Gå till innehåll

Varför?


Guest Andor

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte. Varför funkar det inte för mig att ha så enkla (?) mjukkoraller som sarcophyton och sinularia? Jag har provat mer än en gång och det slutar med att korallen förmultnar innifrån. Kan det vara ohyra?

Jag har vanliga läderkoraller utan problem och även stenkoraller i form av blåskoraller etc. och det funkar kanon. Även en tridacnamussal har jag som mår toppen och "icke-nybörjarfisk" såsom dacantus, drömkejsare mm.

Jag har haft karet igång i många år (typ 6) och i början funkade det någorlunda med dessa koraller men inte på sistone..

Vattenvärdena är bra. Testar kontinuerligt Ph, nitrat nitrit Kh fosfat densitet mm. Tilsätter vitaminer, zooplankton etc.

Snälla ge mig förslag på varför och vad jag ska göra.

/Andor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej!

Nu är jag inloggad rätt. Alltså jag som startat tråden. Kommentarer: Salthalt mitt på grön stapel på mätaren (1,024), jag har MH, Har provat att ha den direkt under samt vis sidan av under vanliga lysrören. Jag har en bra skummare, rekkomenderad här (tror den heter 1000 multi någonting), Har också Filter med Aquaphos i. har ca 120 kg LS som jag har haft i bruk länge. Vattenvärden ser alltid bra ut tycker jag.

Svampen drar ihop sig, blir hård på utsidan och skrynklig på toppen. Sedan om man tar i ´den faller den sönder ocg en vitpulvriserad massa kommer ut och den faller sönder.

Jag har uppfattat dessa koraller som enkla och ser det som konstigh att jag inte kan ha dom när jag har andra mjukkoraller (massa lolika läderkoraller) samt ett par stenkoraller, mussla kejsare mm som funkar kanon.... Just dessa två modeller funkar inte alls. Köpte den senaste för typ 5 dgr sedan och den har redan börjat falla isär...=( Mysko tycker jag. Har inte sett några ägg, eller så är de för små...

Vad kan det vara? Vad är dessa två koraller känsliga för i vattenet, mer än andra koraller???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter de nära blåskorallen? Då är det den som har tagit kål på dina mjukisar. Jag är 110% säker på att det är så. Blåskoraller kan skicka ut långa tentakler och de nässlar starkt och en mjukkorall dör mycket snabbt och vittrar sönder. Problemet löst. Nästa !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt så enkelt e de nog inte,jag har också haft mjukkoraller som fallit i bitar utan anledning(iallafall synbara) .Ph eller kh problem??????????????,vem vet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Dels är de på två olika delar i akvariet. Sedan har jag haft detta problem ett antal gånger utan att kunna lista ut vad det beror på. Har provat olika saker men inte kunnat lista ut det... Blåskorallen är ganska nyinöpt så den fanns inte med i spelet tidigare. Är det någon som vet vad dessa koraller är mer känsliga för än vanliga? De blir som sagt mindre och mindre. Funderar på om de får dåligt med mat. Har därför denna gång matat extra med Phytoplankton etc. utn bättre resultat.

Vad kan det vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byter du vatten regelbundet?

Det kan vara brist på någonting eller extremt höghalter av något annat som kanske enbart mjukisarna är känsliga emot.

Med rejäla vattenbyten brukar man kunna lösa det mesta, för ett tag.

Det brukar ge tid så att man kan fastställa orsaken som ligger bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

händelseförloppet är ju lite för snabbt för att vara brist-relaterat, så jag undrar om dom verkligen är fräscha när du köper dom., eller så har du nån innevånare i karet som har rave party!

men annars är väl vattenbyten en av dom få patent- medicinerna i den här hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade själv ut för något liknande för två veckort sen, en mjukis som jag har haft ett år och fraggat på. Får plötsligt för sig att dö, vips stora mjukisen och 2 fraggar är spårlöst borta på 2 dar. Inga konstiga vattenvärden eller förändringar, och inget annat i karet visade tecken på något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Sacrophytum kan gråa till och skrumpna vissa dagar, ömsar sedan skinn och kvicknar till igen. Alla brukar göra det ungefär samtidigt.

Det jag har märkt med dem är att om de står i för starkt ljus så skrumpnar de, men det går att vänja in dem.

Har upplevt att individer bara krymper stadigt och till slut försvinner utan synlig anledning medans det övriga beståndet frodas, även individer som står exakt intill.

För stark cirkulation gillar de inte heller, då kan de symptom som du beskriver och som jag upplevt vid för starkt ljus uppstå.

Det verkar som om de i huvudsak släpper i foten och det blir som ett vitt mjöl typ, ungefär som om de släpper från den plats de är på och hoppas på att driva till en mer fördelaktig.

De verkar inte heller gilla att störas för mycket, vidröring av fiskar och andra djur för ofta kan stressa upp dem, men detta borde absolut ta mer än några dagar innan det ger bestående men.

Är väl vad jag kan säga utifrån mina efarenheter, haft Sacrophytum i 4-5 år.

Min erfarenhet är att de är tåliga rent allmänt, även då en har hamnat olyckligt och hunnit krympa till 1/5 av storleken så återhämtar dom sig efter flytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sarcophyton (och andra läderkoraller) kan ibland angripas av en snigel, Rapa rapa, som äter upp korallen inifrån. Du kan kolla på den här länken om det låter bekant:

http://www.saltreef.com/projects/toadstoolmurderer.htm

" Leather corals seem to be eaten by a number of different animals, but probably the most insidious from the aspect of the marine aquarist is the snail, Rapa rapa (Kohn, 1983). These snails can bore there way into a leather coral leaving only a small hole to mark their presence. Once inside they have the potential of completely eating the whole leather coral, but do it from the inside. The leather coral will appear to be fine, until one day it starts to disintegrate. If the hobbyist examine the coral basically all they find is a hollow shell and a rather large, about walnut-sized, snail in the cavity. In these cases, the colony may regenerate from the tissue fragments, but whole colony is no longer viable. " (Read the Full Article by Ron Shimek.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har perfekta vatten värden så trivs stenkoraller om man har lit skit i vattnet(=näring) så trivs mjukkoraller. Mjukisar är även beroende av jod tillförsel. Kemisk krigföring sker mellan många koraller! Det är en allmänt erkänt faktum (i varje fall i Tyskland) att om stenkorallerna trivs så gör inte mjukisar det! Mitt råd välj sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om stenkorallerna trivs så gör inte mjukisar det! Mitt råd välj sida.

Välj sida!! Varför det? Det funkar bra med båda Jag har visserligen bara 2 sarcophyton nu bland massor av stenkoraller men de trivs finfint tillsammans Jag har haft betydligt mer mjukisar i mitt förra kar och det var aldrig några problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all intressant läsning. Jag försöker att byta vatten tillräckligt ofta. Visst kan vattentemperaturen skilja mellan morgon och kväll pga bl a ljuset men det borde inte vara mer/ mindre än andra som för utan kylare. Har doppvärmaren på 26 C. Jod har jag inte haft i... Borde det inte räcka med regelbundet saltbyte? Jag såg heller ingen snigel när jag dissikerade korallen innan jag fick kasta den...

Ska föröka vara ännu mer frekvent med vatenbyte...

Det som jag tycker är lite konstigt är just att jag uppfattat dessa koraller som enkal och det funkar inte alls. Sedan har jag fisk och mussllor och koraller som jag uppfattat som lite svårare och dessa funkar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är inte läderkoraller typ Sarcophyton ganska okänsliga för temperaturskillnader med tanke på att de ofta lever på de inre revområdena där temperatur/Ph och saltskillnader ofta kan variera ganska mycket? Stenkoraller och mjukisar kan ha en stor inverkan på varandra, inte minst om de kommer från olika revmiljöer där de inte haft någon parallell utveckling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sarco med flera klarar värme dåligt!

det är oftast stenkoraller som tar stryk av mjukkoraller i samma kar, vilket beror på att mjukkorallerna ofta har flera typer av kemiska gifter som ibland utsöndras i vattnet, ibland bara skadar vid kontakt - så i det sammanhanget har ingvar rätt i att dom inte trivs tillsammans, men det beror mer på kemkriget än vattenpreferenser,tror jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sarco med flera klarar värme dåligt!

det är oftast stenkoraller som tar stryk av mjukkoraller i samma kar, vilket beror på att mjukkorallerna ofta har flera typer av kemiska gifter som ibland utsöndras i vattnet, ibland bara skadar vid kontakt - så i det sammanhanget har ingvar rätt i att dom inte trivs tillsammans, men det beror mer på kemkriget än vattenpreferenser,tror jag!

Citat från senaste numret av Coral Aug/Sept 05 skrivet av Daniel Knop: "Stony corals from deeper regions of the reef (such as Euphyllia species) are not suitable for an inner reef aquarium. Although they may be able to survive, their presence would have a detrimental effect on the other animals housed with it. This stony corals secretions are a severe stress factor for the other tank inhabitants that are actually from the inner reef. It is not surprising that many leather corals do not open fully when living alongside stony corals species from other reef zone"."

Han säger i samma artikel att koraller som lever på innerreven såsom Sarcophyton tål fluktationer i pH, salthalt och temperatur bättre än många andra koraller eftersom de utsätts för dessa faktorer i sin dagliga miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...