Gå till innehåll

Silverkon's första 250 liter


Silverkon

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte att jag gör en tråd om mitt första saltvattensakvarium som jag hade tänkt starta upp till helgen nu..

Det jag har köpt på mig är et Red Sea Max 250 liters akvarium, begagnat.. Får se hur det går, går det okey så får jag kanske lov att uppgradera mig av sambon. Akvariet skal tydligen vara helt komplett med allt jag behöver, med rätt nya ljus på och får med mig ett par extra också. Jag får också med mig något som personen jag köper det från kallar 3 x nye dunker sporerstoffer 5 l styck, som tydligen kostar 500 kr styck. ( Jag bor i Danmark ) Så jag blir lätt vilse med med nya uttryck när jag inte är helt inne i det.. kanske någon som kan förklara närmre runt detta ? Det ska tydligen först användas när man har gott om koraller i akvariet.

Jag tog en tur till Klovnfisken på Frederiksbergs Allé om någon känner till det ? Där köpte jag på mig lite test kits för Nitrat, Nitrit och Salitets ( Sån som flyter för att mäta vattnets salthalt ).

Har också beställt hem en Omvänd Osmos sak ca 190 l / dygn. Spännande..

Hur ska jag gå tillväga nu när jag får akvariet ? Ska ju såklart ha lite levande sand och sten. Men ska jag lägga ut den sand jag vill ha först, fylla karet (kanske delvis) med osmosvatten och sedan blanda i salt och låta det cirkulera i en dag eller två för att sedan proppa i 20-30 kilo levande sten ? Good plan ?

Uppdaterar med bilder på projektet när det kommer igång på riktigt -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvatten först. Sen blandar du i salt. Ta det nätt o kolla så det inte blir för salt. När saltet löst sej o du har rätt salthalt så lägger du i stenen. Tänk på att stenvolymen tränger undan vatten så du inte har för Mycke i. Sanden sist så du inte har grus mellan sten o glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen tränger undan ca 1l vatten per kilo sten, så du behöver inte fundera allt för mycket på det. Men blanda upp 200 liter osmosvatten och i med salt för att komma upp i en salthalt på 1,025.

Osmosvatten i karet, i med doppvärmare och cirkulationspump, i med salt och låt det stå ett par timmar så du löser upp saltet och spårämnena ordentligt, sen mäter du så du ligger bra i salthalt, ligger du mellan 1,024 och 1,026 är det ok. Du borde dock investera i en refraktometer, de hundralapparna en kostar kan spara dig många hundra kronor i döda koraller eller djur som dör pga för hög eller låg salthalt.

När vattnet håller rätt temperatur och salthalt lägger du ner din sten och gör din aquascape, därefter har du i sanden, ca 1-3cm tjockt lager är fullt tillräckligt. Anledningen att man har i stenen först är att det finns djur som gräver i sanden, och om du underminerar din sten så kan du säkert föreställa dig vad ett stenras i karet kan göra... ;)

Ett tips är att du laddar ner "Saltvattenskemi för dummies" här i artikelarkivet, de är guld värd och du bör läsa igenom den iaf en gång så du har ett hum om vilka värden på vad som gör vad med akvariet. :)

När vatten, sten och sand är i karet är det bara att invänta alger som kommer att komma, olika alger i olika cykler, under tiden läser du på mer och kikar på vilka djur du vill ha och läser på om deras behov och vilka som kan passa ihop.

Under en 3-veckors period kommer du att se mycket intressant i karet, olika djur som kommer att komma fram både på dagen men också när ljuset släckts.

Välkommen till en spännande hobby och stort lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4915-14468934831337_thumb.jpeg

Här kommer bilder på karet som jag fått hem idag, inte i perfekt skik, en helt klart värt de 4000 kr jag gav för det. Tänkte investera i en bättre skimmer också, då jag har hört att den är lite högljud och inte optimalt effektiv.

Jag får hem min osmosanläggning imorgon förmodligen! Hur kan jag få väck det som sitter på rutan högt uppe längs hela sidan, och vad är det ?

Såklart så rök det fina sex röret i golvet… grrr

post-4915-14468934831201_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljummet vatten och ättika, inga putsmedel eller rengöringsmedel med kemikalier. dutta på ättika, låt det verka en stund, sen gnugga med en diskborste tex med ljummet vatten, så lossar det utan större bekymmer.

Du kan också ge hela karet en rejäl rengöring genom att fylla upp med vanligt kranvatten, värma upp det och hälla i en flaska ättika och sen låta pumparna cirkulera ett dygn, då kommer du att få ett kar som ser ut som nytt. :)

När du sen tömmer ut vattnet så får du fylla upp och spola rent ett par gånger, men det kommer bli riktigt rent och fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman, du har verkligen satt mig i arbete.. det var rätt hårt men du så står akvariet fyllt upp med kranvatten och kör med pumarna på. Tillsatte ca 700 ml ättika. Ska jag tömma det och skölja imorgon på morgonen ? Hur många gånger måste jag skölja det, 2-3 gånger ? Det var rätt nice att se akvariet fyllt upp, märkte tex att det inte stod helt jämnt.

Jag har inga filter i just nu.. men det gör väl inget ? Det är mest cirkulationen för ättikan nu. Har också ett osmos anlägg som kom idag, installerat och droppar vatten, har en samma plastbyttor som jag ska fylla upp med det.. så kanske jag imorgon kan fylla det och lägga ut levande sten.

Jag var nere i affären och köpte på mig:

*Red sea coral pro salt - 14 kg

*Carib Sea , Arag-Alive

*Rutskrapa

*Digital temp - invändig, de hade inte utvändiga.

Vill gärna tillbaka där imorgon och köpa levande sten och filter vatt och dom där keramik filter påsarna..

Låter något av detta helt fel? Har jag köpt något som är dåligt? Behöver jag något mer ? Vill gärna ha en ny skummare, men kanske om en månad eller så.. tycker min låter riktigt mycket (Orginal skummaren)

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lille update om vad som sker i akvariet. Har köpt en ny streamer, Nanostream Tunze 6045 passar utmärkt. Har sett lite liv på stenarna, små fjädrar som fångar ting och sen så kryper dom ner och kommer upp igen hehe. Har också sett att stenarna har börjat få små små utskott som ser ut som gräs, ca 3 mm på de flesta av stenarna, någon som vet vad det är ?

Tog värden igår:

Ammoniak <0,05

NO2 < 0,01

NO3 10 (stigit från 1 )

Mg 1380

Ca 430

Fosfat 0

dKH 9,5

pH ca 8,1 (dårligt prov kit)

Sali 1,0275

Temp 26,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har hänt lite nu, massa alger som börjar växa. Jag har också upptäckt 2 (!) krabbor som jag har lyckats identifiera till Actaeodes tomentosus, http://se.reeflex.net/tiere/1120_Actaeodes_tomentosus.htm , de ser verkligen satanistiska ut.. någon som har erfarenhet av dem ? Jag har bara sett dem under natten när det är mörkt i akvariet och så fort man tänder så gömmer de sig direkt. Jag har läst lite olika saker om dem, en del menar att det kan få för sig att börja gnaga på koraller..

Men i vartfall, alger i mängder i akvariet, alla värdena ser fina ut, bara NO3 som är förhöjt (10), jag funderar på att köpa en lille städpatrull imorgon, bestående av ett par snäckor, kanske 2 turbo och 2 astrea, 2 blå ärmadeeremiter och en sjöstjärna, är det en god idé? Akvariet kom igång den 21/11, så 10 dagar imorgon.

Skummaren blubblar på fint men väldigt blöta bubblor och de ser rena ut.

post-4915-14468934921616_thumb.jpg

post-4915-14468934921492_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag køpt en stædpatrull i form av 2 x Blåbenta Eremiter (RIKTIGT søta), 5 x Turbo snæckor.. jag satt 2 av dem rætt høgt upp på stenarna men tror att pumparna var før starka och blåste ner dem, kan iallafall inte hitta dem, kan de ta sig upp om de faller uppochner? Och sen så køpte jag en gul sjøgurka (impulskøp) men han i butiken menade att man kunde ha dem i ett relativt nystartat akvarium... men nær jag kom hem så det førsta jag gjorde var att læsa att dessa ær inte till før nya akvarium och ær rætt svåra att få till att øverleva. Plus att om dom fastnar i pumpen eller dør så kan dom slæppa ut ett gift som dræper hela akvariet. Så den gurkan ska vidare till en som har ett 3 år gammalt akvarium och blir hæmtad imorgon.

Jag undrar nu, finns det någon varelse som jag kan skaffa som rensar sanden lite från alger och græver lite så sanden får lite rørelse och inte bara ligger orørd hela tiden ?

Haft igång akvariet i snart 2 veckor.. børjar redan fundera på ett større akvarium med refugium, ser så coolt ut och kan tænka mig att man lættare kan odla fra mikrodjuren som tex Mandarinfisken behøver utan att den kækar upp allt i akvariet på 2 veckor.. ( Har inte vågar sæga ett ord om detta till sambon... tror jag skulle bli hængd direkt)

Ær på arbete så ursækta alla danska boksvæver..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Den gula sjögurkan har funnit ett gott nytt hem! Men jag köpte lite flera sniglar idag, 4 st Nassariuss och en räka ( Lysmata Debelius ).

Har också handlar lite genom nätet och har beställt en osmolator tunze, en ny skummare Deltec MC500, elektonisk pH mätare och en krabbfälla (Shit is about to go down, crabs). Börjar se mer och mer grön alger som växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite fler bilder, någon som kan svara på om detta verkligen är Coralline alger som växer ? Kommer de blekna med tiden ? Vad är dom små "blommorna" om har börjat växa ? Kan ses på den ena platta stenen som står lodrätt (Första bilden). Tycker det är grymt fascinerande med hur det ändras i akvariet även på bara ett fåtal dagar! Mitt Ca har sjunkit från 430 till 390 på 2 dagar, normalt? De röda prickarna har börjat explodera över hela akvariet. De gröna algerna börjar avta och dö ut nu iallafall, när kan man anse att ens akvarium är "cycled" ?

DSC_0005.jpg

DSC_0004.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_0006.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering, har fått nya T5 ljusrör i ett annat spectrum, DelTec MC500 skummare nu istället för original skummaren, har också fått hem en osmolator men inte haft kraft att installera den ännu. Har fått en del nya invånare i karet, en sjöstjärna, en rörmask sak, och 6 koraller!

En är en mörkerkorall vad jag har kunnat gissa nu i efterhand, älskar att han i butiken sa att dom är lätta att få till att överleva sålänge man ger dem plankton en gång i veckan. Så jag köpte några dyra småpåsar med plankton såklart, sen identifierar jag korallen på nätet och läser att det är ingen i princip som kan få den att trivas och överleva, 99 % dör typ. Härligt, jag har riktigt dåligt samvete. Stakars lilla korall, kanske jag kan smuggla den till Egypten och plantera den i havet! -dregglar-

Är det någon som kan göra en bra ID på den lilla grön gula boll (inte den med munnar utan den på som är på en sten) korallen ? Sen undrar jag varför min seriatopora bara har topparna färgade ?

DSC_0015.jpg

DSC_0014.jpg

post-4915-14468934996817_thumb.jpg

post-4915-14468934997045_thumb.jpg

post-4915-14468934997272_thumb.jpg

post-4915-14468934997483_thumb.jpg

post-4915-144689349977_thumb.jpg

post-4915-14468934997894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Tragisk dag har inträffat.. skulle fånga min ena dvärgkejsare som käkade upp mina koraller.... aldrig mer att jag gör det.. slutade med att jag fick riva hela akvariet.

Så sorgligt, hur ska man nu hantera detta ? Blir det bättre ? Vänjer man sig vid att stenarna inte sitter exakt som förr ?

Ska ALDRIG göra om detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...