Gå till innehåll

Salifert kH färg?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Tja, öppnade ett nytt Salifert kH test och testade mot medföljande referensvätska. Till min förvåning så visade den referensvärdet redan när den blågröna färgen precis tappade sin gröna ton och var gråblå. Testade då slatten på mitt gamla och samma sak.

Jag har tagit värdet mycket senare, då färgen gått genom plommon och sedan lila och precis när den kan anses vara rosa. Detta skulle innebära att jag legat för lågt i kH.

Skall jag lita på referensen eller instruktionerna? Vid vilken färg brukar ni läsa ut värdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nu och fick samma resultat. Jag har alltid tagit värdet när den blivit helt rosa.

Kollade nu färgen på referensvärdet (6.7) och fortsatte sedan ~2 droppar till för att få det att slå om som jag är van vid.

Visade sig att om jag drar av ~0.3KH så har jag rätt värde. Då borde jag kunna fortsätta droppa till dess att färgen helt slagit om för enkelhetens skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätosäkerhet mina vänner! Även referensvätskan har en viss osäkerhet i det angivna värdet. Därför ska du inte dra i för stora växlar beroende på när testet börjar slå om. Jag skulle fortsätta att göra testet som ni är vana vid. Om du har en viss bias så gör detta ingenting när det handlar om att undersöka förändringar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är sant men jag tror ändå då detta är relevant då jag skulle snarare säga att skillnaden mellan det referensen säger och det jag anser är rosa på mitt test är över 1 dKh. Kanske har jag och Jonas olika uppfattning om vad rosa är, kanske har vi olika test. Men för mig som alltid sett 7.7 dKh som ett ideal värde men skulle absolut tycka att 6.7 dKh var för lågt.

Jag håller nu på att lösa problemet med att långsamt höja kH nivåerna i mitt kar för att se hur det svarar då jag ändå inte är helt nöjd.

Se: Byta salt från ett med lågt till ett med högt kH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant det här, själv undrat exakt när färgbytet räknas. Men om tar instruktionerna ordagrant så säger de faktiskt att man ska sluta direkt vid färgbytet oavsett vilken färg som observeras först. Så blir den orange/röd så sluta där o ta värdet ist för att vänta på rosa.

4. Add dropwise with the 1 ml syringe the KH reagent to the water in the test tube. Swirl after each drop a second or two. Continue with this until the color changes from blue/green to orange-red or pink color (whichever color is observed first).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enl mitt färgseende så har jag inte sett nån orange-röd. Jag tycker den går:

Blågrön - Blågrå - Lila - Plommonlila - Rosa

Samma färgordning som jag upplever också, men jag tar värdet då vid rosa eftersom inget av färgerna innan rosa liknar orange/röd (som jag själv inte fått fram), enl mitt tycke ganska diffus test när det gäller ett sånt viktigt värde så jag håller helt med dig. Dock brukar jag jämföra med mitt pH, de brukar följa varandra rätt bra i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...