Gå till innehåll

knappar..


Hella42

Rekommenderade inlägg

http://se.reeflex.net/kategorie/61.html samlingsnamn "knappar" mer eller mindre giftiga..innehåller i värsta fall palytoxin,ett av de starkaste gifter som finns om jag inte fattat fel..Väldigt luddigt också..vissa arter kan ha giftet men också vara utan..finns studier på detta..Någon alg var inblandad så först trodde man att akvarieexemplar inte var drabbade men det har visat sig att så inte var fallet...även luftburen konsekvens..fick en av de giftigare sorterna på en levande sten..lämnade in den på destruktion..kändes inte som jag ville chansa..men visst snygga är dom!Men inget för mig typ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckas inte med acans, varför vet jag inte. Knappar är väldigt lätta men jag vill inte ha dessa på grund av giftigheten.

Jag "sköter" karet enbart med vattenbyten i princip. De jag lyckats bäst med hittills är: knappar, xenia, caulustrea , euphyllia och skivkoraller . Även en stylophyra milka funkar även fast det är en sps.

Ska beställa några koraller till i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckas inte med acans, varför vet jag inte. Knappar är väldigt lätta men jag vill inte ha dessa på grund av giftigheten.

Jag "sköter" karet enbart med vattenbyten i princip. De jag lyckats bäst med hittills är: knappar, xenia , caulustrea , euphyllia och skivkoraller Även en stylophyra milka funkar även fast det är en sps.

Ska beställa några nya koraller till i helgen.[/quote

men du har haft knappar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent systematiskt sett så är "knappar" (Zoanthidea) inga mjukkoraller (underklass Octocorallia bland koralldjuren), utan tillhör samma underklass (Hexacorallia) som stenkoraller, havsanemoner och skivanemoner. Dessa senare har i sin tur varit åtskilda från varandra redan innan Tyrannosaurus Rex var påtänkt, så det säger egentligen inte så mycket om deras nutida egenskaper i förhållande till andra koraller. Släktena Palythoa och Protopalythoa (den senare är vanligt förekommande i levande sten) är bekräftade som dödligt giftiga, medan Zoanthus (de som framförallt avses när man pratar om "knappar", och som generellt har de mest åtråvärda färgerna) är lite mer tveksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men giftiga är de väl allihop?

Visst är alla giftiga, men det är öronmaneter också. Huruvida man kan försättas i livshotande eller ens märkbar fara av giftet hos andra släkten än Palythoa​ och Protopalythoa låter jag vara osagt. Man får vara varsam, och känner man sig obekväm med det hela så är det bättre att man tittar åt andra sorters koraller istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...