Gå till innehåll

Val av skummare till 500L plus sump


Jake

Rekommenderade inlägg

Hej,

Detta är mitt första inlägg här på forumet och jag håller på att planera mitt allra första saltvattenskar med måtten 164cm x 51 cm x 60 cm (l x b x h). Nu funderar jag över vilken skummare som kan passa för detta kar. Karet är på ca 500L + sump (100L-150L). En begränsning är att skummaren inte får vara högre än ca 54 cm eftersom min bänk har detta mått invändigt. Har försökt läsa så mycket som möjligt här på forumet och kommit fram till följande bruttolista:

  • ATi PowerCone 200iS: ca 4750:- (500L-1000L, 52 cm)
  • Bubble Magnus C7 2250:- (500L-700L, 51cm)
  • Bubble Magus 180CS 2995:- (700L-900L, 52cm)
  • Bubble Magus Hero 180 4175:- (700L - 900L, 52,5cm)
  • Bubble Magus Hero 7 (-700L, 51 cm) Tror att denna är ny och har inte hittat något pris på denna.
  • RLSS R6i 3995:- (400L-600L, 53 cm)

Vad tror ni om någon av dessa? Eller har ni förslag på andra bra skummare i denna prisklass? Eftersom jag är helt ny så kommer det bli lite enklare koraller och några fiskar i början. Men jag vill gärna kunna köra lite SPS och LPS efter ett tag då jag blivit lite varm i kläderna och karet är lite mer inkört.

/Jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör denna med gott resultat: http://www.fish-street.com/coral_box_d700_dc_skimmer?search_string=D700

Jag har väldigt låga näringsvärden, den skummar fint och den var billig! Ställbar DC-pump för dom pengarna är inte heller helt fel.

190$+frakt. Min skummare samt allt annat jag köpt därifrån har inte blivit förtullade och momsbelagda så det brukar bli bra kurs på sakerna. Det är ju dock ingen garanti för alla klarar sig igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! Ska kolla in skummaren från fish-street. De skickar väl sakerna från UK numera och då är det väl inte tull?

Jo, frakten blir dyrare dock. Kolla vad totalen blir innan du ev lägger en order från någon av de två.

Tänk på att du även behöver utrymme för att få bort skummarkoppen...

Precis, man måste i alla fall kunna tilta den åt sidan för att ta loss koppen.

Koppen i sig kan man på flera skummare dränera med en slang (som D700) så det behöver inte rinna ut bara för att man tiltar skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en RLSS 6i. Den är som en dröm jämfört med Tunzes skummare som jag haft förut. Skummar effektivt och är ovanligt tyst. Det blev dock rost på skruvar till pumpen. Dessa är bytta till titanskruvar nu så det är löst. Kompakt och praktisk. Rejält byggd med bra detaljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack båda för bra feedback. Har förstått att RLSS6i verkar vara en bra och prisvärd skummare. Är lite nyfiken hur den står sig mot andra skummare i samma prisklass som ATI PowerCone 200 och Bubble Magus Hero 7. Någon som har kört med någon av dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fördel med ati om du har trångt under bänken är att du behöver typ 5 mm frigång för att få av behållaren.

13mm frigång behövs för ATI 200 och 16mm för 250 om man ska vara petig. :)

Tänkte så att det blir rätt om han nu skulle överväga dessa. Jobbigt att upptäcka annat när den väl ska ned i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej behållaren styr bara några millimeter på konen....

Sen lär man få skum i taket dock om det skummat över....

Okej, de har troligen uppdaterat deras design då. Tog bara deras egen info gällande hur hög den blev för att kunna lyfta av koppen. My bad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...