Gå till innehåll

Cyanobakterier på död sten


jhjelm

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har startat upp ett akvarium för ca 2 månader sedan. Det mesta av inredningen var från mitt förra akvarium utom 3-4 nya "döda" stenar. Dessa lakades ur i ca en månad. De nya stenarna börjar nu bli täckta av cyanobakterier: läcker stenen fosfsfat eller är det något annat som är fel? Trodde risken för cyano var när man hade för låga nitratvärden i förhållande till fosfat och jag har mellan 5-10 i nitrat. Mäter fosfat med salifert som säger att det är nära "noll". I resten av akvariet finns det inga tecken på cyano förutom lite i sanden.

Tacksam för tips (iofs kan man lätt suga bort den men kommer ju tillbaka hela tiden).

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det hände mig med. La ner död ls och fick cyano bara på den stenen. Jag tog en slang model syrepump och sög ut cyanon vid flera tillfällen. Efter några veckor gav cyanon med sig och kalkalger tog över. Cyanon verkar trivas i näringsrika såväl näringsfattiga system. Jag antar att cyanon finns närvarande hela tiden hos mig men att det är något som triggar blomning. Att de dök upp på den döda stenen kan kanske förklaras med näringsläckage i nån form.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Förtydligande...jag började störa cyanon i ett tidigt skede, då den bara var som fläckar, det var alltså ingen kvävande matta. Upplevde att cyanon i sanden var besvärligare att bekämpa, snabbare tillväxt och återväxt. Cyanon på den döda stenen var lättare att hantera och det gick åt ca 2 liter vatten dagligen när jag sög bort allt jag såg av cyanon. Var noga med att inga fragment flög runt i vattnet och stängde därför av cirkulationen under bearbetningen. Finns möjligheten att lyfta ur stenen?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Är det alltid död och dålig sten som orsakar just cyanotillväxt på dessa stenar? Finns det någon annan orsak? Tänker då på konkurrens, påväxt av biofilm och kalkalger t.ex. I mitt fall med död levande sten är det enbart cyanobakterier på nyintroducerad sten eller fragment av stenar. Ingen blommning eller invasiv spridning. Revpelaren som nuddar de ansatta stenarna påverkas ej synbart i alla fall. Givetvis har jag heller aldrig haft is i magen och väntat ut förloppet.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är precis som du förmodar.

Men jag vill inte säga att det är död och dålig sten som orsakar cyanotillväxt.

I stället vill jag säga att frisk sten med en god kultur av småkryp motverkar cyanotillväxt.

I mitt stora kar har jag i stort sett hela tiden haft lite cyano på ren botten eller ett tunt sandskikt.

Men på stenen har det i stort sett aldrig varit något. Och oftast är sanden ren ett par cm från stenen.

Så det verkar som om krypen går ut en liten bit från stenen på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Det är min erfarenhet också gällande sand och frisk levande sten. Jag monterar fraggar på död levande sten. Dessa stenar ligger i sanden några dagar innan montering och i god cirkulation. Ibland sker då detta att cyanon växer på dessa stenar och lite i sanden. När sedan biofilmen tillkommer upphör cyanotillväxten. Och när ormstjöstjärnor, maskar, poddar, sniglar och eremiter hittar dit tillkommer kalkalgstillväxten. Det är i detta stadium jag monterar fraggarna. Cyanon växer inte alla gånger på dessa nya stenar men det händer.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det är som triggar Cyano är lite av en gåta. Sneda vattenvärde, nollad Nitrat kan var orsak.

Jag led av rätt mycket Cyano, både på BTN-moduler och på glasbotten.

Rätt som det var så försvann dem nästan lika fort som den kom.

Nu testar ja lite ny belysning och vips så är Cyanon tillbaka på de ställe där de nya röda dioderna kommer åt.

Det kan vara dålig sten, men det behöver inte alls vara fallet. Det är som med det mesta i denna hobbyn. Det behövs bara en "dålig" detalj för något dåligt ska inträffa men det behövs minst 50 bra saker för att en riktigt bra ska ske:)

sen kan man grunna på om Cyano är dåligt över huvud taget. Eller om det bara är en fas man ska igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår alla era kommentarer, och uppskattar era svar. Det roliga är att jag bara får cyano på stenen som har "brottytor" men delarna som är intakta ser ok ut. Eftersom den döda stenen är del av en revpelare så vill jag inte lyfta ut den. Och, om jag skall vara helt ärlig, så ser stenen ganska rolig ut med områden av röda alger medan den är ”normal” på andra sällen. Skulle det hjälpa att öka phosfatremower?

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...