Gå till innehåll

Tips på dykning och snorkling på koh Tao i februari


bliper

Rekommenderade inlägg

Hej! Som rubriken lyder så har vi precis bokat en resa till Koh tao i mitten på februari, och jag är inne på att ta Open Water där nere.

Har dykt ett flertal gånger innan, men det har aldrig blivit cert.. så nu tänkte jag göra slag i saken.

Tänkte höra mig för om tips på bra PADI skolor, men även bra ställen att bara snorkla på.

Simma lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte dykt där själv men hela ön handlar om dykning, det finns iaf en padi skola vid hamnen och är rätt säker på att du hittar fler. Bör finns några fler härifrån som kan ge dig bättre tips. Själv blir det snorkling på koh lanta strax (korallrev bara ett tiotal meter från där vi ska bo)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var där för ett par veckor sen, bästa snorklingen hittar du i hin wong bay och Laem thien runt udden söderut, dessa platser är avstängda för dykning och orörda sen flera år... jag och frun bodde på hin wong apartments, visst ligger det off från "stan" men antingen hyr man en hoj eller tar man taxi, hotellet körde ofta också... det var så värt att slippa pubcrawlarna och strandklubbarna... det var billigt pga lågsäsong, (6-800baht natten) och man kunde sköta sig själv, vi hade en stor terass med kokplatta, kyl och söta geckoödlor samt ett sovrum med toa och dusch inomhus...

vi tog våra ow och adv på asia divers... jättetrevlig dykskola med främst engelsmän som instruktörer, egen pool och båt... rekommenderar att gå direkt på adv efter ow, det är lätt och man fortsätter ju med dykandet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda korallrev som jag känner till på Koh Lanta ligger i norr - i närheten av Saladan. Man tar sig ut till översta delen av Klong Dao Beach - Stranden böjer av kraftigt och där sanden tar slut och det börjar bli lite dyigt ligger en liten halvö - om man vadar utmed stranden mot halvön (och simmar) så kommer man till ett litet rev. Precis innan revet börjar skall man hålla ögona öppna - jag såg många pistolräkor med gobies där. Det var några år sedan (5 år) jag var där. Om du är på Koh Lanta och söker bra boende (inte det billigaste) så kan jag rekommendera Narima. Stranden är klippig (lite sand finns) men det går oftast att snorkla utanför och inga koraller men sjögräsängar. På koh ngai så tror jag svaret är i vattnet, koh mook vet jag inget om men någonstans där i närheten skall de sista resterna av Thailands sjökor (med j alltså) finnas.

@jhjelm. Jag var där för 5 år sedan - hela ön började likna ett hotell. Men svaret om bästa snorkling bör vara i vattnet. Jag var mycket på sunset beach och där fanns mycket att snorkla över - men det var rev runt om hela ön. Vi bodde på jack´s Jungle

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ochså varit på koh ngai, och enligt mig så är det den vackraste stället i Thailand !

dit SKA jag nu när vi åker i april, bodde på thapwarin men kommer att på på koh ngai resort denna gång, egen liten strand och ett rev utanför med massor av kirurger och moorich , även ett myller av väl utfärgade och välväxta koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...