma princip som ex. Jebao's RW pumpar. Själv ser jag gärna att andra modeller av propellern kommer så man kan styra eller labba lite bättre med fwd/rev funktionen. Samt en starkare magnet för dem över 12mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu 3 månader senare låter pumpen fortfarande lika högt som efter 2 veckor, ljudet gick ner första dagarna ordentligt. Kollar jag på magnet-delen så ser man någon typ av grad som ser ut att vara från tillverkningen, har också kollat efter grader där vattnet flödar emellan då flera fått plasterester från tillverkningen. Jag har varit i kontakt med Triton flera gånger nu och de har lovat att kolla sin egen Gyre pump efter märket på magnetdelen. Nu börjar jag tröttna ordentligt och kommer lämna in den för garantijobb eller så får dom byta hela den. Fått mycket input från andra akvarister världen runt som säger att deras låter otroligt mycket mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej Peter, fick lämna in min och de bytte motordelen till den samt att jag fick k nya fästena till den. Även utan fästena så blev den näst intill ljudlös. 80/100% på intervall hörs lite men långt ifrån vad många andra låter. Skaffar nu min andra fx150 och kommer köra enbart med de framöver i nya systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem min andra FX150 för 2 dagar sen, kontrollern var inte i bästa skick (trots endast 2 mån på nacken, får kika på den) , pumpen är bättre tryck in än den första så någon förändring av motordelen verkar har gjorts med de senaste tillverkade.

Sen en glad nyhet för dem med Neptune Apex system, IceCap kontroller module kommer snart (99$) - Hoppas givetvis att våra svenska handlare tar hem EU-versionen av denna så fort det går

http://reefbuilders.com/2015/08/10/icecap-gyre-interface-module-shipping-99/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på 70% konstant flöde i mitt 160 kar. Ganska lagom för sps tror jag så länge mitt rev är lågt med små fraggar. Kommer nog få öka på och ordna en till när det vuxit ut. (Vid vattenbyten när jag "turkeybastar" sten osv kör jag 100% så att så mycket som möjligt slits bort)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hmm, det verkar som att en enda XF150 skulle kunna klara av mitt nya kar på 200x60x60, men kanske säkrare ta 2st XF130 med kontrollmodul, icecap-interface och batteribackup? Verkar inte finnas någon svensk retailer för allt än dock, även om flera har just gyren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bara för att jag kan så bumpar jag denna gamla tråd igen för en statusuppdatering. 
Tro det eller ej men pumpen är fortfarande vid liv, näst intill ljudlös och jag har inte ens behövt byta lager i den ännu efter snart 2.5 år. Nu går den i nya akvariet och får köra hyfsat hårt för att nå hela 2.5 m längd men det fungerar :D

 

Ändrat av Colan
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Colan sa:

Bara för att jag kan så bumpar jag denna gamla tråd igen för en statusuppdatering. 
Tro det eller ej men pumpen är fortfarande vid liv, näst intill ljudlös och jag har inte ens behövt byta lager i den ännu efter snart 2.5 år. Nu går den i nya akvariet och får köra hyfsat hårt för att nå hela 2.5 m längd men det fungerar :D

 

 

inte för att vara allt för negativ, men det verkar vara många som har andra erfarenheter av dessa pumpar!

 

mina  Tunze har snurrat nu i 5-6 år utan problem. tror tyvärr inte dessa pumpar håller så länge! men jag har förhoppningsvis fel! :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...