Gå till innehåll

Kökshavet


addeanstad

Rekommenderade inlägg

Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten.

Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller!

Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma!

Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket.

Borrade ett hål mitt i huven för fläkten till belysingen samt två hål för upphängingen med skruv.

Kommer även att limma dit täcklister runt akvariet för att dölja vart vattenytan är.

Lämnade akvariet till glasmästarn för att borra och limma sump.

Kommer hem och väntar på att diverse rördelar ska levereras till dörren och upptäcker att vi har borrat för små hål till rören. Åker tillbaka till glasmästarn dagen efter för att fråga om de kan borra större hål, de hade inte större borr.

Kände då att jag inte orkar åka hela landet runt för för att få hålen borrade i rätt storlek (vågade inte borra själv).

Så jag ber dem att ta bort ytavrinningen och limma för en glasskiva på hålen de nyss har borrat, de måste tro att jag är galen.

Belysningen är en Aquaillumination Hydor twentysix LED med en Director för att kunna styra ljuset med datorn och telefonen.

Har lekt med inställningarna på belysingen i flera dagar och har nog äntligen hittat bra inställningar tror jag, men om någon har bra erfarenheter av hur man borde ställa in styrkan och alla de olika nyanserna av LEDs så får ni gärna skriva hur ni har gjort. Lägger upp mina inställningar senare om jag inte hittar på nya inställningar dvs :P

Cirkulationen består av två stycken Jebao WP-25 med kontrollers.

Är mycket nöjd med dem då de är knäpptysta om man inte använder dem som vågmaskiner.

Skummaren är en Tunze 9002.

Den kanske är för liten för just 200L men den är så tyst så jag har svårt att köpa en annan. Meningen med akvariet är ju att det ska vara så tyst som möjligt.

Skummaren skummar upp ett fint och bra skum, är väldigt lätt att ställa in och tar minimal plats, helt perfekt och precis som en skummare ska vara.

Ett UVC på 10W är även inkopplat som får gå vid behov.

Fick även tag på ett Ozon så får se om det ska användas eller får ligga kvar i sin låda.

Tekniken har tagit ett sjukt stort kliv sedan vi hade akvarium sist, fanns inte så mycket styrbara pumpar eller LED belysningar att välja på då. Priset var även väldigt högt jämfört med vad det är nu!

Kör med sandbotten på ca 1cm. Tycker det är snyggast med sand på botten även att den blir smutsig med tiden.

Vet inte exakt hur mycket sten det är i akvariet men tillräckligt är det iallafall.

Använder inte någon speciell aquascape utan kör på det vanliga med all sten på en hög med mycket gömställen och bra plats att ha koraller på.

Koraller kommer att bli lite av allt möjligt som går att få tag på ingen speciell inriktning, jag köper det som ser fint ut och kan tänkas passa in bra. SPS:er hamnar långt upp medans mjukkoraller och LPS:er hamnar lite överallt.

Ett par musslor skulle även vara kul att få tag på.

Blir inte så många fiskar denna gång. Less is more :)

Bilder kommer senare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Dålig på att uppdatera!

Här kommer en uppdatering med bilder!

Har precis landat i Sverige igen efter två veckors härlig semester i Thailand.

Får mycket sug på koraller när man är där!!!

Kommer hem och upptäcker att Svenska vintern är här på riktigt med -20 grader utomhus. 12 grader inomhus, kollar tempen i akvariet och den är på stadiga 22 grader.

Tur man har doppvärmare :).

Efter att ha vaknat dagen efter vi kom hem (vi kom hem på natten och jag var ganska så slut efter att ha varit vaken i 25 timmar och kört bil i 6h) skrapar rutorna och allt ser ut som när vi lämnade det. Förutom att algerna börjar försvinna, trodde det skulle vara hur mycket som helst då det alltid brukar bli det.

Skaffat några koraller och två fiskar.

En Xanturum och en Elddvärgkejsare, små i storleken och det blir nog inte mycket mer fisk än så.

Borstmask finns det gott om. Nästan mer mask än i kommuns kompost.

Justerade lite med belysningen nyss till vad jag tror bättre.

Men vi får se :)

Har även tittar fram kanske en av forumets minsta BTA. Den är inte större än 1cm och har överlevt det mesta, bott i en hink utan värme och ljus i ca 1 månad med överdriven cirkulation, ligga i tidningspapper i 2h. Tuffare än de flesta säger.

Observera att bilderna är tagna med en iPhone. En IPhone 6+ må ta bra bilder utomhus. Men inte i akvariet. Har redigerat dem med mobilen så de ser någorlunda bra ut.

Bjuder även på en helhetsbild.

Enjoy

27c2f3b4c9cb424e178ffe95efe7ec20.jpgcf2e5eaf8931d8c42d86b344c8509f89.jpg1484b62730015f6728237adc1352191a.jpga70f86443cfac2bfd05d27d127874afc.jpg1317de23352370a4940f61142da7f103.jpg0493d31a4a33baf5ede40444917f2d98.jpg3649aa12e7a67bed3d3b6d0796175412.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara fråga "-20c" ?? Stämmer Mjölby eller har du flyttat till Umeå;-) Räcker visst inte, är inte ens -20 i jukkasjärvi Här i LKPG är det väl flera +

Dålig på att uppdatera!

Här kommer en uppdatering med bilder!

Har precis landat i Sverige igen efter två veckors härlig semester i Thailand.

Får mycket sug på koraller när man är där!!!

Kommer hem och upptäcker att Svenska vintern är här på riktigt med -20 grader utomhus. 12 grader inomhus, kollar tempen i akvariet och den är på stadiga 22 grader.

Tur man har doppvärmare :).

Efter att ha vaknat dagen efter vi kom hem (vi kom hem på natten och jag var ganska så slut efter att ha varit vaken i 25 timmar och kört bil i 6h) skrapar rutorna och allt ser ut som när vi lämnade det. Förutom att algerna börjar försvinna, trodde det skulle vara hur mycket som helst då det alltid brukar bli det.

Skaffat några koraller och två fiskar.

En Xanturum och en Elddvärgkejsare, små i storleken och det blir nog inte mycket mer fisk än så.

Borstmask finns det gott om. Nästan mer mask än i kommuns kompost.

Justerade lite med belysningen nyss till vad jag tror bättre.

Men vi får se :)

Har även tittar fram kanske en av forumets minsta BTA. Den är inte större än 1cm och har överlevt det mesta, bott i en hink utan värme och ljus i ca 1 månad med överdriven cirkulation, ligga i tidningspapper i 2h. Tuffare än de flesta säger.

Observera att bilderna är tagna med en iPhone. En IPhone 6+ må ta bra bilder utomhus. Men inte i akvariet. Har redigerat dem med mobilen så de ser någorlunda bra ut.

Bjuder även på en helhetsbild.

Enjoy

27c2f3b4c9cb424e178ffe95efe7ec20.jpgcf2e5eaf8931d8c42d86b344c8509f89.jpg1484b62730015f6728237adc1352191a.jpga70f86443cfac2bfd05d27d127874afc.jpg1317de23352370a4940f61142da7f103.jpg0493d31a4a33baf5ede40444917f2d98.jpg3649aa12e7a67bed3d3b6d0796175412.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom att det inte blev ett borrat akvarium så funderade på att köpa en "avrinningsbox" istället. Då vi har en sump färdig i skåpet och jag vill helst slippa ha skummaren i akvariet då den tar sin plats trots att den är liten.

Men efter att ha läst på alla möjliga sidor så har jag kommit fram till att bygga en egen lösning med hjälp av de fördelar jag skulle ha använt vid ytavrinningen om vi hade borrat. Rören kommer att gå på utsidan bakom akvariet så de kommer knappt att synas eftersom det täcks av stenen.

Saknar några delar för att kunna bygga ihop allting men de ska jag beställa ikväll så förhoppningsvis kan jag komma ihop det i helgen och få igång allting som jag ville ha det från början, nästan iallafall. Nu är inte akvariet fyllt med vatten till toppen då skummaren inte får plats under huven annars och det ser väldigt tråkigt ut när man inte har vattenytan där den ska vara.

Kommer att komma någon snygg list precis vid kanten så ser man inte vattenlinjen.

Det sägs att det här systemet ska vara lika tyst som när man har borrat och det är precis vad jag är ute efter.

Lite bilder på det jag fick ihop idag!

7fcd47ffd8148d7aa8e2328bbce1c6fb.jpg

d469d974797fd8c398bc4c0c4705e80c.jpg

043a556e3dc6b02e0495a0572c0d8906.jpg

e99072843bb96ede3317ebfaff02f4e3.jpg

65077d4ca90b5de088a62842f27e873b.jpg

8fff1ba76b0bd3da895d87900f463667.jpg

751d8fa8f6bc77bd12ea143d88dd739c.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...