Gå till innehåll

Dinos eller kisel ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har börjat att bli lite less på skiten som växer just nu.

Trodde för en början att det var kisel alger men bör väl kunna uteslutas med osmos vatten och nytt silikatfilter ?

Någon sa dinos, dock så förstår jag inte förloppet.

På natten finns det inget alls i sanden, på eftermiddagen är det nästan fullt.

Ibland växer det som tusan på framrutan, och ibland inte.

Mina värden är :

Ca420

MG 1300

Kh 8,5

Fosfat 0,08

Nitrat ca 12-18

Vad kan man göra för att bli kvitt dreten ?post-8499-14468934944009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det försvinner nattetid talar tyvärr för att det är Dinos. Finns massor skrivet om ämnet så det är bara att googla o läsa. Det finns också en väldans massa mer eller mindre avancerade lösningar på problemet. Ibland verkar det dessutom försvinna av sig själv efter ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret på frågan kan vara cyano - kan du ta en bild på närmare avstånd. Cyano och dino är de två organismer som visar denna dygnsperiod som du talar om. de är nere och samlar fosfor på nätterna! jag skulle suga upp mattan varje kväll ett tag framåt och hälla i nytt vatten varje dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slogs med något liknande, dock inte så värst dygnstyrt utan mer eller mindre konstant växande matta. Tillväxten triggades av vattenbyten(kranvatten). Nu flyttade jag till ett mer än dubbelt så stort kar, behöll inget av gammelvattnet och kör nu enbart osmosvatten. Ser vissa tendenser fortfarande men än så länge fullt hanterbara mängder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kämpar själv mot dino. Jag körde vattenbyten varje kväll under ett par veckor och försökte "störa" genom att suga upp skiten med häverten. Det minskade mängden rejält men borta är det inte, nu ett par månader senare.

Fick tips från triton att använda FM Algea X men har inte testat det...än. Kör fortfarande med häverten när jag gör mitt vattenbyte en gång i veckan och hoppas att dinon snart ska ge upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat både algae x och cyano clean och båda har funkat riktigt bra. Se bara till att du har bra värden på nitrat och fosfat innan och att de är i rätt proportioner till varandra. Annars kommer bakterierna bara tillbaka efter kuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket NOPOX doserar du per dag? Jag skulle vänta med väs. Men fortsätt att störa den med att suga upp lite varje kväll. Öka eller rikta om streamerpumparna. Minska belysningen några procent om du kör med led. Skumma blöt och gör några extra vattenbyten. Jag antar att du kör med osmosvatten. Fauna marin har en fosfatadsorber som stannar vid 0,04 och den skulle nog kunna vara bra för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt du med 2ml. Det skulle jag göra och du ka ku göra något stort vattenbyte. Sen är frågan var fosfatet kommer ifrån? Om du har matat för mycket eller om det är stenen som läcker fosfat. Om det är stenen så tar det lite längre tid att få ner fosfatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...